Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024

Kriffe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kriffe

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej. Är det någon som har erfarenhet av propellrar med lite rake och mycket rake? Är en propeller med mycket rake men med samma stigning som en med lite rake tyngre att dra runt för motorn eller får man ungefär samma varv på motorn. Funderar på att byta min viper 21 mot en raker 20 eller 22 men vet inte vilken av dem. Tacksam för svar även om det gäller andra propellrar till andra motorer än min evinrude.
  2. Hej. Har en ficht som funkar kanon Pruta på båten å hänvisa till det dåliga ryktet så får du mäst troligt en jätte fin motor. Har läst ett test från 2002 där ficht testas mot tre fyrtaktare. Ungefär samma förbrukning, högre motorljud vid vissa varv. men överlägset acs. Tro inte du blir besviken vid köp.
  3. Hej! Mycket ris om evinrude här kommer lite ros också. Jag har en 150 ficht ram -01 som jag är super nöjd med. Inga problem på tre år. Den drar lite sås, är urstark och har ett fantastiskt skönt ljud som många påpekar. 7 vuxna i en båt på 6m å 38 knop. Man läser faktiskt att många har problem med sin yamaha också. Fast jag hadde inget problem med mina yamma heller.
  4. Kriffe

    Crescent Dorado 610

    Hej jag har en 610 Dorado. Doradon är lättplanande det ska vist gå att ha ner till 50 hk och har ett gigantiskt stuvfack i durken ca 3m långt tror jag. Smala långa öppna stuvfack på sidorna i sittbrunnen, ett stuvfack i fören och två lådor med lock framför pulpeterna. Den är trevlig att köra väldigt stadig både när man kör och står still. Den klarar grov sjö men det slår lite grann och skramlar en del. Jag fiskar inte så mycket men jag tror den skulle funka kanon för sportfiske. Man behöver inte trängas i den båten.
  5. Hej. Jag har nu monterat en manuell jackplate på båten. Nu slipper jag skruva lös och täta om bultarna när jag testar olika hiss och motorn får lite mer hävstångsefekt. Har varit ut och testat några gånger och har nu nått mitt mål på 45 knop. Har faktiskt varit uppe i 47 knop med mycket hiss och i med vind. Motorn övervarvar ca 250 varv så jag lånade mig en turbo 2+2 fyrbladig 22 och gjorde ett test. Hamnade fortfarande på 45 knop men varven sjönk till 5100 från 5500. Skulle därför villja prova en trebladig 22 eller 23 innan jag är nöjd. Är det någo på forumet som kör med Raker undrar om det bara är en fart propp eller funkar den till vardags också?
  6. Hej! Undrar om det finns någon på forumet som provat evinrudes olika propeller typer och vet varv skillnaden på dem. Jag kör nu med en viper 21 på min 150 evinrude och den varvar ca 5400 varv, max varv ska vara 5250. Jag bytte från en 19 sst för att den just övervarvade på 5400varv. Jag funderar nu på att byta till en raker för att få lite mer lyft. Vilken pitch vet jag inte. Jag vill inte hamna på över varv nu också. Det verkar som vipern är mer lätt driven än sst eftersom det inte blev någon skillnad i varv mellan 19sst och 21viper. Är det samma förhållande mellan viper och raker att rakern är mer lätt driven då skulle jag ju fortfarande övervarva om jag går upp i pitch till 22 raker. Det verkar alltså som att vipern går lättare än sst. Går raker lättare eller tyngre än viper? har någon provat viper och raker i samma pitch?
  7. Hej! Vet inget om micoren men jag har haft en 490 sport med en Yamaha 80 kring den årsmodell som du har hittat. Den funker kanon att fiska ifrån. Den är väldigt lätt och snabb. Toppade just över 40 knop gps fast motorn inte var rätt hissad på grund av att bågen för vatten skidor var ivägen. Har åkt 4 vuxna och 4 barn utan problem att plana, den var ju i och för sig övermotoriserad. Den är ganska flat bottnad så den är ganska stötig i grövre sjö. Den har ingen dyvika orginal monterat men det är lätt att montera. Men om du åker och tittar på båten så släpp ner stöd hjulet på kärran så båten lutar framåt sedan öppnar du luckan i sitsen i fören, där finns en plast plugg du kan ta bort å kolla om det är vatten mellan skrov och golv. Motorn som jag hade gick ganska tyst för att vara en tvåtaktare. Tycker inte att den drog jättemycket heller tack vare att båten är lättdriven. Tycker att det är en kanon båt om det är rätt peng.
