Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025

Hanse_R

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hanse_R

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har min båt på Dalarö och jag har inte haft någon beväxning över huvud taget de senaste två åren. Inte ens några spår av nässeldjuret när jag tog upp båten.
  2. Hej, det finns ingen anledning att använda polerande kopparfärg på östkusten. Jag har kört med Lefant Nautica Copper (deras västkustfärg som nu är godkänd också på östkusten) i två år på östkusten och den funkar hur bra som helst. Den är hård och tunn, nästan som en VC17 men med bättre kulörer. Jag har extremt svårt att se hur en polerande färg som släpper hela sin last med koppar plus allt annat som finns i färgen skulle kunna vara mer miljövänlig än en färg som bara släpper sin last med koppar. Tittar man dessutom på mängden koppar i Nautican jämfört med de polerande varianterna kan man se att det är i princip samma mängd koppar i de polerande.
  3. Som jag har förtsått det har man två val. Antingen lägger man ett lager epoxi primer för att få en bra vidhäftning eller så lägger man fyra lager för att få 100% fuktspärr (enligt Lefants Epoxi Primer). Jag har gjort precis som du och gått ned till gelcoaten. Hade flera års lager med polerande hempel färg...många timmar. I år blir det Nautica Copper som är en kopparfärg för ostkusten från Lefant. Äntligen en tunn och hård kopparfäg igen, var uppriktigt less på alla smetande kladdfärger.
  4. I insjöar behöver man väl i pincip ingen färg...men jag har förstått att LEFANT har en färg som är tillåten för insjöar. TF tror jag den heter.
  5. För min del fortsätter jag med LEFANTs Nautica Copper. Har kört den på östkusten senaste två säsongerna och den funkar klockrent. Från och med i år är den dessutom tillåten och jag såg att de prissätter den drygt 100kr lägre än konkurenternas färger.
×
×
  • Skapa nytt...