Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

pacmyc

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om pacmyc

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej. Har nyligen köpt en Ryds 435 GT. Den är inte i toppenskick precis, inte blivit bottenmålad på länge osv. Ambitionen är att ha en bruksbåt, kanske polera upp och fräscha upp den lite. Huvudsaken är dock funktionalitet. Nu till vintern har jag pallat upp den. Jag öppnade en dyvika i aktern (vet ej om den är original), och det rann ut kanske 0,5 l vatten. Men när jag tittar under motorbrunnen ut mot styrbord / aktern så ligger det vatten där inne. Svårt att uppskatta hur mycket. Säljaren nämnde något om att man kunde pumpa ut det, och att det antagligen var regnvatten som kom in genom genomföringarna för kablar / soppaslang. Men jag tycker vattnet borde rinna ut när dyvikan är öppen? Någon som kan förklara hur skrovet är uppbyggt på denna modellen? Är det någon fara att lämna kvar vatten där inne när det blir minusgrader?
  2. Hej! Har liknande problem. Drog av en av fyra bultar på växelhuset på en johnson 6 hp 70 talare. Det är en av de främre bultarna. Jag funderar på att köra som det är. Vad säger ni? Är det värt mödan att börja försöka borra ur den gamla skruven och riskera samma missöde som trådskaparen? Någon som kört med 3 skruvar en längre tid utan problem?
  3. Jag tog över en gammal Askerladden båt (vet ej modell men ca 4-5m lång med utombordare från slutet av 80-talet) förra våren. Båten hade inte varit skött och ej bottenmålad på länge. Förra våren bottenmålade jag med biltemas kopparoxidbaserade färg (art 30636). Båten höll sig jättebra hela säsongen och jag hade inga problem med påväxt. Båten togs sedan upp på hösten och har legat upp och ner vänd under hela vintern (oskyddad). Nu till våren har den vita bottenfärgen blivit i princip gul. Jag tänkte tvätta av den och måla på ett nytt lager för säsongen, men när jag började tvätta den med trasa och enbart vatten så nästan rann den gamla färgen av. Där färgen runnit av helt ser ytan precis likadan ut som de omålade ytorna ovanför vattenlinjen. Är detta ren plast eller gelcoat? Nu blev jag osäker på om jag bör måla med epoxiprimer innan jag bottenmålar den igen? Det är en gammal båt som inte är värd mycket och jag vill helst få i den i vattnet så fort som möjligt med minimal arbetsinsats, men jag vill ju inte heller att båten tar mer stryk än nödvändingt. Dessutom känns det ju inte särskilt miljövänligt när den största delen av föregående säsongs bottenfärg bara rinner av..? Jag bryr mig inte hur den ser ut, utan det är funktionen som är det viktiga. Båten används i östersjön och körs aldrig i hastigheter över 20 knop. Tar tacksamt emot tips / idéer.
×
×
  • Skapa nytt...