-
Innehålls Antal
31 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm bigtuna
-
Placering
Fänrik
-
Smart med excenterlåset till ruffluckan, har inte tänkt på det. Vore trevligt med en bild på hur det blir:)
-
Äntligen klar med värmarinstallation. Det blev en Ebersprächer D2, delvis då jag tyckte det var sjyst med inkapslingen av avgasröret under värmaren. Hittad själv ingen info eller bilder på hur det kan se ut med en värmarinstallation på en Yamarin 64 så jag skickar med lite info och bilder på hur jag har gjort. Första tanken var att sätta avgasgenomföringen i aktern men då det inte var tillrådligt att ha värmaren eller avgasrör i samma utrymme som bensintank fick det bli på sidan istället, ca 50 cm över vattenlinjen hamnade genomföringen, tillrådligt var minst 30 cm enligt instruktionsboken. Placerade avgasslangen på enda stället som den inte kunde komma i kontakt med kablar etc, för trångt att få till en svanhals men behöll den totala längden av avgasslangen så den går "upp och ner" i mellanskottet. Förbränningsluften och luftintaget satte jag i aktern samt monterade bensinfiltret mot ankarboxen istället för att få lite mer stuv. Ett utblås på styrbordssida vid förarplatsen och det andra i ruffen. En extra ventil till styrbordsstuvfack för extra ventilation för värmaren (enl instruktionsbok). Reglaget med termostaten framför gasreglaget delvis då det blir mer svåråtkomligt för småbarn men enkelt att komma åt när man kör och det tex börjar regna, en extra termostat i ruffen för att kunna få jämn värme i ruffen om man kör med kapellet nere, en switch/vippkontakt för att kunna ändra mellan termostaten i ruffen och termostaten på utsidan (tex om man sover under kapellet). Bränsleslangen i plast kapslade jag in i en grövre gummislang samt isolerade bränslepumpen för att få installationen tystare (mindre piskande av bränsleslang samt mindre tickande av pumpen), hittade tipset på ett forum . Då ankarboxarna i aktern är öppna in till skrovet från insidan "hängde" jag bränslepumpen i stripes/packband runt "upphängningen" av ankarboxen så att bränslefiltret hänger i 45 grader längst in i ankarboxen (mindre resonans i skrovet från pumpen då den hänger istället). Tank och bränslefilter i barbordsankarbox. Tanken är 21x21 cm för att komma ner/få plats i luckan till ankarboxen och kan skjutas in på sidan så att den inte är i vägen för tampar. Gokarttank eller crosstank går bra :-) Se bilder Gärna synpunkter om man kan installera , göra på någon annat sätt
- 9 svar
-
- 1
-
Hej! Lyfter en gammal tråd :-) Är det någon som har installerat tex en Webasto air top 2000 st i Yamarin 64 DC? Vore trevligt med bilder eller tips. Funderar på (om det är möjligt) att sätta värmaren och en 5 liters tank under förarsätet och dra förbrännings och avgasutsläppet till var sida vid aktern. Sätta ett värmeutblås under förar stolen med en t-koppling till en slang som går innanför hanskfacket/gasreglaget till ruffen för värmeutblås nummer 2. Friskluftsintaget på värmaren låter jag vara som den är då det sitter en luftventil till stuvet i närheten eller så sätter jag en extra ventil under sätet med en slangstump till värmarens friskluftintag. Startreglaget monterar jag innanför dörren i ruffen om det är möjligt så man enkelt kommer åt reglaget både från utsidan och ifrån ruffen (precis vid luckan)
-
Hej gbt54! Tack,tar till mig kommentarerna. Var lite extra Yamarinfrälst första året då vi hade båten(första filmen) . Det finns endel som kunde vara bättre planerat etc med vår båt, Stuv etc. Då vi bor i inlandet och har båten i insjö ville vi ha en så stor båt som möjligt men som vi ändå kunde traila till kusten (med en 80 trailer) efter en vanlig personbil. Hade vi bott på kusten hade vi nog skaffat oss en större bobåt. Om det blivit Motorbåt eller segelbåt är svårt att säga då båda alternativen har sin tjusning. Med facit i hand passar en motorbåt bra för oss nu när vi har småbarn och vi kan ta oss hem snabbt om det blir dåligt väder etc.
