Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

LongJohnSailor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om LongJohnSailor

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tack Sea-ray Den gamla lagen finns väl kvar så vi seglare och snipåkarna får nog se till att hålla sig kördugliga fortsättningsvis också. Själv brukar jag inte ta något annat än någon folköl när båten är på väg och ser inte problem med att hålla mig under 0,2, problemen uppstår ju precis på det viset som rättsfallet ovan beskriver, när man måste flytta på båten för sin och sina båtgrannars säkerhets skull. För många år sedan, på det glada 80-talet var en vän till mig i Halmstad och krökade midsommar, bodde i bilen och gjorde så som många gör, dricker en massa sprit. På natten kom någon åt växelspaken så bilen rullade bak fem meter och min vän körde tillbaka den. En väktare uppmärksammade brottet och tillkallade polis. Det hela slutade med grov rattfylla med fängelse och indraget körkort som följd. Många brott i Sverige saknar offer, då är det i min mening ett politiskt eller ett moraliskt brott, jag har svårt att ta sådana lagar på allvar och jag tror att det på sikt urholkar respekten för lagen. Som lagens arm, d v s polis/kbv måste man ju ha lite sunt förnuft men Sverige är bra på att omyndigförklara både sina invånare och sina anställda. Paragrafrytteri och påföljder som saknar rimlighet gör bara att man till slut ger upp slutar respeterar lag och rätt.
  2. Alltid lika intressant att se ett känsligt ämne debatteras. Jag har länge läst och argumenterat angående legalisering av cannabis och det är tamigfanken exakt samma argumentationsteknik som används. Nötter på båda sidorna bränner mer energi på att smutskasta den andra sidan och högst tio procent av både inlägg och debattörer håller en sansad nivå. Jag kan hålla med om att alkohol ställer till en jäkla massa problem men förbud har aldrig varit något jag förespråkat. Den lag som alltid har funnits angående sjöfylleri borde räcka långt, där kunde man bli dömd för sjöfylleri med endast 0,1 promille om man visade att man inte kunde hantera sitt fartyg. Den stora skillnaden på den nuvarande utformningen är ju att man kan bli dömd utan att ha ställt till med något, eller varit på väg att ställa till med något, T ex det stora lastfartyget som var på väg rätt upp i Danmark om inte en välriktad helikopter hade gjort ett besök och väckt en stupfull rorsman. Jag tycker gott att den gamla lagen hade fungerat bra. Skall man minska sjöfylleriet hade det räckt med att formulera en lag som tillåter KBV/Sjöpolis att göra stickprover och kolla upp fartyget så allt är som det skall, oavsett om det är en oljetanker eller en luftmadrass. Samtidigt oroar det mig att man inte kan bita i det sura äpplet och hålla sig nykter när man framför sitt fartyg och försöker hitta kryphål och annat... I mitt tycke är lagen fel utformad. Jag kan hålla med båda sidor i den här debatten men endast två eller högst fyra av er debattörers argument.
  3. Om jag tolkar Funkis rätt gäller reglerna olika beroende på vilken flagg fartyget har? En del seglar ju med vapen, även svenskar, det borde i så fall inte fungera om det är svenska regler? De skepsapotek man har med sig med en hel del receptbelagda mediciner som inte används förrän i nödfall, exempelvis morfin, är dessa utskrivna på recept eller är det speciella regler som gäller för sådana här resor? Om man t ex har med sig cannabis och det inte gillas av tullen, vilket man får anta att det inte gör i de flesta länder, kan de då ta det i beslag tills man klarerar ut, på samma sätt som med vapen, eller blir det åtal för smuggling? Detta är givetvis under förutsättning att man från början informerar och är öppen med vad man har med sig. Just cannabis är ju väldigt kontroversiellt, lagar och regler är olika i olika länder. I vissa länder är det tillåtet utan restriktioner och i andra är det efter recept, en del länder har en stenhård linje med totalförbud, reglerna ändras ständigt i många länder.
  4. Hej Maringuiden! Efter lång tids läsning får jag väl prestera ett litet inlägg... Vissa varor såsom vapen, mediciner, andra droger är förbjudna i vissa länder men tillåtna i andra. Vad gäller för dessa vid inklarering? Om jag exempelvis har med mig ett gevär ombord och klarerar in i ett land där vapen inte är tillåtna, behåller tullen detta och återlämnar det vid utklarering eller får jag behålla det ombord i ett plomberat skåp? Gäller samma saker andra varor och droger? Om man exempelvis har med sig Cannabis för medicinskt bruk, kan man deklarera detta eller blir det nackskott på plats? Vad händer med mina baconpaket om jag klarerar in i mellanöstern? Vad händer med mina hundra liter alkohol jag har ombord, tas det i beslag? Var går gränsen för vad en tullare accepterar som blir kvar i båten?
×
×
  • Skapa nytt...