Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

WingaCabin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om WingaCabin

  • Placering
    Kadett
  1. Har ett parti med omfattande skador i laminaten på min båtbotten. Beror på att vatten funnits under basinrede i kölsvin under många år (ursprungligen skumfyllt) och skapat sprickor och delaminering under vinterförvaring. Har sågat upp basinreded och avlägsnat allt gammalt skum. Gjorde det förra året så det är torrt och fint nu. Tänker slipa ur radikalt från båda håll tills bara friskt laminat kan ses och bygga upp igen med epoxy och matta. Har gjort lagningar tidigare med West epoxy så det tänker jag hålla mig till. Min fråga är vilken matta som är lämplig när man bygger upp bottenlaminat från grunden till full styrka. Vet att man måste ha en väv som är lämplig för expoxy. Men jag hittar inga anvisningar för hur tjock (gram) den ska vara och om det ska vara någon speciell typ av väv. Finns en del väv här som funkar med epoxy. Är någon/några av dessa lämplig för mitt ändamål?
  2. Har en AQ145 med originalinstrumentering där jag upplever att tempmätaren visar för låg temp. Termostaten på motorn är ny. Motorn är renoverad men tempgivaren ej bytt. Tempmätaren kommer med nöd och näppe in på grönt och stannar där. Verkar inte rimligt - borde väl ligga en god bit in i det gröna fältet när motorn är på fullvarv. Litar mao inte på den. Hur kan jag felsöka detta för att ta reda på om det är givaren eller instrumentet som ska bytas? Om man byter instrument - vilka passar för dessa givare?
  3. Såg drevsäcken i auktion i hamnen idag. Finns att köpa här: http://www.yellowsmarts.com/se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage2&product_id=2&category_id=2&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1 Ägaren var väldigt nöjd med den. Tyckte dock inte att avtappningen var bra - hade en dränkbar pump från biltema och slangade med den rakt ner i dunk för att återanvända nästa år. Bara attt kolla fryspunkte då och fylla lite mer glykol (följer ju med lite extra vatten från varmkörningen). Får nog bli den lösningen!
  4. Jättebra svar! Är inne på samma linje... Tömmer du vattnet ur baljan innan du drar i glykolblandningen. Annar blir det ju rätt mycket totalt att dumpa efteråt. Det är ju detta med miljökrav numera (vilket är bra). Vill ju inte skicka ner mer än nödvändigt i tunnan i vår miljöstation. Är jag petig? Vet att det finns många trådar kring detta på forumet, men faktiskt ingen som jag hittat som redovisar en hel, praktisk rutin från start till omhändrtagande av avfallet. Vore bra för mig och alla andra att får fram en sådan. Som ny motorbåtsägare är det väldigt mycket som inte är självklart...
  5. Ni som har inombordare av AQ-typ (har själv AQ145). Hur hanterar ni sjövattensystemet över vintern? 1. Tappar bara ur allt som kvar i systemet 2. Drar igenom glykolblandat vatten och låter det stå kvar över vintern 3. Drar igenom glykolblandat vatten och tappar sedan ur Alternativ 3 är väl mest ett rostskydd + viss säkerhet om något står kvar... Att köra glykol genom motorn är ju lite besvärligt eftersom den måste fångas upp. Hur gör ni i så fall (kan en plastsäck över drevet funka?). Min motor rasade förra (första) sommaren så då hade jag inte problemet. Nu är den nyrenoverad så jag är lite mån om att vara rädd om den...
  6. Hej, funderar på Ignitor elektroniska tändsystem till min AQ145 (fördelaren är nästan ny men mekanisk). Det finns två modeller för fyrcylindriga motorer Ignitor I och Ignitor II. Prisskillnaden är rätt liten. Tvåan ska ha en microprocessor som justerar kamvinkeln med hjälp av mätning över tändspolen. Någon som provat tvåan? Är det ens lämpligt på en båtmotor med den där extra justeringen av kamvinkeln eller ska man köpa Ignitot I ? http://www.pertronix.com/prod/ig/ignitor2/default.aspx
  7. fått ett bra svar från http://ockebo.plars.org Marinpackning = korrosionssäker. AQ145 är sötvattenkyld så det går bra med bilpackning.