-
Hej Happysix! Tack, 39 knop med 150hk med semesterpackning, utan packning har vi fått upp den i 43 knop. Ligger och kör i ca 24 knop med en förbrukning på runt litern. Specen säger 0,8 l sjömil i ca 24 knop med vi låg på ca 1.1 med packning. Vi sov som längst 2 veckor i sträck i sommar, lite trångt men med rätt ordning på Stuven och inte förstora krav på utrymme så funkar det, lite bättre än i tält tycker vi i alla fall
-
Hej tfrisk! Första filmen är inspelad med en gopro kamera, den första modellen samt en Canon 550d med ett 18*135 objektiv med skaksensor. Den andra filmen är filmad med en Samsung galaxy s2 och en s4,sången med baby vita lamm är filmad med s4an . Undervattensfilmerna är gopro hero 2,den första gopro kameran. Sekvensen med flera båtar är filmad med s2:an. Jag har använt skak filter på några klipp i final cut Pro, funkar bra. Senaste premiere Pro till Windows har också skak filter som fungerar bra. Har filmat massor med material med en Sony handycam hdr-cx520 som har skaksensor och 12* optisk zoom som jag kan rekommendera. Nackdelen är att den sparar formatet i ett filformat som inte går att redigera direkt i finalcut, därför orkade jag inte ha med det materialet i filmen(skall göra en längre semesterfilm för eget bruk där jag tänkte använda det materialet) . Tycker det är roligt att klippa ner något kortare (med godbitarna) från allt råmaterial som man kan kolla lite oftare på och längta till nästa sommar nu i vintermörkret även om det kan vara lite skakigt och inte filmat med proffsoptik
-
Tack för kommentarerna och tack för länkarna till filmerna, trevligt med tips på nya resmål Bakläxa på flytvästar, på durken gör de ingen nytta.
-
Hej! Här kommer ett par amatörbåtfilmer som jag har gjort för minnas sommaren över vintern Vimeo (Bättre kvalite): Sommaren 2013: http://vimeo.com/81075406 Sommaren 2012: http://vimeo.com/57967577 Youtube: Sommaren 2013: Sommaren 2012: Ps. Om någon har ont av att höra musik i film så kan jag avråda att titta :-) Tips på länkar till andra båtfilmer vore trevligt nu i höstmörkret
-
Hej! Lite sent svar kanske Bränslefiltret är flyttat till styrbord Stuv fack. Cdf 35 boxen är placerad i mittenfacket, för att den skall få plats måste man ta bort gasfjäder/dämparen till luckan. Hade boxen i mitten stuvfacket bak hela förra säsongen men i år hade vi den stående bak i sittbrunnen på en gummerad dörrmatta, Stog stabilt i alla väder pga vikten även om den var placerad löst. På natten ställde vi den framför förarstolen.Funderar på en waeco cf 35 eller cf 40 istället pga att den bla har digital display. Svårt att få en jämn kyla med reglaget på cdf boxen (använde en trådlös termometer för att hålla bukt på tempraturen). Såg en tråd på forumet med en bild på en fast kyl montering under passagerar sätet. Vi har inte utnyttjat det stuvet till fullo då det delvis är trångt att komma åt. Funderar på om det kan finnas plats att göra en lucka med rullskena och ställa en cf 30 box, dra ut boxen från sidan vid passagerarsätet, vore smidigt att ha det som en fast installation fast ändå kunna ta med sig boxen hem. Det har fungerat bra att ha boxen framme hela tiden i sommar, smidig/lättåtkomligt om man behöver något kallt men vore ändå skönt att kunna bli av med den då man skall sova då den har ett litet vinande ljud. Mittenfacket bak har vi upptäkt är det bästa stuvet att komma åt och då vill man ju inte fylla upp det med en Kylbox. Någon som har några idéer/teorier om någon smart lösning för kyl i Yamarin 64?
-
Hej! Nu finns det knappar för live, multi och sensor i appen. Skall lägga till funktionalitet om man har flera larm om jag får tid Kom gärna med förslag på att förbättra appen.
-
Hej! Har byggt om appen med knappar istället samt att man får upp info direkt i telefonen när man får svar från minifindern och att telefonen larmar vid ett geo eller vibrationslarm även om appen inte är startad. Skicka gärna vad du vill ha med i appen så kanske jag kan bygga ut appen eller göra en ny anpassad app för ditt larm.
-
Har laddat upp en app på Googleplay som skickar smskommando till redKnows minifinder för att lite snabbare få statusmeddelande etc. https://play.google.com/store/apps/details?id=arneng.finder
-
Hej! Så här blev det för mig med den extra laddkabeln med säkring samt waeco laddare som laddar båda batterierna samtidigt. Har en extra strömbrytare för startbatteriet så man även kan bryta strömmen helt på startbatteriet om man vill. För att få in startbatteriet får man lossa luckan/sidan från det främre större stuvet och därifrån sätta in batteriet då det blir för trångt att få ner det ovanifrån.
-
Tack för svar! Skall dra om strömmen i båten till våren så att jag använder startbatteriet för sig och allt annat i båten inkl GPS till förbrukningsbatteriet med den extra laddkabeln till motorn. Jag har bestämt mig för att fortsätta med Garmin GPS men har inte bestämt mig för om jag skall byta till 720s ,527xs eller 721xs skall vänta någon månad och se om priserna kan gå ner ytterligare, 721xs är ju betydligt dyrare iof. 7 serien har ju större display med mer plats för motordata i kartvyn etc men skall kolla att den inte känns förstor att montera i vindrutan i 64:an, att den täcker den vanliga instrumenteringen. Är det någon som har en bild på hur det kan se ut med en 7 plotter i Yamarin 64.
-
Thule 80 släp: http://www.thule.com/sv-SE/SE/Products/Boat-Trailers/Breaked/Thule-35026TB?view=technical Thule 30 släp: http://www.thule.com/sv-SE/SE/Products/Boat-Trailers/Slipway/Thule-ST25026T?view=technical