Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

Whiskey

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Whiskey

  • Placering
    Fänrik
  1. Nja tyckte att ja va rätt nogran med att hålla koll på kablarna. men visst är det inte omöjligt att jag fumlat till det med ordningen där. hur får man reda på vilken som ska sitta vart på enklast möjligaste vis Tack också för den fina responsen på mina frågor!
  2. Ja jag har stadig gnista, inget konstigt där. Stiften blir sura och luktar bensin, testade med nytt fördelarlock upplevde att problemet kom efter det ( inbillning) för så bytte tillbaks till det gamla. Det övriga grejer är i ok skick men väl använt om man säger så.... Stiften blir aningen sotiga / svarta dock.
  3. Hej. Vänder mig hit igen eftersom jag fick så bra respons senast när min motor vägrade kyla ordentligt. Nu vägrar den starta, Va ute i helgen och körde, lät hur bra som helst, gick hur bra som helst. Nu när jag några dagar är det ere igen och ska starta upp maskinen för att se att den går att lita på så hoppar den igång först klockrent.. I en minut ungefär går den, men sen dör och förblir tvärdöd, eller a, startmotirn går fint men den vill inte hoppa igång. Det som är gjort är att kontrollera att bensin når båda förgasarna, dom är bortplockade och rengjorda, kör med ny fräsch bensin stift är nya tänder bra. Inget skit i soppafilter. Har någon några bra idéer? MVH
  4. Är det en bra båt generellt? Läst och sökt mycket om den och fått bilden att den går lite si o så i vågor? Tycker den är fin och passar bra i storlek. Är den rymlig som den ser att vara? Skriv gärna av er lite erfarenheter ni som haft med båten att göra. Allt är av intresse. Tack.
  5. Tack för svaret! Jag då kan man alltså misstänka att det är nåt skit i vägen som täpper till att eftersom det endast kommer bensin i den främre vid gaspådrag? Jag läge för rengöring med andra ord? Jag om jag vill uppnå maximal effekt?
  6. Hej! Skulle behöva lite erfarenhetsutlåtanden angående mina förgasare. Märkte idag att det vid gaspådrag bara spruta soppa ner i ena förgasaren (den främre) Den bortre på bild fylls upp med bensin men ger ingen soppa ner i förgasaren samtidigt som den första eller inget alls.. ska det vara så? Kommer det bara bensin vid belastning? Båten va still vid bryggan, testade både med motorn igång och med motorn avstängd. Kan tillägga att motorn verkar gå fint utan konstigheter, varvar bra och låter bra.. men somsagt så har jag inte prövat med belastning eller fart.. Mvh! Senast ändrad av Whiskey | 09 juli 2012 | 22:10
  7. ÄNTLIGEN! Nu är problemet löst =) Ni som från början sa att det va läge att byta givare hade rätt! Jättetack för hjälpen & ursäta min envishet att försöka lösa problemet utan att köpa nya grejor, 800:- är pengar det också, dock värt varenda öre in i varje partikel då det med den nya sortens givare va busenkelt att meka dit. Härdan efter ska jag lyssna på de stora grabbarna direkt från start!! Min läxa! Ciao.
  8. Jag kan inte hantera mulimeter. Jag känner ingen som kan ta sig tid att hjälpa mig med det eftersom tänkbara vänner/familj bor ca 40 mil från mig. Jag har inte lust att anlita meken på varvet om det skulle visa sig att det är nåt skitfel som en femåring borde kunnat fixa, jag är totalt kass på motorer & vad alla komponenter heter, men kan skruva rätt bra, har lyckligtvis lyckats fått upp ögonen för båtar & båtliv, vidare utvecklat det till min största hobby! Så jag är i lärlingsstadiet & frågar mycke för att sedan kunna klara mig själv. Vill ännu en gång påpeka att jag är otroligt tacksam för svaren jag fått hitils. Har Gjort en skiss på hur allt är kopplat, kanske någon kan luska ut nåt fel den vägen, Konstigt igen är att givaren visar korrekt om jag sammanför de båda anslutningarna på givarlocket, G & Jord på mätar stiften (har fått svar på det, men förstår inte endå) Jag köper ny givare tveklöst om ingen kan rädda mig innan i morgon =) Mvh
