krypsocken
Medlemmar-
Innehålls Antal
29 -
Gick med
-
Besökte senast
-
KristofferOhrn började följa krypsocken
-
Nej Yamaha är inte ett valbart alternativ från Arronet. I praktiken står det mellan Honda som har servicemöjligheter på samma ö i Göteborgs skärgård eller Suzuki som ligger en bit bort, kanske 30 min med båt alternativt 15 min och sedan en trailer som jag inte längre äger men kan kanske låna/hyra. Kikar man i manualen så är det mycket fler kontrollpunkter och tätare oljebyten på en Honda jämfört med Suzuki. Suzuki har 7 års garanti jämfört med 5 för Honda. Sammantaget kommer det sannolikt bli en Suzuki men inte avgjort ännu. K
-
Hej Ja det är en viktig parameter, speciellt vid ny motor med tanke på garanti mm. Det är absolut inte läge att köra på land som jag ser det med stor aluminiumbåt. K
-
Tack Det som tilltalar mig mest är nog att det inte är ng kamrem i Suzuki, åtminstone inte den jag hade. Service kunde jag sköta själv mm. K
-
krypsocken började följa Suzuki DF 140 tappar varvtal momentant, Val av motorfabrikat, Nyttan med servostyrning och och 2 andra
-
Hej Är det någon praktisk skillnad på en ny Honda, Suzuki eller Mercury när det kommer till stora motorer, typ 250hk? Har erfarenhet, god, av en Suzuki 140 men mindre god av en Honda 150. Båda ca 10 år med 250 timmar men har ingen erfarenhet av Mercury. K
-
Hej Tittar på en båt som har servo kopplat till hydraulstyrningen. Ger det någon märkbar effekt på en 7,5m meters båt? Jag saknar det inte på nuvarande efter att jag trimmade in motorn men den är iofs 1m kortare. MVH Kristoffer
-
Hej Vi har en Honda BF150A från 2013 som sitter på en Arronet. voltmätaren visar ca 1v för lågt och trim/tilt rör sig runt ”bottenläget”. Testade med att byta jord på voltmätaren, lånade kabeln från ett cigarettuttag och det blir 0,5v bättre. har tagit isär kontakterna, inga sår av korrosion men sprayade kontaktspray från Biltema ändå. Ingen skillnad. Den NMEA anslutna plotters visar rätt spänning, osäker på om den får den signalen från motorn eller själva nätverket. Jag har för mig att jag har läst att Hondas trim/tilt instrument är voltmätare och inte ohmmätare men kan inte hitta den infon någon stans nu. Kristoffer
-
Hej Min (för mig nya) Webasto Airtop 3500, installerad 2013, indikerade imorse felkod 3, 3 långsamma blink. Tolkar det som över eller underspänning, sannolikt underspänning då plottern visade 14,7v. Är det vanligt, kan jag nollställa genom att bryta strömmen(via säkringen) under gång och testa igen? Kristoffer
-
Hej Jag får leverans av vår "nya" begagnade Arronet 20 5 CS på fredag morgon och försöker förbereda mig på "alla" eventualiteter för att det skall gå så smidigt som möjligt från det att transportören sjösätter tills det att jag ligger vid vår båtplats. Ni vi inspekterade både tittade jag inte efter var batterierna är placerade utan endast var huvudbrytaren sitter. Är det någon som har en bild eller vet var de är placerade och om det går att lätt komma åt dem om jag skulle få problem på fredag morgon? MVH Kristoffer
-
Vatten är/var det inte förra året utan gammal bensin, löste sig med iblandade av ny. (Etanolen som numera alltid finns i löser/tar upp vattnet på samma sätt som ”K-sprit” användes förr. Årets problem verkats ha varit ett eller flera dåliga stift men tack för tipset med filtret.
-
Stiften är utbytta, går som en klocka. hoppas det håller i sig :-). Ingen synlig skillnad på stiften(som ser helt OK ut). tack för hjälpen
- 10 svar
-
- 1
-
Skall tillägga att när jag förra säsongen hade problem så testade jag med lös tank vilket funkade "perfekt" => sannolikt bränsleproblem vid det tillfället
-
4 nya stift inköpta, byts imorgon.
-
Tack Luft / filter är definitivt kvar på misstankelistan men inte bränslet i sig. Tömde tanken på våren och fyllde på 92 liter från en landbaserad mack innan sjösättning. Det var problem förra våren som försvann efter 3 tankningar vilket jag tolkade som dåligt bränsle men då stannade motorn helt. Återkopplar när jag har bytt stift imorgon( blåsigt på västkusten idag).
-
Hej Jag har precis sjösatt min Uttern D55 med en Suzuki DF140 från 2008. Vid belastning, ca4000 rpm så tappar den momentant ca 500 rpm och vibrationerna i båt en blir markant annorlunda. det hela är över på några sekunder och syns inte på den analoga mätaren. Kikar man i plottern(jag har kopplat in motorn på NMEE) så syns det tydligt. Har idag provkört ca 20 min och det blev mkt bättre mot slutet efter att jag stannade och manuellt pumpade fram bränsle. Min tolkning baserat på att vibrationerna blir helt annorlunda är att det kan vara tändstift/kablage relaterat. alternativt brist på bränsle äv n om det känns osannolikt. någon som har någon idé om vad man kan testa?
-
Hej touchwood vad menar du med kanske?