Grisselmarinmotor
Företag-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Grisselmarinmotor
-
Placering
Kadett
-
Färgen slits loss på propellern p.g.a. Kvavitation. Detta är när vattentrycket skiftar mellan lågt på sugsidan till högt på trycksidan om propellerbladet vilket gör att vattnet kokar på ugidan och ångblsorna imploderar på trycksidan och slår loss materal från propellern. Ang. Kopparfäg så fungerar detta så länge som kopparen inte har elektrisk kontakt med aluminiumet. Dett förhindras altså av epxyprimern. Har färgen elektrisk kontakt så kommer i första hand zinkanderna förbrukas fortare och i sämsta fall drevet börja förbrukas som anod. Med vänlig hälsning, Magnus
-
Tycker helt klart du ska låta försäkringsbolaget besiktiga skadan och hålla båten FROST FRI tills dess att åtgärd påbörjats. Enklast är att förvara båten i varmgarage. Detta för att undvika eventuella frostsprängningar som kommer att förvärra din skada. Det fakto att du behöver fråga gör att jag råder dig att ta hjälp av ett proffs. Med vänlig hälsning, Magnus
-
Ja visst stämmer det att jag är verksam inom området, men någon expert tänker jag inte utge mig för att vara. Båtel är mycket komplext och svårt och kort sagt ju mer man vet ju mer vet man att man inte vet... Jag kan ta på mig och skriva ihop lite som jag kan lägga ut här, risken är dock att det blir lite av en novell, så jag får hitta en annan plattfrm att skriva ifrån i såfall. Jag svarade här för att jag kände att jag har kunskap att tillföra i ämnet. Mvh Magnus
-
Hej, skriver från min mobia enhet därför ser formateringen lite konstig ut här har jag märkt. Först och främst måste man som pragmatisk båtelektriker konstatera att batteriet inte kan betraktas som en ideal spänningskälla och därför är inte kapaciteten absolut heller. Du har ett klassiskt batter omärkt förutom 75Ah... Hjäler det dig, nja lite men inte allt. Det berättar nämligen inte hea sanningen. Det berättar nämligen inte när batteriet klarar att lämna 75Ah här batteritypen kommer in. Om batteriet skall användas som förbrukningsbatteri eller som startbatteri då de kräver diametralt olika saker av batteriet. Startbatteriet skall klara av att everera höga strömmar under kort tid och är en annan faktor helt avgörande. Den så kallade CCA (ColdCrankAmpere) som normalt specas vid -20 och är altså den maximala strömmen som startbatteriet karar att everera under ett starförsök (ska inte förvxlas med krtslutningsström vilket r något helt annat, men hög CCA ger en hög kortslutningsström) antalet Ah på starbatteriet berättar egentligen bara hur många startförsök man kan göra. Förbrukningsbatteriet ska klara det omvända. Dvs lämna fårhållandevis låg ström under lång tid utan att laddas ur. Allt deta hänger på hur batteriet är tillverkat d.v.s egentligen hastigheten på den kemiska prossesen i batteriet som i allmänelektrisa sammanhang brukar jämföras som batteriets inre resistans Vidare påverkas batteriet av elsystemet som helhet. Trots att batteriet på pappret klarar att själpa ur sig en extrem mängd ström kommer det inte klara det i verkligheten på grund av missar eller t.o.m. Slitage och/eller korossion i elsystemet. Tyvärr är det så att det är svårare att bygga ett bra och stabilt elsystem för så små spänningar som 12V i båt. Om man jämför med t.ex hemmaelsystemet med för det försa växelspänning och sedan ett effektivvärde på 230V gör spänningsfall på för enkelhtens skull 1,2V ingenting, det är försumbart. Men i ett 12V system har du tappat 10% av spänningen vilket innebär en 20% effektförlust. Funktionen finns där, lampan tänds när du trycker på knappen men du förlorar därför att det dåliga (läs hemmapulat) elsystemet äter kapacitet från dina batterier. Hemmapularen kompencerar detta genom att sätta dit ett batteri till.... Ofta i onödan. Med vänlig hälsning, Magnus
-
Jag rekommenderar alla att byta oljan i växelhus/drev på hösten av just ovannämd anledning. Dessutom om man har ett större inläckage kan det frysasönder, med vissa otrevliga (dyrare) följder. Att sedan byta på våren igen är onödigt. Med vänlig hälsning, Magnus
-
Gul olja betyder förmodligen att det är växellådsolja av API-GL 4 standard typiskt 75W-90. Det behöver inte vara fel då API-GL4 godkänns av de flesta. Dock skall man vara extremt försiktig med mercruiserdrev som gärna vill ha en 75W-140 olja. Vad är det för drev du har och har du haft den på service nyligen? Med vänlig hälsning, Magnus
-
Varven har säkert kollat detta, men jordningen av motorn är extremt viktig på moderna dieslar. Tappar man jorden eller får dålig kontakt får man precis de symptomen du beskriver. Alla givare svarar med fel värden och databoxen får spelet.... Med vänlig hälsning, Magnus
-
Hej. Min rekommendation är att låta provtrycka växelhuset. Visar provtryckningen inga bekymmer byt olja och tätningar till oljepluggarna. Med vänlig hälsning, Magnus