  9. troll? Seriöst, försöker du anklaga mig för att va ett internet-troll? Vilken generation tillhör du egentligen? Uppenbarligen vet du inte vad ett internettroll är & vad dess syfte omfattar. Saxat ur Wikipedia: Internettroll, eller bara troll, är Internetslang för användare som medvetet skriver ett stort antal provokativa, märkliga, ickerelevanta och/eller oseriösa diskussionsinlägg på Internetforum (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram en känslomässig debatt, ofta utanför själva ämnet för huvuddiskussionen. Trollen ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt och föder ilska, vanmakt och skadar sinnesstämningen hos övriga användare som hugger på de krokar de lägger ut. Om trollen inte ignoreras eller blockeras kan de ibland lyckas ta död på diskussioner eller hela forum. Jag ser INGA likheter, dessutom har det redant påtalats att jag skrivit två liknande trådar & jag har i sin tur förklarat det!. Vill inte verka sur eller gniden, eftersoom jag uppskattar den hjälp jag får här. så nu ska jag efter att ha varit nere vid båten lägga upp lite bilder & skissa lite för att kunna lokalisera felet med så stor säkerhet som möjligt. Ciao.
  10. Tack för alla svar! Åtgärdade två saker samtidigt varav ett löste problemet. Vet dock inte vilket av de det var.. Åtgärd 1. Bytte den lilla fästpinnen till impellern till en helgängad. Åtgärd 2. Sköljde avgaslimpan, Blåste, knacka med gummihammare, petade rent de övre 4 vattenkanalerna och satte dit igen. Vips så går motorn och kyler exemplariskt. Innan så blev impellerhuset varmt, orsak till det kan ju va både att den inte snurrade ordentligt, pumpade ordentligt eller att det va stopp nånstans efter det så att vattnet ej cirkulerade och blev varmt. Personligen tror jag att de problemet satt i avgaslimpan. Att de fyra vattenkanalerna på ovansidan va igenrostade/igensatta med skit, så vattnet bara gick genom en eller två kanaler.. =) Tack för tipsen hoppas det kan hjälpa någon annan förtvivlad själ nåndag! =)
  11. Hah! nej men jag har så tllräckligt mycke att va skraj för ute på vattnet som att köra på grund, sjunka och dö. eler bli hajmat, så jag skulle uppskatta rätt mycke om tankmätaren ville hoppa igång så ja kan ha någorlunda kontoll på nåt ;o Vippen har jag haft uppe och rengjort, den va anngen trög i början men gav med sig efter lite försiktigt ruckande på den, går med ett ytterst litet motstånd hela vägen ner.. Hade tänkt att kolla kablarna ÄNNU mer nogrant i morgon, innan jag köper ny armatur, Hur vet man föresten vilken modell man ska ha? ta med den gamla till marinarn? Finns det inga andra möjliga lätta felsökningsåtgärder som man kan plöja av innan ja börjar handla nya grejor?. Är VÄLDIGT tacksam för svaren jag fått, kul att se så många hjälpsamma prickar!
  12. Ja det känns som nåt sorts glapp. jag ska iofs undersöka om axeln kan ha hamnat åt fel håll om det kan göra det, har haft den uppe & kollat och sen bara stoppat ner den igen, (inte skruvat isär) Mätarn skuttar upp och ner om jag vickar på den. (ibland) men somsagt, den verkar visa rätt när en mejsel sammanför de båda anslutningarna på givarlocket.. känns livsfarligt, men inge kom det några gnistor ivarjefall.. =)
  13. Tack så hemskt mycket för snabba & mycket bra svar! Det är Volvo penta orginal mätare/mätarhus.. om det finns sådant, det står det iallefall.. Givaren är en givare som setat där länge, Lossar jag på skruvarna och Gruckar runt så reagerar mätaren normalt. Ska tilllägga att allt har fungerat förut utan problem.. har lagt av på senare tid.. Med risk för att verka helt puckad nu så kan jag tillägga att jag kom emot kablarna som sitter på Vip-plattan (givaren) antar att en är & en är minus. Det konstiga då är att mätarn verkade visa rätt mängd bensin som är kvar i tanken då.. vilket är minimalt.. TOtalt kasst att inte kunna ett skvatt om detta...
  14. Jo det har du rätt i. Va för frustrerad & irriterad när ja kasta ut tråden så jag tänkte inte ens på den föregående... Ska tänka på det i framtiden! Elsystemet är Ok, allt annat funkar. bara tankmätaren som strular..
  15. Hej alla! Vad är det för fel på tankmätaren när den rusar upp till full tank, när man sätter på tändningen trots att jag nyss tömt tanken. Kabeln från tankgivaren (flötet) som är plus går upp till tankmätaren, ej brott, eller liknande. Minuskabeln som går från samma lock fast är förankrad på sidan går via jord i tanken & upp till mätaren. Har även ett stift till på mätaren som går till nästa mätsektion (varv, temp mm.) i ramen på den, antagligen någon sorts jord.. Vad kan va felet =´ ( Blir galen på dethär snart!..
×
×
  • Skapa nytt...