Gå till innehåll
onsdag 02 april 2025

balkkin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om balkkin

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Min Yamaha f40 2011/12 jick dåligt hela förra sommaren och nu förde jag den på service och dom ringde och sade att det sluppit in vatten i någon y-cop låda så startspärren ligger på hela tiden. Testat byta batteri i kontrollerna men den går fortfarande inte att "låsa upp" någon som vet hur man kan gå förbi y-cop? Snurran är ju endå så pass gammal att jag tycker det är onödigt att plöja ner massa pengar i en ny box med omkostnader.
  2. Som jag sa, får besök från utlandet och ska åka fiska,efter det ska jag naturligtvis åka in med den på service..
  3. Någon som vet om man på något enkelt sätt kan förbi koppla friläges givaren på en 2011 Yamaha df 40? Den varvar upp fint i hamnen men när Jag kör iväg så börjar den bluddra vid ca 2400 rpm. Oxå en varmingslampa med bild av ett motorblock blinkar i displayen, har bytt vatten separatorn och kollat så soppa pumpen kändes tät. Ska ut och fiska i veckan så har inte riktigt tid att föra den på service så tänkte försöka felsöka lite själv om kvällarna.. Den går heller inte att låsa på fjärrkontrollen av någon anledning, har 2kontroller å har bytt batteri i en bara för att vara säker..
  4. Misstänker att jag har vatten i soppan på min Yamaha f40 fick tips av en mekaniker att släppa ut vattnet ur den röda slangen på motorn men hur mycket kan det komma egentligen? Motorn går hyfsat på tomgång och varvar relativt bra i fritt läge men när man kör framåt börjar den bluddra efter 2400 rpm testade släppa ut ur den röda slangen och vätskan som kom bildade inga "oljeringar" på ytan av vattnet utan såg mer ut som någonslags fet vätska. Tappade åtminstone ut 1-2 liter, tänkte hämta fräsch soppa imorgon och byta vatten separatorn men kan detta faktiskt stämma att motorn skulle gå med så mycket vatten i soppan? Fjärrkontrollen har oxå i något skede lagt av dvs man kan varken låsa eller låsa upp motorn. Testade byta batteri men utan resultat. Varningslampan som liknar ett motorblock blinkar oxå under drift.
  5. köpte för et litet tag sen min första plottern, en lowrance hds 7m, är helnöjd med plottern. men nåt som jag irriterar mig på och som sekärligen går att stänga av är att den ritar nya streck hela tiden som lämnar kvar i minnet, som den är inställd nu så ritas allt ut och lämnar kvar i minnet, är det någon som vet hur man kopplar bort denna funktionen?! skulle vilja ha det så att den ritar när jag vill den ska rita, och inte hela tiden, hamnen ser ut som motorväg redan
  6. jag skall nog byta alla oljor då förra ägaren inte hade bytt motor oljan förra sesongen.. trim/tilt givaren verkar ju vara ett återkommande fenomen på dessa motorer har jag försått, precis som på många andra motorer jag läst om så har armen brakat. finns det någon billigare lösning på detta eller måste man köpa hela givaren för 200 dollars? jag tvivlar på att man har användning av giavren men jag gillar att ha greijjerna i funktion. vore man smart skulle man väl köpa en sån här och rita av den och göra egna i lite tjockare plåt.
  7. försöker väcka liv i min gamla tråd.. ni som har såna här motorer, hur servar ni dom på våren? byter olja filter i motorn? ev stift?! nåt annat man behöver göra? byta olja i växelhuset eller vad det heter? har någon av er haft problem med trim givaren? i affären fans vanligt olje filter och ett longlive för massa pengar.. vad kör ni med? edit: laddade ner en service manual. och i den står det att det skall vara 1050 ml olja i växelhuset. stämmer detta? fan tuberna dom säljer på butiken är vel bara 250ml?! Senast ändrad av balkkin | 27 mars 2012 | 18:26
  8. motorn är av årsmodell 2007/2008, det står 2007 på motorn men uttagen 2008 april. jag min dumma j**el hade ju förståss glömt att jag fick med en vad jag trodde var originalpropeller.. hittade precis den i garaget, ser totalt oanvänd ut men inte 14x21 utan 14x23, vad tror ni om den? tänk att jag totalt glömt bort den, vilken sopa får väl lov att testa till sommaren. Senast ändrad av balkkin | 28 februari 2012 | 17:19
  9. `tjena. köpte en båt alldeles nyss. en silver shark 580 med en suzuki df 140 4 taktare. eftersom vi bor där vi bor och jag inte hade råd med en stor pool så har jag ju så klart inte kunnat provköra denna båt men: det jag vet är att: en shark 580 med en 115kh snurra brukar göra 40 knop. jag har 140hk och gör 39. tragiskt. förra ägaren sade att motorn övervarvar lite (vet inte hur mycket) men att han gillade den snabba accelerationen så han tyckte inte propeller byte var aktuellt. nästan 40 knop tänkte jag, fan va störande, äh det här är lätt tänkte jag, ja behöver bara köpa en prop med högre stigning. tills jag tittade på den jag har. en solas som är stämplad 13 7/8x 25.. det verkar inte finnas någon högre stigning, skall jag nu köpa en 14x vadå? 40 knop måste ju gå att nå utan problem.
×
×
  • Skapa nytt...