Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

Yamarte

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Yamarte

  • Placering
    Landkrabba
  1. Elektroniken torde inte vara något större problem än vad det är på en äldre bil. Om just denna motormodell lider av problem vet jag inte tyvärr. Däremot har jag för mig att insprutningen av bränslet sker i vevhuset vilket betyder att den inte förbränner allt bränsle och lite smiter igenom motorn precis som på en vanlig 2-taktare med förgasare. Den går alltså inte att jämföra med direktinsprutade motorer som Mercury Optimax och Evinrude E-tec. Hoppas det hjälpte lite i alla fall:-)
  2. Då är motorn bytt! En Yamaha F50 EFI från 2007 i fint skick köptes från Norrbotten som gått Kalixälven (=sötvattenkörd) Jag är mycket nöjd med bytet och båten går mycket fint med nya motorn, 32 GPS knop med en Solas 11 1/8 13" rostfri propeller. Tyst går den också Längtar redan efter nästa sommar så jag får ut och köra mera Det lilla jag kört så märks redan den lägre förbrukningen och då jag kör runt 600 distans per säsong så hoppas jag på några dunkar bensin mindre. Nu ska bara gamla motorn säljas men det får nog bli ett projekt till våren.
  3. Tack för alla era svar! Ska försöka samanfatta lite, och det är så sant att om jag säljer motorn så kommer ju någon annan att köra den, kanske mer än jag gör, men troligen mindre Så det kan skona miljön, kanske inte. Min motor har Autolube och det har funkat klockrent! Jag håller inte på med trollning men jag gillar att puttra ca 6 knop emellanåt, och det är ju inte förgasar-tvåtaktarens paradgren, även om min klarar långa perioder utan att protestera. Däremot så är ju bränsleförbrukningen skyhög då jämfört med en 4-taktare / E-tec eller TLDI. Jag har läst väldigt mycket om Evinrude E-tec och det verkar synnerligen intressant, men tyvärr för dyrt då det knappt finns någon begagnad till salu. Däremot så är nypriset på en 50 hk E-tec mycket bra jämfört med tex en ny Suzuki eller Honda. Men då kostar det mer än det smakar. Jag ska ringa till mitt försäkringsbolag och kolla hur priset påverkas av ev. motorbyte, troligen ökar premien. Jag har båten vid egen brygga så stöldrisken ökar, men inget jag skulle oroa mig över. Att fyrtaktare är tyngre och kanske lite slöare i acc är ju absolut något att komma ihåg, min 40:a väger 87kg och runt 20 kg till längst bak är ju inte till fördel... Intressant här är ju att Yamaha F50 väger 109 kg som är 4-cylindrig fyrtaktare, och E-tec 50 som är 2-cylindrig tvåtaktare, också väger 109 kg!!! Jag fattar inte hur den kan vara så tung... Det jag vill uppnå med ett ev. byte är lägre förbrukning och lägre ljudnivå, och 10 hk extra som bonus. Jag är inte ute efter någon ekonomisk vinning, det kommer att ta flera år innan kalkylen är på noll igen, om den blir det vill säga. De fördelar som en 4-taktare ger är för mig också värt en slant, men självklart inte hur mycket som helst. Jag va inte ute efter en 2 vs. 4-takts debatt, utan mer allmänna tankar om byta motor eller inte. Törs man då köpa en begagnad 4-takatre med 10 år eller mer på nacken? Vad tror ni?
  4. Hej på er! Jag har en Yamarin 4510 med en Yamaha 40hk VETO (2-takt). Motorn är inte så törstig, men därmed inte ärskillt snål, och då jag också skulle vilja ha lite mer effekt så finns tanken att byta motor... Det går ju att byta förgasarna m.m på den nuvarande motorn, men det känns som att det kommer att kosta mer än det smakar innan det är färdigt.... Tanken är ju då att hitta en begagnad 4-taktare i bra skick, lämpligen en 50-hästare då det ju är en vanlig effekt. Båten är också godkänd för max 50 hk. 60hk hade ju varit det ultimata, men då misstänker jag att det kan bli försäkringsproblem! Jag såg en båt som min med en Evinrude E-tec 90, men det är ju snudd på vansinne. De motorer som lockar mest är Yamaha F50 och Suzuki DF50, men även Honda BF50. Hur fungerar det med bulthålen i akterspegeln, måsta man ta upp nya eller finns det nåt standardmönster? Sen kan man ju naturligtvis fundera om det är lönt, det jag vill uppnå är lägre förbrukning och lägre ljudnivå, men naturligvis också en tjänst för miljön. Förhoppningsvis så ökar båtens värde med en bättre maskin, men det är inget jag räknar med. Man får ju räkna med minst 30 000:- för en begagnad motor, och min 2-taktare kanske är värd uppåt 15 000:- då den är i fint skick. Pengar emellan som man med tur kanske har igen en liten del av om båten ska säljas. Sen är det ju det mekaniska, en 2-taktare är relativt okomplicerad och går att serva själv. En 4-taktare har ju betydligt mer delar som ska ses över och som kan gå sönder. Kamrem inte minst, så servicekostnaderna kommer ju att öka. Vad tror ni om allt detta, är det nåt att tänka på, eller är det idioti alltihop? Vad kan man hoppas på för prestanda med 50, 60 eller t.o.m 70 hk? Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...