Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025

Olvermann

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Olvermann

  • Placering
    Landkrabba
  1. Att byta rotationsriktning på drevet ska inte innebära några skillnader för lagren el dyl. Det är ju samma lager som bara roterar åt andra hållet. Enda skillnaden som uppstår är att den styrgaffel som skiftar mellan fram och back träffar sin styrkona på andra sidan vid läge fram. Den har dock ändå träffat konan där tidigare när du lagt i backen. Ibland är denna styrgaffel lite sliten, men då yttrar sig felet snarare som att det är svårt att få i och ut växeln. Hur rotationsriktningen byts är ibland beskrivet genom en gul dekal som med lite tur sitter kvar inuti drevkåpan. Det är den kåpan som brukar ha 280-märket på sig, sitter med två krysskruv. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7743470-44-17645.aspx Om du tittar på bifogad länk så hittar du en sprängskiss på mellanhuset där omtalad del sitter. Det är del nr 2 och 18 som avses. Byt sida på del nr 18 och låt den fästa i andra sidan på den vippbrygga som sitter ovanför, (syns inte på denna bild tyvärr)
  2. Om motorn verkligen övervarvar kan det vara så att tändningen inte hänger med och att det orsakar en sorts baktändning. Alltså bör tändningen kollas och ev justeras. Detta kan också kompletteras med att ventilerna inte hinner med och börja flyta i någon sorts halvöppet tillstånd. Till det senare krävs sannolikt ett rejält övervarv, mer än vad som anges i detta fall. Om det nu är så att motorn verkligen övervarvar kan det mötas med en annan stigning på propellern. Måste dock fråga om något vitalt ändrats på båt el motor eftersom propellern med aktuell stigning sitter där. Om konfigurationen fungerat tidigare är det inte propellern som felar utan snarare motorn. Angående drevet och rotationsriktningen. Ett VP280, om det är ett sådant, kan enkelt modifieras till att rotera i motsatt riktning. Man flyttar bara den stång som sitter mellan växelvajerns vippbrygga och den övre växelväljaren till andra sidan. Allt detta sitter bakom kåpan på drevets överhus. Drevet är tillverkat för att kunna rotera i valfri riktning under belastning, detta i motsats till Mercruiser som bara klarar en riktning med belastning. Om denna ändring görs kan en relativt vanlig medurs roterande propeller med högre stigning införskaffas.
×
×
  • Skapa nytt...