-
Innehålls Antal
40 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Tack återigen för alla tips. Vi fortsätter vår jakt på den perfekta båten Jeanneaus motor var inte sjövattenkyld, det satt en Volvo bensinmotor i den med eget kylsystem.
-
Tänkte jag skulle svara eftersom vi nu är hemkomna efter vår testrunda i stockholm. Vi tittade på en uppsjö av båtar men de som tilltalade oss var följande: Bayliner 288, på grund av sina utrymmen och flybridge. Jeanneau Leader, på grund av sin vackra design på uteplatsen och dessutom skild koj med dörr för barnen. Baylinern var fin, i gott skick. Orolig dock för sjövattenkylningen och hur länge motorn håller för östersjön. Känns som ett risktagande. Jeanneau var barnens favorit med eget krypin och garderob. Jobbigt med kapell men fin uteplats och bra med rum inne i kabinen. En dyrare båt dock. Fantastisk båt att köra. Vad vill jag säga med detta? Det undrar jag med... Ville nog mest ge en gnutta respons eftersom jag fått så bra tips som lett till tankeställare.
-
Grandezza 31, ja söta öde vilken vacker båt...
-
Tack för era tips! Jag resonerar väl som så att själ och hjärta vill ha en 76 DC. Tyvärr är den ingen bobåt trots hög stekarfaktor. En äldre båt går bort, vi söker hyfsat nytt och fräscht. Vill gärna ha en finsktillverkad båt (eftersom vi tillhör världseliten inom båtbyggar branschen), detta till trots så finner jag ingen som motsvarar budget. Nu har vi bestämt oss för att i första hand titta lite på amerikanska modeller eftersom man där får, i mitt tycke mycket båt för pengarna. På lördag bär det av till moderlandet för att provligga lite, förhoppningsvis kommer vi hem lite klokare.
-
Falcon 26; Hur ser sovplatserna ut i den? Försöker googla men hittar inget vettigt... Kan man sova fyra där och i sådana fall hur?
-
MV MARIN 6600 känns lite som att byta ner sig eftersom vi har en båt i den storleksklassen redan, det måste vara en större båt än så.
-
Yamarinen har ju kojer under durken. Hur är det i Flippern?
-
Sover man 4 personer inomhus i en 760?
-
Yamarin 76 DC ligger närmast till hands just nu.
-
Bella 850 verkar ligga aningen över budget, fin båt dock som motsvarar önskemålen. Falcon 26 har vi tittat på men den verkar bara ha kojplatser för 3 personer?
-
Vi äger i dagens läge en Flipper 666 som vi endast haft i vår ägo ett knappt år. Vi trodde i vår enfald att den skulle räcka gott och väl eftersom vi tidigare bara haft mindre båtar och klarat oss. Nåväl, man kan konstatera att behov förändras och barn växer snabbare än vad man ibland vill erkänna. Senaste övernattningen vi gjorde så kunde vi konstatera att det var kaos i båten trots att vi packat endast det mest nödvändiga. Vi har funderat på stuga för att kunna övernatta där men enligt senaste omröstning (när vår båt var minst i hamnen) så var vi alla överns om att köra på konceptet byta till större båt och övernatta i gästhamnar. Eftersom jag vet att detta forum innehåller en stor samlad kunskap så skulle jag vilja ha lite tips och råd på alternativ som passar en fyrapersoners familj. Båtar vi tittat på är Aquador 26 HT samt 23 HT, Bella Falcon (men den verkar ha en kojplats för lite), Yamarin 76 DC (där ligger barn under golvet). Följande önskemål har vi om framtida båt: - Skall gå att övernatta 4 personer utan att man trampar på varandra eller i detta fall ligger på varandra. - Toalett skall finnas. - Och nu en knepig fråga; Vi uppskattar daycruiserns öppna lösning under soliga dagar men vi hatar innerligt kapell och dess fällande hit och dit. Dilemma som jag egentligen inte vet om ni kan hjälpa oss med... - Båten måste vara modern, vi är inga ruckelromantiker. - Inga dubbla motorer, vi skall ha råd att använda båten också. - Budget 700000 kronor eller i vårt fall dryga 70000 euro, får förstås gärna understiga. Emotser tacksamt era svar och tips om modeller!
-
Slutsatsen kan jag berätta om i höst, när vi använt Heat Pal en hel säsong.
-
Frågan uppkom förstås när jag läste om alla negativa upplevelser med Heat Pal, den rationella/logiska sidan av mig tror förstås inte att det är så illa som beskrivs. Jag tror på sunt förnuft vad gäller användning av öppen låga i båtar. Kontentan blir följande: Heat Pal är helt ok att använda så länge du är vaken, ge fan i att sova med den igång, tanka rätt bränsle och var noga med att inte ha brännbara föremål i närheten.
-
Vad är onödig risk med att köra Heat Pal i vaket tillstånd inne i en båt med god ventilation? Kan du förklara det för mig?
-
Jag gick med här för ungefär ett halvår sedan, tyckte det var en bra plats för att utbyta idéer och tankar, oss båtmänniskor emellan. Något jag noterat här är att det verkar finnas i många trådar en negativ klang, folk som rackar ner på andra, påhopp och diverse pajkastning. Vad fyller det för syfte? Varför kan inte alla förstå och begripa att detta bör hållas som ett forum för oss som är genuint intresserade? Det finns andra forum för besserwissrar och annat löst folk, sök er dit istället och låt diskussionerna vara seriösa här.