Om motorn verkligen övervarvar kan det vara så att tändningen inte hänger med och att det orsakar en sorts baktändning. Alltså bör tändningen kollas och ev justeras. Detta kan också kompletteras med att ventilerna inte hinner med och börja flyta i någon sorts halvöppet tillstånd. Till det senare krävs sannolikt ett rejält övervarv, mer än vad som anges i detta fall. Om det nu är så att motorn verkligen övervarvar kan det mötas med en annan stigning på propellern. Måste dock fråga om något vitalt ändrats på båt el motor eftersom propellern med aktuell stigning sitter där. Om konfigurationen fungerat tidigare är det inte propellern som felar utan snarare motorn. Angående drevet och rotationsriktningen. Ett VP280, om det är ett sådant, kan enkelt modifieras till att rotera i motsatt riktning. Man flyttar bara den stång som sitter mellan växelvajerns vippbrygga och den övre växelväljaren till andra sidan. Allt detta sitter bakom kåpan på drevets överhus. Drevet är tillverkat för att kunna rotera i valfri riktning under belastning, detta i motsats till Mercruiser som bara klarar en riktning med belastning. Om denna ändring görs kan en relativt vanlig medurs roterande propeller med högre stigning införskaffas.