  8. Håller på att ersätta min gamla AQ 145. Finns visst speciella marinversion av packningen till toppen. Vad är det för skillnad? Utbytesmotorn jag fått tag på är genomgången och reonverad i underdelen. Toppen mätt och tryckt. Dock monterat med bilpackning. Behöver jag åtgärda det?
  9. Tack för tipset, provar! Och det finns ju på Clas Ohlson! Angående måling: enligt Pentas sidor verkar det ju som man inte ska måla drevet med något annat än deras orginalfärg (förvånande nog ). Är det något speciellt att tänka på när man målar ett drev?
  10. Båten blev nästa helt ren med klubbens varmvattentvätt. Men drevet (som jag inte vill köra högtryck på hur som helst) ser bedrövligt ut. Fullt med grönbrun beväxning. Provade med en rotborste utan större framgång. Vad är bästa sättet att få bort skiten?
  11. Tack för bra inlägg. Nu kom diskussionen på rätt nivå för att reda ut mina funderingar. Jag hittar säkert en bra plusplint (lampan finns med i kablaget så den kabeln går nog att hitta). Att något blir galet när man kopplar till fördelaren fick kanske sin förklaring nu (tändspolen tar lite illa upp...). Faktum är förstås att jag mätte den där anslutningspunkten med multimeter mot jord när jag slog på tändningen och fick rätt spänning. Men varken bil eller båt el är lätt för en amatör. Jag testar med lampan från panelen och hoppas att den snurrar igång fint då. Ang inlägg om reläer hit eller dit, så är det en standad Skyllermarks installation jag har gjort. Behandlas i andra trådar på det här utmärkta forumet!
  12. Härligt med så många snabba svar! Jag har lite koll på el, utan att vara specialist förstås. Men D är ju en grundspänning som generatorn behöver för att kunna alstra någon ström över huvud taget, Dvs, när man vrider startnyckeln i första läget (innan startmotorn går) ska den lägga en ström på D . Eftersom jag behövde hitta en punkt som spänningssätts på startnyckeln valde jag plusklämman på fördelaren - för den är switchad så. Frågan är om det blir ett problem att den är förbunden med kondensatorn och att generatorn ligger på samma punkt... Tror ni det - så är ju felsökningstipset att prova att ta strömmen någon annan stans...
  13. Har bytt generator och alla laddkablar till Skyllermarks. Tog bort den gamla laddregulatorn (20 år utan dokumentation...) och satte in ett vanligt skiljerelä. Vid provstart misständer motorn svårt. Gick som en klocka innan (om batteriet var laddat...). Har kopplat enligt Skyllermarks schema. D har jag tagit från stiftet på fördelaren (gamla kablaget var lött internt i generatorn av den som installerat regulatorn). I övrigt kopplat enligt Skyllermarks schema. Generatorn jordat till startbatteri. Startbatteri jordat till förbrukningsbatteri. De gamla jordkablarna från polskor på båda batterierna till motor fick sitta kvar. Någon som har tips på felsökning?
  14. Kan ge svaret själv nu: de kranar som jag öppnat tappade ut sjövatten! Den kylarvätska jag trots allt fått bort var den jag slangade ur exansionskärlet. Nåja man lär så länge man... Det finns alltså en avtappningplugg för sötvatten på motorblocket. Men frågan om termostaten är ju ändå rätt intressant. Om man tappar ut vattnet när termostaten är öppen (= motorn är varm) lär väl allt rinna ur. Om termostaten sedan svalnar innan man hinner fylla på nytt - finns det inte risk då att toppen blir utan vatten. Hur startar man då upp det hela på ett säkert sätt? Står ju diverse Volvo Penta skrifter att kylarvattnet ska bytas vart annat år - men ingenstans hur man egentligen gör. Kan någon erfaren person förklara hur det ska gå till?
×
×
  • Skapa nytt...