Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

rvilhunen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om rvilhunen

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för alla tips.... Troligen är det väl relät som felar och jag får försöka undersöka/mäta lite mer hur relät är kopplat men jag gissar att det är enligt: 30 : från batteriet (men hur det kopplat måste jag lista ut) 87: till fläkten 86: Styrström till relät (hur det kopplat måste jag lista ut, fann ingen direkt koppling från tändningen vid instrumentpanelen, men den måste finnas eftersom man får ström på 87 när tändningen slås på/av) 85: - jord Hälsningar Robert
  2. Tack för alla tips.... Troligen är det väl relät som felar och jag får försöka undersöka/mäta lite mer hur relät är kopplat men jag gissar att det är enligt: 30 : från batteriet (men hur det kopplat måste jag lista ut) 87: till fläkten 86: Styrström till relät (hur det kopplat måste jag lista ut, fann ingen direkt koppling från tändningen vid instrumentpanelen, men den måste finnas eftersom man får ström på 87 när tändningen slås på/av) 85: - jord Hälsningar Robert
  3. Detta är en fabriks installation på en Beneteau 31.7 från 2003. Fläkten går igång när tändningen slås på. Jag tror att den går även när motorn har startat för att driva ut varmluft från motorrummet, men är lite osäker eftersom den inte hörs då. På något sätt som jag inte fattar är den kopplad till tändningen. Jag har tittat på el schemat från VolvoPenta men där finns inte någon fläkt inritad. Vet inte heller vilken plus kabel som är vad när den kommer ut från röret, (1) eller (2). Jag förstår att detta inte är lätt för någon att förstå. Men min förhoppning var att detta är en standard installation och kanske vet någon då hur man brukar koppla in en motorrumsfläkt. Senast ändrad av rvilhunen | 12 juni 2012 | 22:43
  4. Jag mätte på kablarna till fläkten. När jag sedan kopplade fläkten till batteriet direkt så fungerade den utmärkt.
  5. Min motorsrumsfläkt i segelbåten startar inte längre när jag slå på tändningen till VP Md2020. Fläkten fungerar och jag när jag mäter spänningen vid fläkten så har jag endast 10 v, någonstans tappar jag spänning. Har följt kablarna så gått det går och fått fram följande se bifogad bild (1) Kabeln från fläkten går ihop i ett rör med en annan kabel (2) som jag inte kan lokalisera källan till. På andra sidan röret (vid instrument panelen) är minus kablarna ihopkopplade och bägge plus kablarna är kopplade till ett relä. Den ena av dem har en säkring, ser det ut som. Sedan är det en svart och en röd kabel som är ansluten till relät, kan inte heller där lokalisera källan med säkerhet (3) Är det någon som kan förklara hur det är kopplat och vad den troliga felorsaken är? Tack på förhand, Robert
  6. Tack för alla tips & råd, hur skall jag nu summera detta? :-) Vissa förslag går bort eftersom jag tänker försöka utnyttja den utrustning (från 2003) som jag har primärt, eventuell komplettera. Vad det gäller 100 amp säkringarna så sitter de direkt efter huvudbrytarna i motorummet och är fabriks installerade av Beneteau 2003, finns i tusentals båtar. Så jag tror att dimensioner på kablar och så skall matcha detta. Sen har vi frågan om man skall en eller 2 batteri banker. Mina förutsättningar är att jag får bara plats med 3 batterier. Vill jag då ha 1/3 av batterikapaciteten som bara används för att starta motorn, helst inte. Fördelar och nackdelar som jag ser det med en bank. Större kapacitet vilket medför att risken att dra ut batterierna under 50% minskar Större laddmottaglighet - Risk att inte kunna starta motorn. Det kompensera jag med att stänga av h-brytaren för det s.k. startbatteriet efter c:a 2 dagar utan laddning, beroende på uttag. Det är inget jag glömmer. Men visst det kan bli el fel och risken ökar med 1 bank att man står där. Men man har ju segel. :-) Om man nu bestämmer sig för att ha en bank enligt ovan så vill man ha kapacitet att minst kunna ladda upp alla 3 batterierna från 50% till 100% med landström på en natt (12tim). Dessutom vill man ha maximal laddning till alla batterierna när man kör för motor. Generator laddning går kanske inte att göra så mycket mer med. För landström laddningen låter det som man skall koppla befintlig laddare respektive kanal direkt på ”förbrukningsbatterierna” och komplettera med en 7a eller 10a laddare till ”startbatteriet”?
  7. Tack för kommentarerna! Mycket är från Beneteau standard 2003 el installation bl.a. säkringarna och laddaren (kombinerad laddare och el central), därför utgår jag ifrån att laddare har 2 två separata kanaler”. Är det bättre att koppla bägge laddkanalerna till samma bank? Om laddaren är avsäkrad internt vet jag inte, men det står i manualen ”2 protected outputs”. Men om man har målet att ha kapacitet för att ladda upp alla 3 batterierna från typ 50% till 100% på en natt (c:a 12 timmar) med landström, inklusive förbrukning under tiden så borde det vara rimligt
  8. Hej, jag önskar lite råd från kunniga inom området. Jag har funderat på hur jag skall bygga ut min batteripark i segelbåten och har kommit fram till installationen enligt bilden med dessa förutsättningarna: - Alla batterierna kommer vara av samma sort, nya förbrukningsbatterier, typ Varta Marin - Normal kommer bägge huvudbrytare att vara inkopplade vilket medför att alla 3 batterierna är ihop kopplade. Det ger fördelarna ”god laddmottaglighet” och mindre risk att batterierna laddas ur mer än 50%. MEN vid långa seglingar (flera dygn)eller många nätter i naturhamn kommer jag koppla ur huvudbrytare för ”motor” så att ett batteri säkras. Om man skulle starta från noll så kanske man skulle göra annorlunda men min fråga är: Är detta en acceptabel lösning och håller mitt resonemang? Samt behöver jag en laddare till för batteri B3 (se bild) om jag vill vara säker att alla batterierna är fulladdade efter en natt? Tack på förhand, Robert
×
×
  • Skapa nytt...