Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024

Stoffe70

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Stoffe70

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för input :-) Googlandet fortsätter + att jag ska höra av mig till Ö-metall då de med stor sannolikhet gjorde originalprofilerna. (Om de fanns i slutet av 80-talet.)
  2. Hej! Jag behöver få nya profiler till mina rutor gjorda efter en incident i höstas. Min rutor är hela så de behöver inte bytas. Befintliga profiler är gjorda i aluminium. Var kan jag få rätt på någon som kan hjälpa mig med detta? Är det glasmästare, smeder, eller vem?
  3. Hej! Jag håller på med att konservera min Mercruiser 7.4 MPI -97, men får inte riktigt till det. Jag kör med vattenmuff på drevet för kylningen och har nu riggat en anordning där jag ställt en balja med glykolblandning på badbryggan med en slang för att skapa en hävert. Startar motorn och vattnet börjar rinna ur akterspegeln som sig bör. Motorn blir varm och jag stänger av. Ser till att jag har flöde i glykolslangen och kopplar på den på muffen. Startar motorn igen och nu vägrar den att suga i sig vattnet. Det är nästan som om den inte gillar glykolen. Har ni några tips på vad detta kan bero på? Börjar impeller bli sliten och kinkar när den är varm, eller vad? Det börjar bli lite frostigt om nätterna så paniken har börjat sprida sig.... Tack på förhand. /Christoffer
  4. Jag vet inte vad du menar med att tilta motorn, men har du svårt att få upp den ur vattnet ska riggen ligga så nära akterspegeln som möjligt. När du börjar tilta motorn riktar du också propellerströmmen lite uppåt vilket kommer resultera i att aktern sätter sig djupare i vattnet. I övrig håller jag med resten om att försöka omfördela vikten i båten så att du får hjälp med att trycka ner fören.
  5. Hej! Ligger den på trailer i Finland? I så fall skulle jag jaga tag på en kompis som kanske har behörighet att ta den till Sverige. Du kanske känner någon som kör lastbil och kan ta den på lastbilen med hjälp av kran, eller varför helt enkelt inte ta den på havet och ta trailern landvägen? Beroende på hur priskänslig du är tar säkert någon speditions/logistik firma uppdraget eftersom flertalet lastbilsekipage idag har möjligheten att transportera båtar. /Christoffer
  6. Tack igen för alla kloka råd. Det blir nog ett RF-rör på insidan för enkelhetens skull. Jag ä inte orolig för att öglan inte skulle hålla, för jag anser inte att belastningen blir så stor i förhållande till godset, trots den speciella härdningen på öglan. /Christoffer
  7. Tack för svaren. Jag hade tänk sätta den mitt i fören och inte på sidan, eftersom jag ska använda den i samband med upptagning vill jag ha ett rakt drag. Båten väger c:a 1600kg när det är dags för upptagning. Räcker en 2mm rostfri plåt som jag mer eller mindre knackar formen på plats, eller behövs något kraftigare tror ni? 2mm är lätt att knacka till fortfarande. :-) Om jag gör en påt som är 30x30 cm, räcker det?
  8. hej! Jag ska montera en stävögla (klass 3) på min Corvette 720 DC. Jag had tänkt att den också ska fungera som ögla för att vincha upp båten på trailern med. Behöver jag förstärka baksidan av stävöglan för att fören ska hålla det draget och i så fall med hur mycket skulle ni tro? Behöver den förstärkande biten vara rostfri eller räcker det med galvat? Jag räknar ju inte med så mycket fukt vilket borde begränsa risken för ett galvaniskt element. Tänker jag rätt eller fel nu? Tack på förhand. /Christoffer
  9. Hej! Jag har precis köpt min första motorbåt med stor V8 i. Det sitter en, vad jag tror, Mercruiser original silent choice installerad, men den funkar inte. Är det någon somatisk var jag kan få tag på en installations/service antal till detta system? Det kulle vara kul och om jag kunde få det att funka när det ändå är monterat. Tack för hjälpen.
  10. Hur länge ska jag vänta innan jag kan vara säker på att träet inte suger mer? Pratar vi timmar, dagar eller veckor? Sedan igår kväll har mahognyn nästan inte sugit något, sedan jag vänt på tofterna och börjat olja dem från andra sidan. Kan det vara så att kärnan fortfarande har olja kvar i sig efter tidigare behandlingar? Jag har tyvärr ingen historia för dem. En anna fråga. Dessa tofter har stödlister i teak. Jag har läst att man inte ska olja teaken innan den lackas. Hur tvättar jag enklast bort den olja som ändå landat på teaken, eller ska det slipas bort?
  11. Tack Peter! Nu har jag redan börjat med linoljan. Hur skulle det vara att olja från båda hållen på tofterna? Jag har ju läst om att lilnoljan trycker fukten framför sig och att det finns en risk att man stänger in fukt, men jag tänkte jag skulle fråga iaf. Och hur är det med arbetstemperaturen? Går det fortare för träet att suga om allt är varmare?
  12. Hej! Jag håller på att renovera ett par tofter till Avanti båtar. Är inoljningen lika viktig för dessa som för t.ex. skrov? Hur lång tid tror ni det tar innan 20mm mahogny har sugit i sig tillräckligt med rå linolja? Kan jag öka farten genom att höja tempreaturen i vilken jag arbetar? Hur lång tid tar det för kokt linolja att härda? (Jag jobbar lite mot klockan eftersom sjösättningen är den 12 Maj.) Många frågor blir det.... och sen ska allt lackas också. :-) Träbåtsakuten ligger tyvärr nere så jag kan inte gå dit för information. Tack på förhand. //Christoffer
×
×
  • Skapa nytt...