Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025

hymano

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om hymano

  • Placering
    Kadett
  1. Måste kolla versionen på motorn, är lite osäker. Eftersom årsmodellen är 1991 så torde det dock vara B, för enligt Volvo Penta motordatabasen tillverkades AQAD31A mellan 1986 och 1989, medan AQAD31B mellan 1989 och 1993.
  2. Tack för tipset! Måste testa, det är möjligt. Men även rökutvecklingen vid kall motor känns onormalt kraftig, jag vet att V-P dock är kända för att ha den "egenskapen", men ändå.. Man skall väl inte behöva förvarna brandkåren, så att de inte tror att det är skogsbrand.
  3. Jo, stiger till drygt 80 grader. I marchfart (3000-3300 rpm) syns inga avgaser, men på tomgång kommer det rejält med vit, dieselluktande rök.
  4. Kan vara fel luft-bränsle-blandning som gör att den inte varvar ordentligt under belastning. Och en skadad propeller gör ju inte saken bättre. Kommer båten upp i plan? Är bottnen ren?
  5. Hur låg var kompressionen jämfört med ny motor? Det kan ju faktiskt vara så att den helt enkelt är gles pga slitage..
  6. Av dessa tre anser jag att 717S är den bästa båten. Bellans skrov baserar sig på en amerikansk sportbåt, går mjukt i sjön, men är smalt framtill och har hög planingströskel. Flipper 760 är en modell från 1982 och är alldeles för flatbottnad, stötig i sjön. Rekommenderar > 200 hk och duoprop. Ett tips, Googla Sunmar 770. Utmärkt byggkvalitet, rak axel.
  7. hymano

    Rykande AQAD31

    Vet att detta är ett vanligt problem, men min sökning genererade inga svar specifika för AQAD/TAMD31. Min AQAD31 går som en klocka, startar alltid glatt, är stark och pålitlig. Men på tomgång kommer det förskräckligt med vit, dieselluktande avgasrök. Mera som kall, men också som varm ryker motorn på tomgång. Under körning får jag inte någon synlig avgasrök, förutom vid den första accelerationen med kall motor, vilket torde vara normalt. Några tips var jag skall börja för att få bort den vita röken på tomgång? Motorn är årsmodell 1991, men har gått endast ca. 1100 h och är sötvattenkyld.
  8. Stort tack för era åsikter och erfarenheter. Det verkar ju som om det kan vara en vettig uppdatering med en modern bensinmotor då båten annars är bra. En inbesparing på i bästa fall 30% i bränslekostnader är ju inte illa.
  9. Tack för era åsikter! Vill ju inte gå ner i effekt, så därför har jag kollat på 4.3GXiE som har exakt samma effekt som VP225F men betydligt modernare teknologi. Vad tror ni om alternativet att köpa en lite begagnad diesel på 230-260 hk? En ny diesel är utesluten, de kostar ju mer än båten hela båten kostade inkl. bensinmotorn.
  10. Undrar om det är någon som vet hur mycket bränsleförbrukningen utvecklats i en positiv riktning de senaste 20 åren? Lönar sig ett motorbyte, eller skall man renovera den gamla V8:an? Har en Scand 7100 Dynamic med Volvo Penta AQ225F från 1987. Det är ju en 5,0l GM V8 förgasarmaskin på 225 hk. Motsvarande ny motor skulle kunna vara exempelvis Volvo Penta 4.3GXiE, som ju har avancerad teknologi för motorstyrning osv. Men hur mycket kan man förvänta sig att bränsleförbrukningen sjunker?
×
×
  • Skapa nytt...