Tack, jag kollar upp dina tips. Vilket tryck skall det vara från lågtrycks-resp högtryckspump? Motor 4110178753. Högtryckspumpen 3857650. Dessa åtgärder har jag vidtagit på vägen: • Cylindrarna är hornade.
• Topp och ventiler är provtryckt/slipade.
• Nya kolvringar. Två kolvar har 030 överdimension.
• Ventillyftare är rengjorda.
• Kamaxel polerad.
• Limpor och knän blästrade invändigt och provtryckta.
• Bränsletryck när jag vridit tändningsnyckel några gånger: I framledningen till TBI är trycket 2 bar. I behållaren under högtryckspumpen är trycket 6 bar !? Detta måste var tokigt? Utbytta delar:
• MAP Sensor 1 bar (Tryckgivare Luft/Bränsleblandning).( När MAP-sensorn kopplas ur märks det ingen skillnad. Motorn uppför sig likadant)
• Tändfördelare
• Tändkablar
• Tändspole
• Membran i bränsletrycksregulator (Reparationssats TBI, PR131)
• Bränslerör från tank till motor samt stort bränslefilter monterat. Historik: • När jag köpte båten 2008 hade jag problem med att motorn tjövde sig när man gav full gas. Det tog en stund för motorn att jobba sig upp till fullt varvtal. Motorn startade lätt och gick bra men svarade inte riktigt på gaspådrag. Jag levde med detta problem men jag var inte riktigt nöjd.