Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Killerbear

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Killerbear

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Har en mercury 40 hk, förgasarmotor, årsm 01. Helrenoverad förra vintern, efter att ha larmat för oljetryck och som vi trodde tagit in vatten i motorn. Fixat ngt krökt vevstake, ny termostat (den gamla satt fast i öppet läge), ny packbox mellan rigg och motor, ny impeller och vattenpump mm. Komptest OK enl mekanikern. Förstås en massa nya packningar vid hopmontering. Provkörd med spolmuff på land inför förra säsongen, OK. I sjön, men efter max 2 timmar samma fel igen. Första gången det hände (före renoveringen) så tuffade jag på lågvarv mot hamn efter larm, vilket troligen föranledde att den gick varm och som orsakade vevstakstrassel bl.a. När det hände igen i somras stängde jag av direkt och ringde bogsering. MEN: När jag tappade ur oljan ur motorn, så var den helt svart och som jag tyckte lättflytande. Möjligen en tendens till bensinlukt. Kolsvart färg efter max 2 timmar körning - normalt? Sparade oljan i PET-flaskor över vintern. Fortfarande lika svart och lättflytande (trots minusgrader), har inte separerat vatten/olja. Min slutsats är, att mekanikern hittade 1 (termostat), möjligen 2 fel som han åtgärdade. Men det allvarligaste felet tycks kvarstå. Min fråga blir då - vad kan orsaka bränsle i motorn? Flödande förgasare? Nå´t med ventiler? Slitna kolvringar (trots bra komp)...(motorn har nog gått max 100 timmar). Eller vad? Själv har jag ingen aning om var jag ska börja/var jag ska be någon börja leta fel. Finns det någon som har någon idé om vad detta kan vara?
  2. Kom på en sak till: Jag förstärker inte för att det behövs med nuvarande motor. Men jag ska lacka om båten i vår, och tar då av motorn. Tänkte passa på att fixa akterspegeln då, för ev. kommande, större motor.
  3. Hej, och tack för synpunker! Båten är helplanande. Konstruerad av Halvor Rosenbaum, tidigt 70-tal. Beställde ett särtryck ur ett båttest från -73, där det bl.a står att den är mkt lättdriven med relativt mjuk gång och bottenformen är svagt V-formad med stabiliserande vingar utåt skrovsidorna... Angående hävstång, lär det väl vara så att i nedkant får man kraften in mot båten, och i överkant bakåt. (propp:en vill ju framåt...) Min tanke är, att som så många andra, förstärka m plåt på utsidan. På insidan har jag redan förstärkning, eftersom de vattentäta skotten längst ut mot akterspegelns nedre hörn ju sitter plastade mot akterspegeln. Bör räcka. Min utbyggnad hade jag mer tänkt som en extra låda med placering där utombordaren ska bultas fast. Storleken bara tillräcklig för att motorfästet ska få mothåll. Och inte mer bakåt än att jag får in ett verktyg för muttern mellan den egentliga akterspegeln och utbyggnaden. Angående motorstorlek, så borde jag väl hålla mig till max 50 hk, men både merc50- 60 och Yamaha 50-70, och även nya honda 60 väger bara några kilo mer än min nuvarande 40-hästare, Så jag är lite sugen... Ska försöka göra en begriplig skiss så småning om . (bilden är tagen m 5 pers ombord, med extramotor hängande bredvid, 27 knop enl Gps)
  4. Båten är typad f max 50 hk. Med nuvarande går den riktigt fint. 27knop (gps) m 5 pers. Vid lite sjö (Höga kusten och ibland Storsjön) får man förstås dra av. Tänker mig några hästar extra skulle så att säga motverka att barnen börjar bli tonåringar o därmed tyngre. Eller tänker du att just motorplaceringen/tillbakaflytt skulle ge tokig gång? 10 hk och 10-30 kg större motor i sig tror jag inte är ett problem. Nuvarande väger 96 kg har jag för mig.
  5. Hej! Har en mindre gammal Ömo 490Ht-båt. (490*180, inte flatbottnad, utan en tendens till V-form. Fst med en köl som slutar ca 50 cm framför aktern) Motorbrunnen är på gränsen f liten för min 40 hk 4-taks mercury, när jag trimmar upp den fullt. Nu leker jag med tanken på att kanske på sikt skaffa en större motor (50-60 hk). Då blir det ännu trängre. Tänker i vår före sjösättning förstärka akterspegeln med durkaluminium på utsidan, och uppvikt runt relingen/motorfästet i motorbrunnen. När jag suttit och skissat på detta, fick jag en tanke att kanske svetsa på ngn konstruktion som flyttar motorn något bakåt, och samtidigt ev möjliggör manuell hissning av motorn. Ser framför mig en flytt kanske 10-15 cm bakåt. (motsvarande lösning som Jack-plates, eller vad de kallas, fast hemmabygge). Då skulle jag få upp motorn bättre framåt när jag tiltar upp fullt. För- och nackdelar med det, tro? Tänkte samtidigt installera Smart Tabs (självjusterande trimplan) som jag hoppas motverkar att den ev. blir segare upp i plan? Jag gör detta för att förbereda f större motor. Behövs inte med nuvarande. Synpunkter? Erfarenheter??
  6. Tack för det! Frågan blir sedan att välja rätt storlek. Min båt tycks hamna mitt i en skarv storleksmässigt. Ska man gå uppåt eller nedåt i valet av storlek på trimplanen, tro? (Min båt är lätt och bara 185 cm bred, dock ej så avsmalnande bakåt ).
  7. Hej och tack för svar! Jaa, jag antar att 50-60 hk vore optimalt. Båten är godkänd f max 50 hk (men dåförtiden fanns bara lättare 2-taktare). Men det känns inte aktuellt, utan ekipaget får vara så här. Propeller: Verkar ju som att jag har rätt prop på nu. Sedan är det förstås alltid idé att se till att den är fräsch. Om jag skulle ge mig till att byta stigning/storlek, är jag rädd att jag hamnar i en cirkus med en handfull propellrar till slut ;-) Hydrofoils - tror att det ligger nära till hands. Kan nog leva med några hål i kav.plattan. Clas O har billiga, hoppas de är OK. Har läst vissa omdömen som vittnar om lite läskiga högfartsegenskaper, men det är nog som sagt värt att testa. Ngn som har erfarenhet av Smart Tabs? (självreglerande trimplan)? Tack igen för era svar! Senast ändrad av Killerbear | 09 februari 2012 | 13:17
  8. Hej! Mitt första inlägg... Har en gammal ful men hel ÖMO 495 HT-båt. På den hänger det en merc 40 hk 4-takt -01 (förgasare). Båten går snabbt upp i plan, motorn varvar med 1-2 ombord 6100 rpm. Med fler ombord 5900-6000. Men - då går det ju lite väl fort om det går lite sjö. Problemet är, att om vi är fler än 3 i båten trillar den (nästan) ur plan redan vid 500-1000 varvs gasavdrag. Vill helst inte tro att motorn är f liten. Frågan är vad göra? (Har powertrim, och har försökt laborera med det utan framgång) 1. Ny/annan prop? Sitter nog originalprop (alu) på nu. Fråga mig inte om stigning etc... Propellerna ngt kantstött. 2. Hydrofoil - såna där plastvingar att sätta på kavitiationsplattan? 3. Automatiska trimplan, som jag läst om (har ingen lust att montera riktiga med el/hydraul..) Är inte ute efter fart, utan att kunna åka ekonomiskt med 5 personer ombord utan att ligga på max eller nära max varvtal. Någon som har något tips, tas det tacksamt emot!!
×
×
  • Skapa nytt...