Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

LaToffel

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om LaToffel

  • Placering
    Kadett
  1. Bättre en sen recension än ingen alls! Vi har nu haft båten i två säsonger. Vi är helnöjda! Pulpeten är fantastisk på att avleda fartvinden. Så för föraren och navigatören sitter man kungligt. Om man sitter på någon av dessa två platser så känns det som man kör i 20kn när man i själva verket ligger straxt över 30kn... Sitter man däremot på aktertoften så blåser det duktigt. Sjöegenskaperna då? Ja, finns inte så mycket att orda om där. Ligger man och myskör i 20-25kn går även lungt i sjön, faller givetvis ner lite i vågdalarna dock utan att det slår. Ökar man farten till runt 30kn får man känslan av att båten lägger sig mer på vågtopparna och inte dippar ner i vågdalarna på samma sätt. Körmässigt, under 30kn behövs inga större justeringar vad gäller powertrimet och trimplanen. Över 30kn måste man vara lite mer vaken med trimmet. Möter man en större båt som levererar lite större sjö kan det lätt bli en luftfärd om man inte är med och trimmar ner. Någon som jag stör mig på är att i farter över 30kn måste man nästan kompensera 50% med babord trimplan för att hitta nolläget, då båten tydligt lägger sig åt babord. Jag vet inte om det bara är våran båt som beter sig på detta vis el om det är allmänt känt. Lite irriterande då man till viss del även trimmar ner fören när man lyfter upp babordsidan.. Någon som har någon teori om detta? Men i övrigt är vi mycket nöjda med båten. Är det någon här på forumet som har koll på hur dragningen till/från targabågen går? Vi funderar på att montera ett angöringsljus och eventuellt en radar. //LaToffel
  2. Vi har bestämt oss för en båt som finns i europeriskt land där den har gått som visningsbåt på en båtfirma. Säljaren, dvs han som har lagt ut annonsen är svensk. Han ska ordna transporten hem till Sverige. Hur ska vi gå tillväga för att kontrollera att båten inte är stulen och hur ägarförhållanden ser ut. Vi ska inom kommande dagar få båtnummer och motornummer. Men hur kontrollerar vi dessa nummer när båten inte är registrerad i Sverige?
  3. Jag lånar tråden. Vi har bestämt oss för en båt som finns i europeriskt land där den har gått som visningsbåt på en båtfirma. Säljaren dvs han som har lagt ut annonsen är svensk. Han ska ordna transporten hem till Sverige. Hur ska vi gå tillväga för att kontrollera att båten inte är stulen och hur ägarförhållanden ser ut. Vi ska inom kommande dagar få båtnummer och motornummer. Men hur kontrollerar vi dessa nummer när båten inte är registrerad i Sverige?
  4. Det är en beggad, så de blir den motor som sitter på. Det sitter en 300hk på just nu, så det borde väl räcka...
  5. Då har vi bestämt oss... det blev en 750!!! Nu är det bara att vänta på leverans!
  6. Båten ska vara i nyskick.. den har tydligen gått som visningsbåt och har få gångtimmar. Det som talar emot en 750 är att alla utom mig själv är ganska oerfarna av att köra båtar över 6m. Är det en svårkörd båt? krävs det mycket av föraren?
  7. Vi är alla över 25år... Och vi är alla överrens om att det ska vara en öppen båt. Kan låta korkat att inte ha provkört båda modellerna. Men de är för att vi va inne på att köpa en 622:a först, men nu har vi fått nys om en 750 som säljs för ungefär samma peng. Då blev vi lite sugna på en 750 istället. När man har pratat med folk som är lite mer kunniga vad gäller båtar i den här storleksklassen så säger dom att ju längre båt dessto bättre går den i sjön. Stämmer de i det här fallet? Om så är fallet, känns ju 750 som ett vettigare val.
  8. Vi har provkört 622:an och den va helt ok.. Frågan är hur mycket mer man får med en 750:a Då det finns några i familjen som är lite känsliga när det slår //LaToffel
  9. Hej, Som ni ser är jag ny här.. Jag har läst igenom inlägg angående dessa båtar, dock känner jag inte att jag fått dom svar jag har sökt. Tanken är att vi (familjen) ska köpa oss en ordentlig båt igen efter en längre tid utan någon vidare kvalitativ flotta vid bryggan. Båtarna som vi tittar på är en ny Anytec 622sp och en beg. 750sp. Båten kommer användas som transport/nöjesbåt i sthlms skärgård. Den vanligaste rutten kommer vara till och från Stavsnäs. Och då kommer vi korsa Nämdöfjärden som kan va rätt gropig om vinden ligger fel.. Vi kommer även möta sjö från Kanholmsfjärden under resorna. Så vilken båt bör vi välja för dessa områden. Räcker det med en 622:a eller ska man ta 750:an? Hur stor skillnad är det på dessa båtar när det gäller att ta gropig sjö? Hur stor skillnad är det i manövering? vindkänslighet etc etc... Hoppas någon sitter inne på bra svar.. då det börjar dra ihop till en slutgiltigt beslut.. //LaToffel
  10. Hej, Som ni ser är jag ny här.. Jag har läst igenom inlägg angående dessa båtar, dock känner jag inte att jag fått dom svar jag har sökt. Tanken är att vi (familjen) ska köpa oss en ordentlig båt igen efter en längre tid utan någon vidare kvalitativ flotta vid bryggan. Båtarna som vi tittar på är en ny Anytec 622sp och en beg. 750sp. Båten kommer användas som transport/nöjesbåt i sthlms skärgård. Den vanligaste rutten kommer vara till och från Stavsnäs. Och då kommer vi korsa Nämdöfjärden som kan va rätt gropig om vinden ligger fel.. Vi kommer även möta sjö från Kanholmsfjärden under resorna. Så vilken båt bör vi välja för dessa områden. Räcker det med en 622:a eller ska man ta 750:an? Hur stor skillnad är det på dessa båtar när det gäller att ta gropig sjö? Hur stor skillnad är det i manövering? vindkänslighet etc etc... Hoppas någon sitter inne på bra svar.. då det börjar dra ihop till en slutgiltigt beslut.. //LaToffel
×
×
  • Skapa nytt...