Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

Rawger

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Rawger

  • Placering
    Kadett
  1. Var det inte så att Volvo köpte OMC's drevproduktion och kletade dit Volvoemblem? I så fall förklarar således detta att prylarna passar i samma hål.. Nåväl. Nu visade sig det vara röta i akterspegelns plywood, så det blev att rensa rent från allt trä. Ny plywood har laminerats dit och med detta blir det lättare att ta upp ett passande hål för Alphadrevet. Det är inte ofta röta visar vägen. Mycket jobb för några eventuellt soliga dagars båtliv.
  2. Tråden påminner mig om tidigare tänkt tanke.. fäster epoxy på glasfiber som bundits med polyesterbas? Och hur ser man skillnad på de olika typerna i så fall? Någon övertygande individ på Biltema hävdade att jag skulle välja epoxy och dess tillhörande glasfibermatta för bästa resultat. Jag avser reparera invändiga skott och behöver inte behandla med gelcoat eller något efteråt. Edit: Läste nu att båtar ofta är gjorda i styren. Är det samma som polyester? /Roger Senast ändrad av Rawger | 22 januari 2012 | 19:55
  3. Det är ett alternativ. Min tanke var plywood anpassad till hålet, 8 mm aluplåt på var sida. Den inre infräst i befintlig plywood. Max akterspegeltjocklek är 57 mm för Alphadrevet enligt uppgift Roger.
  4. Tack allihop för svar! Ja, det förefaller vara ett OMC-drev som suttit där. Men att sätta dit ett sådant är nog ingen bra idé. Svårt med delar har man hört. Det lutar nog mest åt en adapterplatta. Funderar lite på om man kan tillverka en själv. Något som håller för 260 kusar som knör, sliter åh drar åt alla håll.. Roger
  5. Intressanta diskussioner. En stillsam slutsats från min sida är: Att köra på fossilt bränsle är dyrt. Är det någon här som micklat med vätgas? HHO? Att framställa väte ur vatten i takt med att man förbrukar det och slippa ha en tank med komprimerat väte? Att mixa in HHO i det ordinära bränslet? Väte/syretillsats sägs ju gynna förbränningen i både bensin och dieselmotorer, och således minska bränsleförbrukningen. Väte har betydligt högre energiinnehåll än bensin och brinner 1000 ggr snabbare. Ur en enda droppe vatten får man ca en liter väte/syre. Vilken dröm.. Men det går ju förstås inte. Uppfinnare inom området motarbetas från alla håll. Oljebolagen är ju inte dom enda som tjänar på att vi tankar fossilt. Vad drar inte staten i på denna karusell.. Roger
  6. Här är en bild på hålet, och som man kan se, allt runtom. Som nämnt tidigare är bredden på hålet 350 mm. och höjden 550 mm. Är det någon som känner igen hålbilden? Vad för drev kan ha suttit där? /Roger
  7. Man har köpt sig en Bayliner 2150 utan motor och drev. Tidigare har det suttit en 5,7 liters V8 i den, så nu har man fått fatt i en beg Mercruiser 5,7. Drevet som följde med är ett Alpha One II. Men besittande impulsivitet hindrade en förstås från att först undersöka hålet i akterspegeln. Tydligt är att det befunnit sig något annat slags drev där. Hur tar man reda på vad som suttit där med hjälp av måtten på hålet? Hålet är äggformat med högsta höjden 550 mm och som bredast 350 mm. Hål för 8 bultar finns runt om. Jag funderar på om det är smidigast att hitta ett drev som dels passar båten, dels aktuell motor, eller om man skall plasta igen och ta upp ett nytt hål för Alphadrevet? Eller om det finns någon adapterplatta? /Roger, Göteborg
×
×
  • Skapa nytt...