Gå till innehåll
fredag 08 november 2024

hitmaker88

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om hitmaker88

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Jag har en Maxum 2400 SC3 från 2009. Den är svensksåld av Fritzéns maskin och saknar handfat. Vattentank och pump finns på plats men ett dushmunstycke är det enda alternativet för att få ut vatten idag. Min fråga är om det är möjligt och ekonomiskt försvarbart att eftermontera handfatet och var man kan köpa detta (Maxum 2400 SC3 är vad jag förstår idag samma båtmodell som Bayliner 802)? Tacksam för svar.
  2. Hej, Jag vet inte om denna tråd lever men jag har samma känsla på min Mercruiser 5.0 Mpi från 2009. Oljetrycket sticker iväg så fort jag belastar motorn och ligger på ca 75 PSI vid full gas. Jag har googlat efter information och hittat detta: http://www.perfprotech.com/blog/articles/mercruiser-50l-marine-engines-specifications# Det verkar som om ett oljetryck mella 30-60 PSI är ok vid 2 000 varv och jag ligger precis över detta. Motorn går rent och fint i hela registret i övrigt men man blir orolig att något är fel. Tacksam för eventuella tips, jag bifogar en bild, 30 MPH motsvarar ca 3 500-4 000 varv för mig.
  3. Ok, det är då kanske ovanligt att jag hade den som standard på min 5-liters bensinare. Jag får väl testa med den tre-bladiga och se om jag märker stor skillnad. Förmodligen får jag en båt som är tyngre upp i plan men med en något högre topphastighet. Tack för input.
  4. Hej, Jag har efter att ha lämnat in min båt med Mercuiser 5.0 MPI och Duoprop med fyrbladig inre propeller fått dem ersatta med en duopropp med trebladig inre propeller. Verksataden hävdar nu att det är ovanligt med XR på 5.0 MPI och att jag inte skulle få en sådan på försäkringen. Jag misstänker dock att de inte har kollat upp detta och beställt fel propeller och jag vill inte bli blåst. Är det någon som vet hur stor påverkan detta har och vad prisskillnaden är? Tacksam för info.
  5. Hej, Jag tänkte kolla med detta kloka forum hur tanken är med Mercathodesytemet till Mercruiser. Jag upptäckte på min motor härom dagen en lös kabel (blå och lila till färgen) med en kabelsko för att sitta på batteri. Jag googlade lite och hittade information (bifogar bild) att denna ska anslutas till pluspol på ena batteriet, men även information på forumet att detta bara ska anslutas vid användning i saltvatten? Jag har min motor (Mercruiser 5.0 MPI) i sötvatten, innebär det att kabeln ej ska anslutas? Tacksam för info då jag är noob på området.
  6. Tackar för alla synpunkter, ber om ursäkt om jag varit otydlig i min beskrivning av händelsen. Timtiden uppgavs av säljaren till 90 timmar och mätarställningen var (vilket jag upptäckte när jag kom hem) 161. Hursomhelst, tvisten är över och jag ficke en ekonomisk kompensation som jag är nöjd med (mot ök att inte nämna storleken på den). Återigen, tack för er input!
  7. Hej, tänkte kolla med er om någon vet vilken Igloo kylbox som passar i Maxum 2400 SC3 -2009 (mer eller mindre likadan båt som Bayliner 802)? Jag måste köpa en kylbox och vill gärna ha en som passar till hålet (se bild). Jag har letat runt på nätet men hittar inget. Tacksam för input. //Ulf
  8. Hej, jag hämtade igår (2013-04-26) en Maxum 2400 SC3 av 2009 års modell som jag köpt av en båthandlare. Diskussionen innan köp har handlat om priset då skicket varit bra på båten. Handlaren uppgav i sin annons på Blocket.se att båtens hade ca 90 motortimmar och jag har även pratat med den förra ägaren av båten som intygar att båten hade gått 90 timmar när han bytte in den hos handlaren i höstas. Då det låga antalet timmar var en del av prisförhandlingen blev jag mycket besviken då jag idag, efter en 45 mil lång resa enkel väg med trettiotrailer, upptäcker att timmätaren i båten visar 161 timmar! Inget motorbyte är gjort i båten och jag vänder mig därför till säljaren med krav på ekonomisk kompensation. Tyvärr får jag kalla handen av denne som menar att det spelar ingen roll, 160 timmar är ingen fara. Min fråga till detta erfarna forum blir tvådelad: 1. Borde jag inte ha rätt till ekonomisk kompensation (jag kan bli tvungen att driva detta juridiskt, så frågan är uppriktigt ställd)? 2. Om ja, hur stor bör kompensationen vara (5-10% av köpeskilling, mer eller mindre)? Tacksam för er input!
  9. Hej! Jag är på jakt efter en amerikansk DC runt 23 fot och har fastnat för Maxums 2300scr. Den verkar dock bara finnas i årsmodeller fram till ca 2002. Är det någon som vet vad som hände sedan, blev den en Bayliner och vad heter i så fall motsvarande modell i årsmodell 2007-2010? Tacksam för information.
×
×
  • Skapa nytt...