  8. Hej! Jag tycker absolut att du ska köpa en tre bladig 23 stål prop och prova hissa två hål. Se bara till att du köper en prop som får upp fören ordentligt. Du har så lätt båt och stor motor (115 måste vara max på din båt) så det borde ge några extra knop. Att en stål prop är dyr det tycker jag att man kan ta, även om det skulle bli liten skillnad mot en alu annars kommer du alltid att fundera tänk om jag hade köpt en stålis istället för alu undra hur båten hade gått då. Sen kommer du inte att tanka mindre bara för att du köpt en dyrare propeller som mäst troligt kommer att göra att din båt kommer att gå bättre snarare mer. Det handlar ju om nåt som du tyker är skit kul och då finns det pengar. Det är min åsikt och lycka till.
  9. Hej det är en crescent 610 dorado och motorn är en Evinrude 150 -01 med en viper 21 Jag provade sänka motorn till nedersta hålet igår (den satt där före propeller byte) för att kanske kunna trimma upp lite mer. Resultatet blev att jag kunde trimma upp mer än tidigare på mätaren men båten blev långsammare än när jag hade hissat och när du trimmat ut halvvägs på mätaren så börjar det dra i ratten. Om man fortsätter trimma så drar det mer och mer och när man trimmat ut nära max så orkar man nästan inte hålla imot. Det verkar som vipern behöver hiss för att funka i alla fall på min båt. Har nu hissat två hål som tidigare. Det verkar som att jag måste ha en mer stävlyftande prop om jag vill ha mer lyft. Tycker inte att det står något om stävlyft på Evinrudes orginal propellrar. Är det någon som vet vilka propellrar som är stävlyftande till Evinrude och har erfarenhet av andra märken än evinrudes egna?
  10. När jag kör med full gas så går det att trimma nästan hela mätaren ut och visst lyfter det lite så det känns att det går lättare men inte så man får upp fören ordentligt särskilt inte om man är flera i båten. När jag trimmar ut så ökar farten men när man kommer upp i varv så är det som att det bara varvar mer men farten ökar inte nämnvärt och det blir ett stort vatten sprut bakom motorn och fortsätter man så tappar proppen fäste och övervarvar. Är motorn för högt hissad?
  11. Hej! Det skrivs mycket på detta forum att om man hissar för mycket så börjar propellern kavitera när man svänger. Blir det också svårare att få upp fören när man trmmar ut om man har hissat för mycket? Jag har hissat två hål har en viper stål prop på min evinrude men tycker inte att jag får det lyft jag vill ha.
  12. Hej igen. Jag har nu fått min propeller en viper 14,5x21 snygg som få. Var ute och provade den ikväll och blev lite fundersam. Det positiva var att båten blev trevligare att köra och när man trimmade ut så lyfte den fören mer och behöll greppet längre. Jag kom faktiskt upp i dryga 45 knop men det i med vind. Oftast blev det 43-44 knop det tycker jag blev lite liten skillnad särskilt när varven gick ner så lite, den varvar nu kring 5400 när man trimmat ut ordentligt. Är detta som det ska eller? Ska man försöka låna en 22 eller ska man var nöjd? Borde det inte bli mer skillnad mellan 19 och 21 särskilt när jag har fått för mig att Viper är mer en fart propp än Sst är? Kom gärna med era åsikter.
  13. Hej! Nu är proppen beställd. Det blev en viper 21. Nu är det bara att hoppas den kommer så fort så möjligt. Hoppas detta blev rätt nu annars blev det en dyr reserv propeller. Jag återkommer om hur det gick.
×
×
  • Skapa nytt...