Gå till innehåll
lördag 08 mars 2025

cheva305

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om cheva305

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Jag har haft bekymmer länge med min V8:a och bytt och reparerat det mesta. Nu ställer jag mitt sista hopp till att det är ECM som är trasig. Motorn är en 5.0 Gi med nummer 4110178753 På modulen står det följande nummer. 385338 och 385339. En likande modul är jag intresserad av att köpa. Janne
  2. Jättebra. På söndag em passar utmärkt. Är i Halmstad över helgen och sticker hem när det passar dig. Säg bara en tid. Janne
  3. Hej igen Kristian, Jag har lagt ut mitt förra brev till dig på Maringuiden. Tack än en gång för ditt engagemang. Har kollat bränlsetrycket. När jag vrider tändningsnyckel några gånger så stiger trycket successivt : - I framledningen till TBI blev trycket 2 bar. - I behållaren under högtryckspumpen blev trycket 6 bar. Lite underligt? Har testat en annan grej: Kopplade loss returen från behållaren och lät returen gå rakt ner i en flaska. Behållarens hål för returledningen proppades. Då fick jag 0 bar i behållaren och 0 bar i tilloppet till TBI:n. Också lite märkligt? Jag bor i Göteborg så jag kan kvista upp till Uddevalla om jag får låna din ECU och pump. Hälsningar från Janne 0707627400
  4. Tack, jag kollar upp dina tips. Vilket tryck skall det vara från lågtrycks-resp högtryckspump? Motor 4110178753. Högtryckspumpen 3857650. Dessa åtgärder har jag vidtagit på vägen: • Cylindrarna är hornade. • Topp och ventiler är provtryckt/slipade. • Nya kolvringar. Två kolvar har 030 överdimension. • Ventillyftare är rengjorda. • Kamaxel polerad. • Limpor och knän blästrade invändigt och provtryckta. • Bränsletryck när jag vridit tändningsnyckel några gånger: I framledningen till TBI är trycket 2 bar. I behållaren under högtryckspumpen är trycket 6 bar !? Detta måste var tokigt? Utbytta delar: • MAP Sensor 1 bar (Tryckgivare Luft/Bränsleblandning).( När MAP-sensorn kopplas ur märks det ingen skillnad. Motorn uppför sig likadant) • Tändfördelare • Tändkablar • Tändspole • Membran i bränsletrycksregulator (Reparationssats TBI, PR131) • Bränslerör från tank till motor samt stort bränslefilter monterat. Historik: • När jag köpte båten 2008 hade jag problem med att motorn tjövde sig när man gav full gas. Det tog en stund för motorn att jobba sig upp till fullt varvtal. Motorn startade lätt och gick bra men svarade inte riktigt på gaspådrag. Jag levde med detta problem men jag var inte riktigt nöjd.
  5. Problem med min VP 5.0 Gi, PWTR, Motorn är lättstartad. Bränslet kommer stötvis ur spridarmunstyckena med en sekunds intervall. Motorn varvar upp till 950 rpm och varvar ner till 0 igen. Detta upprepas 10 gånger. Efter 10 sekunder stannar motorn med en puff (baktändning) och en bränsledimma kommer ur insprutningen.
  6. Hej, upptäckte att limpor och knän har rostflagor inuti. Avgaskanalerna verkar åtkomliga så de hade jag tänkt att glasublästra (ok?) men hur tar jag bort rosten i de smala vattenkanalerna? Är det bara att blåsa på med bläster?
×
×
  • Skapa nytt...