-
Innehålls Antal
461 -
Gick med
-
Besökte senast
-
-PLM- ändrade sitt profilfoto
-
Motorn kan kännas lite tunn misstänker jag, man brukar vilja ha 5.7 motorn i den storleken. Tycker priset verkar rätt för en så "ny" modell, förra året var ett tufft år att sälja båt. Tycker mig se kylskåpet, och det brukar ju denna typ av båt ha original. Föreslår att du jämför med Searay 260 -05 och nyare också, så du har något att jämföra mot. -Det är öppnad pulpit i fören, positivt! -Den verkar enklare i utförandet än SeaRay om jag kollar invändigt på luckor, diskho, toalett etc. Kan vara bland annat det som gör att båten hamnar lägre i pris. T.ex. är det manuell spolning i toalett istället för vacuum. -Amerikanska båtar går generellt bra i sjön med djup V-botten. Är mycket båt för pengarna.
-
Haft en 510mc, varför vill du göra det på en så bränslesnål båt? att kunna ta med tankarna i bilen så båten alltid är fulltankad är väl bra?
-
Tror flertalet motorbåtar skulle ha utmaning också så fall?
-
Hjälpbatteri nära ankarspelet. På vår SR satt det i ankarboxen undangömt precis under däck.
-
Är det inte bara batteriet som sitter intill då? Eller säkringen. Batteriet brukar ärga sönder och då räcker inte strömmen, ifall det ser ut som på vår förra Sea Ray.
-
Jag tycker enklaste sättet att få bort är att försiktigt använda mirakelsvamp, ifall det är intorkat. Färgfläck blir kvar, men den bleks ofta bort ganska fort.
-
Skulle jag någon gång göra byte till segelbåt skulle jag aldrig göra avkall på öppen akter med badbrygga. Enkelheten att i hamn att backa in samt att kunna gå ut på badbryggan i naturhamn är några av sakerna jag värdesätter mest ombord på båten. Puristerna för segling kan jag förstå resonerar annorlunda.
- 34 svar
-
- 2
-
-
Är det inte risk för snedbelastning om kompressorremmen är borta? Stod nåt om det i manualen för KAD44.
- 11 svar
-
- 1
-
-
Imponerande energi du har. Modigt att lyfta motorerna när man börjar kunna ana våren i horisonten. Har läst en del skräckhistorier om personer som renoverar KAD-motorer med piratdelar, t.ex. kolv och foder till pirat och så håller det inte. Kanske bra att ha i bakhuvudet. Kör hårt och lycka till.
-
Har många gånger förstummad stått och sett på när folk tar upp och sjösätter sina båtar utan att köra ner vagnen ordentligt i vattnet. Både ser amatörmässigt ut, riskerar skada båten och blockerar rampen för andra då det tar tid. Ner med vagnen ordentligt. Spola av naven med färskvatten därefter. Lagerna kan man se över/fetta in en gång årligen.
- 14 svar
-
- 2
-
-
Föreslår att du säljer denna och köper en "S" Modell. Gjorde liknande resa för många år sedan och det kostade bara en massa pengar och tid för en gammal plotter i onödan.
-
De båtar jag haft, har haft sötvattenspolning från fabrik. Kan inte svara på hur det står sig mot något annat, men har inte haft problem med oönskade dofter eller andra problem. Jag bytte Jokerventilen förra sommaren och såg inga beläggningar i slangarna så långt jag kunde se åtminstone. Det går åt så lite vatten när man spolar så jag tycker åt andra hållet att det är konstigt att köra med sjövatten då det sägs ge dofter från organismer. För skärgårdsbruk räcker dricksvattnet normalt längre än septiktanken, så länge man inte har liten dricksvattentank.
-
Det är en smaksak, men jag hade försökt hitta en fräsch SeaRay 260/275 alt. 280/315 med enkelmontage. Mycket mer modern båt än Nimbus 28 t.ex. Även om Nimbusen är bredare med de fördelar som det medför.
-
Laddspänningen varierar mellan 12.9-14.x volt, så tror den har det.
-
Tack för kloka svar alla. Det är original laddaren som Princess satte in, vet inte mer än så. Hade C-tec i förra båten och tyckte den verkade döda batterierna också. Inga problem med korrosion, så inte orolig för det i denna hamn. Jag kommer inte ha tid att djupdyka i utredning av batterier, och har inga fasta solceller. Låter som det kanske inte gör något positivt att bara köra laddaren två timmar per dygn då? Tänkte om det var en smart lösning.
- 13 svar
-
- 1
-