-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm SjoEmil
-
Placering
Kadett
-
Tog upp min båt som väger ca 1500 + vagn med en Kia cee'd diesel på 115 hk i höstas utan något problem alls. Rampen vi tog upp vid är då rätt så flack. Tidigare har vi använt en gammal Ford Ranger på en lite mer sluttande ramp, men den bilen drev på bakhjulen så det är ju inte riktigt samma sak. Om rampen inte lutar så mycket och kultrycket är bra så drivhjulen får fäste borde det ju funka för en båt som väger ett par hundra kilo till med en vanlig bil.
-
Hade en sådan på min förra båt, vet inte hur de funkar men man behöver inte lossa på locket - motorn suger bränsle ur tanken tills den är tom ändå.
-
Tog upp min båt som väger ca 1500 + vagn med en Kia cee'd diesel på 115 hk i höstas utan något problem alls. Rampen vi tog upp vid är då rätt så flack. Tidigare har vi använt en gammal Ford Ranger på en lite mer sluttande ramp, men den bilen drev på bakhjulen så det är ju inte riktigt samma sak. Om rampen inte lutar så mycket och kultrycket är bra så drivhjulen får fäste borde det ju funka för en båt som väger ett par hundra kilo till med en vanlig bil.
-
Verkar som om Draco konkade -92, finns en ganska bra sida på norska wikipedia om dem: http://no.wikipedia.org/wiki/Draco_%28b%C3%A5t%29
-
Har faktiskt aldrig förstått poängen med förbudsivern som ibland dyker upp här i sverige. Eftersom man pratar om förbud eller krav på körkort här så kommer det i förlängningen också att omfatta alla båtar eftersom troligtvis blir svårt att definitionsmässigt skilja en vattenskoter från en båt - då ligger nog körkortskravet närmast... De senaste 18 åren har jag haft båt i Nyköpings skärgård och under de åren har jag råkat ut för en incident där det verkat som om båtföraren inte har riktig koll på ett farligt sätt. Jag vet alltså inte hur kaosartat det uppenbarligen kan vara i Stockhoms skärgård trots att jag bor där (de gånger jag ändå varit ute i Stockholms skärgård har det dock varit städat). Dock finns det vattenskotrar även i Nyköping och det har hänt att de hoppat på vågor men för min del har jag inte sett något som jag upplever som ett problem. Sen att det finns folk som beter sig illa oavsett fordon kommer man inte ifrån vare sig med körkort eller förbud - se på biltrafiken...
-
Ok, 5 år gammal fråga... Men till en 750 kg tung båt som man gissningsvis mest använder som sol och bad båt dagtid räcker det att ha några tampar som man i värsta fall skarvar och en kil - om verkligen inte hittar något att binda i. Är man ute över dagen är man troligen nära båten, då hinner man fixa de situationer som kan uppkomma (vilket normalt sett är inga). Ska man sova i båten blir det vlktigare att se till att båten sitter fast ordentligt och att man kan komma loss smidigt - tipsen i den här tråden är jättebra - men är man bara ute över dagen räcker det med två tampar från fören och ett ankare i aktern - svårare än så är det inte.
-
Hmm, har bara haft min Quicksilver 640 cruiser i ett år så jag har svårt att uttala mig om hur den håller i längden men inget gick sönder första säsongen. Jag tycker min känns bra och stadig överlag...
-
Letade också båt i samma storlek/prisklass förra året, vi fastnade till slut för en ny Quicksilver 640 Cruiser (Activ kallas den visst de nya numer) med inombordare, blev dock lite mer än 200' till slut . Inget färskvatten eller pentry men den känns större och rymligare än de andra båtarna vi kollade på i samma storlek. Ganska tung båt som går stabilt i den sjö vi hade på östkusten förra året i alla fall, men någon racerbåt är det inte med 135 hästaren. Nu verkar inte det vara världens vanligaste modell men den här: http://www.blocket.se/halland/Ornvik_620_Flamingo___2007_39568012.htm?ca=11&w=3 verkar vara samma modell fast med mindre badbrygga och skarndäck - går säkert att pruta ner lite...