Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

Akki

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Akki

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Man har inte precis blivit nedsprungen med svar dvs inte ett enda. Nu vet jag dock själv hur man gör så om någon undrar går det bra att kontakta mig! Åke
  2. Hej, någon som bytt cirkulationspumpen på sötvattenkylningen till Fordmotorn 4 cyl 80 hk? Min är från -79 och pumpen verkar läcka, svår att byta? Antar att Bosö motor kan ordna fram reserv, Tacksam för tips Åke
  3. Stort tack för detta tydliga svar. Jag har kontaktat drev.se för att se om de kan skaka fram en ny huv. Vi får se.
  4. Nej, skall kolla även detta spår. mvh Åke
  5. Stort tack för detta tydliga svar. Jag har kontaktat drev.se för att se om de kan skaka fram en ny huv. Vi får se. mvh Åke
  6. Hej! Någon som känner till var man kan få tag på reservdel till OMC utombordare? Jag har en 2-cyl 5 hk sådan en gång levererad på kontinenten med följande typbeteckning: BE4BRETB ser nr: B08976519 All hjälp emottages tacksamt! mvh Åke
  7. Uppdatering med erfarenheter: 1) När propellern demonterats kan axeln skjutas in i stävröret 40-50 cm om också först backslaget demonterats och axeln frilagts där. Det är nu lätt att demontera den gamla packboxen och eftersom stävröret är svarvat 5-6 cm in från framkanten för att ge bra fäste för slang och slangklämor stämmer diametern för tex Volvo Penta´ s Black Jack. (c:a 60 mm för 40 mm axel). 2) Packningsrester och annan skit sitter mellan axel och stävrör vilket noggrant måste rengöras. Detta kan erbjuda en del problem men är viktigt då vattnet måste kunna strömma fritt kring axeln. 3) Cutlesslagret är c:a 20 cm lång och är pressat in i stävröret och mycket svårt att få ut för ett byte. På min båt fanns ingen låsskruv och hylsan fick sågas upp och plockas ut. Att slå ut det inifrån gick inte på grund av det som satt mellan axel och stävrör runtom. Det är uppenbart att konstruktionen varierar från båt till båt och storlek, 33,36,38 som min och 44-an. Senast ändrad av Akki | 17 mars 2012 | 08:47
  8. Stort tack för mycket värdefull info. Jag tror också att BJ inte landar på samma ställe på axeln som den befintliga linförslutningen, så det borde inte vara något problem och axeln kan väl poleras något. Att axeln inte kan svängas kan vara årsmodellberoende? Hört att någon gjort det med framgång. Det förefaller som om jag inte har något glapp i cutlesslagret, så det är kanske bytt för något eller några år sedan. Det väsentliga är att få bort allt fett så vattnet strömmar fritt krig axeln och kyler/smörjer BJ.
  9. Jag gör ett nytt försök att ringa in problemet med byte av packboxen och cutlesslagret: 1) det finns en möjlighet att stävrörets diameter är mindre än 62 mm under den befintliga gummislangen - nedsvarvad för att ge fäste åt slangen. Om måttet skulle passa Penta´ s variant Black Jack - hur är det då på axeln där den nuvarande packboxen sluter tätt, förslitningar som gör att den nya packningen för svårt att sluta tätt? 2) kan man svänga propelleraxeln helt om så att man eliminerar den förslitna ytan och därmed får PSS eller Black Jack packboxen att sluta helt tätt? Då måste motorn lyftas men hur mycket? Är axeln identisk i båda ändar? Tacksam för tips /Åke Senast ändrad av Akki | 25 februari 2012 | 09:12
  10. När bytet av packboxen sker skall även det bakre stödlagret bytas samtidigt som stävröret rengörs från fett. Enligt leverantören av PSS boxen är det inte möjligt att dra axeln ut/bakåt utan att böja axeln något och därmed skada den. Kan man genom att demontera propellern byta lagret utvändigt genom att för på det på axeln? Packboxen kan ju på motsvarande sätt föras på framifrån när axeln lossats från backslaget. ( Skeddan hindrar att axeln dras ut bakåt mer än 500 mm) Någon som demonterat cutless lagret vid propellern med axeln i? Problem och möjligheter? Rengjort axeln/stävröret från fett med axeln i? All feedback mottages tacksamt. Jag vill försöka slippa lyfta motorn nu. Senast ändrad av Akki | 18 februari 2012 | 09:09 Senast ändrad av Akki | 21 februari 2012 | 19:00 Senast ändrad av Akki | 21 februari 2012 | 19:01
  11. Tack Paliswe - jag har nu koll på hemsidan: http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/axelsystem-och-kopplingar-1696387 Trevlig blogg Toaen - mäktigt arbete måste jag säga. Funderar på att lyfta min motor i höst för översyn på Bosö motor innan Kanalfärden ner till Medelhavet blir aktuell! Senast ändrad av Akki | 17 februari 2012 | 09:02
  12. Kollade på den hemsida du angav men hittar bara en tabell över olika PSS-dimensioner. Toleransen för 40 mm axel sägas vara upp till 66 mm stävrör, det låter bra, men inga priser eller hur man beställer.
  13. Tack för alla tips- mycket bra. Min oro över att skrovet i själva hålet skall ha tagit/tar skada är tydligen inget problem. Nauticaten är ju coskå känd för att ha ett väldigt kreftigt(tjockt) skrov så det skall nog gå bra. Jag antar att det man har smetat med i efterhand på bilagd bild är sikaflex...? Klantigt jobb och jag vet ju inte när det är gjort. Så jag byter rubbet.
  14. Det är dags att byta samtliga 8 skrovgenomföringar på båten från 1979. Jag väljer brons efter grundligt studium av nätet och diskussion med varvet. Är det något speciellt man skall tänka på då det gamla tas bort, är det risk för bristningar i glasfiber osv? Om ja, hur åtgärdar man det bäst? Hur tätar man i samband med isättning av den nya? Skall ventilen alltid sättas direkt på genomföringen(kulventil brons) eller kan man gå med en 90 böj först så att det inte bygger så mycket på höjden? Alla tips tas tacksamt emot.
  15. Tack, det var väldigt positiv nyhet att det räcker med avluftning. När jag vet stävrörets exakta diameter vid position för fastsättning av gummibälgen kommer jag att välja modell av packbox. Jag föredrar Penta-varianten då den är billigare och enklare men stävröret får vara max 60 /-0,5 mm i diameter, där jag mätt mitt strax bakom den befintliga packboxen är stävröret 62 mm. Varför vet jag inte, det är ett konstigt mått för ett rostfritt rör. Nauticat varvet säger dock att diametern kan vara mindre (60 mm) vid platsen för slangförbandet. PSS versionen får fungera som nödutgång. Den traditionella föskruvningen med lin/fettförband är inte aktuell. Senast ändrad av Akki | 15 februari 2012 | 15:39
×
×
  • Skapa nytt...