Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

dago

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om dago

  • Placering
    Kadett
  1. Har just nu liknande problem med ett litet parti innanför luckan på vindrutan på en båt jag köpte i höstas. Ingen har skrivit vidare om något problem att nåta om så jag antar att det har gått bra? Jag är på väg att nåta om med sika, men jag börjar bli lite orolig att det kan bli likadant igen på grund av något problem själva grundunderlaget eller att något satt sig i trät långt tidigare, så det inte spelar någon roll om jag gör allt rätt. Funderar också på om man borde köra T-röd eller nåt innan slipning i fogarna för att lösa upp befintlig smet och torka ut trät. Googlat lite bara och läst att typ lacknafta löser ohärdad sika, men lämnar en oljig hinna vilket så klart inte är önskvärt. Samt att målare kan köra T-röd för att lösa grejer och torka ut trät innan målning. Vet för lite så vågar nog inte chansa. Får väl bara köra på enligt konstens regler och hoppas det blir bra. Har grävt ut allt kladdigt iaf och får väl slipa prime:a och köra på. I mitt lilla träparti har det varit fast nåt i sidorna och halvhärdat/löst i mitten där man går i/ur båten. Kanske nån tidigare ägare har haft något olämpligt medel just där. Återrapporterar hur det går om jag kommer ihåg. Det är en gammal tråd som kanske inte får någon uppmärksamhet längre, men hoppas höra om någons erfarenhet att fixa till problemet innan jag kör vidare.
  2. Hur gick det med det här? Jag har lite halvt samma problem och har exakt samma båt och motor. Hade lite problem att motorn gick ojämt förra året när jag gasade på mer än 2/3 gas och sen blev det värre och värre tills jag fick krypa fram. När jag då tömde bränslefiltret så blev det bättre igen, men aldrig helt bra. I år har jag haft samma problem igen och efter ca 15-20 sjömil på midsommar så började den gå riktigt dåligt igen och det fick gå i ca 6 knop resten av turen. Tömde filtret igen men det blev inte bättre alls. Vet inte vad jag ska göra. Marinan ska kolla på det om ett par veckor men jag skulle vilja hitta någon lösning själv för att slippa kostnaden och vill använda båten innan dess. Jag antar att det första jag borde testa är att tömma tanken men vet inte hur jag gör det själv. Eller kan några tillsattser hjälpa? Jag har kört i K-sprit också utan att märka någon förbättring.
  3. Låter vettigt men det var ju egentligen ganska smidigt att hämta på arlanda (trots alla småturer) ifall du vill spara nästan en tusing. Sen verkar gratelakes alltid ha rea på våren ifall du inte ska få det klart för den här säsongen. När jag mailade med dem i vintras skrev de att de brukar ha rea i mars-april men att jag skulle hålla koll på deras hemsida. Höll koll och i februari hade 20 % off.
  4. Jag har precis fått hem kapelltyger beställda från Great Lakes Boat Top. Verkar vara grym kvalitet och jag köpte även deras verktyg för installation www.greatlakesboattop.com/installation Någon som har erfarenhet av det här som kan komma med tips? Jag kanske kan dela med mig om några veckor men jag hoppas kunna samla på mig info innan jag ger mig på det själv. Båten är en Sea Ray 200 Overnighter och jag ska montera öljetter på både hamnkapell och helkapell. Har försökt hitta info och visst, man ska vara noggrann och se till att kapellet är riktigt spänt. Men vad mer? Finns det några typiska misstag man bör passa sig för? Finns det några bra knep/hjälpmedel? Senast ändrad av dago | 01 mars 2012 | 19:51 Senast ändrad av dago | 01 mars 2012 | 20:01
  5. Jag kan dela med mig av mina erfarenheter också. Har precis fått hem allt och höll också på att krångla vid arlanda mellan schenkers kontor, tullen och utlämningsställe. Eller egentligen var det ganska smidigt men man fick köra lite kors och tvärs. Jag har en Sea Ray 200 Overnighter och hade fått offert på ca 12-13000 för att sy upp ett kapell här hemma. Så galet mycket dyrare än jag hade förväntat mig men tack vare det här forumet hittade jag Great Lakes som tog 3 500 kr!! (ca 680 dollar sen 20 % nedsatt pris för att det var rea) Men när jag ändå beställde och skulle betala frakt så körde jag på stort och köpte även ett hamnkapell som jag hade fått offert på ca 9000 kr här hemma. Köpte även deras snap tool för 49 dollar vilket de säger är av väldigt hög kvalitet. Ser ut att kunna stämma. När det gäller frakten så tror jag att jag kom precis över en gräns som gjorde det nästan dubbelt så dyrt. Kunde välja hem till dörren för 3700 kr men valde att få det till arlanda för 1700 kr. Inga andra kostnader skulle tillkomma. Men där blev jag förbannad på asen som tar en speditionsavgift på 1100 kr för att frakten jag redan betalat bara tar paketet så långt som till flygplanet. Sen ska det tas därifrån och hanteras vidare. Dessutom dygnshyra 100 kr där paketet låg så jag ångrar lite att jag inte betalade hela vägen hem. Men några hundralappar sparade jag ju. Så slutreslultatet blev 7500 kr för alla tyger, verktyget och frakt. Tullen var 6,3 % och så moms 25 % vilket blev ca 2400 kr. Sen de störiga sista kostnaderna för att hämta på arlanda landade på 1200 kr plus bensin och tid. Det blev visst 11000 kr ändå, men då fick jag varor som enligt offert här kosta ca 22000 kr. Ser som sagt ut att vara jäkligt bra kvalitet på det jag fått. Om nån kan berätta om sina erfarenheter av montering så är jag tacksam för lite mer info om det. Senast ändrad av dago | 01 mars 2012 | 19:59
×
×
  • Skapa nytt...