rpm99
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm rpm99
-
Placering
Kadett
-
Jag har privat en gammal Yamaha 80 hk, kör bara 95 oktan. Mina föräldrar som använder sin båt sparsamt har en gammal Suzuki 55 hk, kör också bara 95 oktan. Aldrig några problem. De tillfällen bensinen inte ska används inom 2 veckor tillsätter vi alltid bränslestabilisator, vilket också i princip alla tillverkare rekommenderar nuförtiden (oavsett motor). Akrylatbensin är ju bra för miljön, men kostar mer. Vanlig 95 bränslestabilisator blir billigare och soppan håller sig fräsch 12 månader utan problem med vatten i soppan så inga problem. 98-oktan är för motorer med hög kompression och trimmade motorer. Gör man som tillverkarana rekommenderar angående bränslet är det inga problem (alltså som tillverkarna rekommenderar gällande modern bensin - vilket även gäller gamla motorer).
-
Hej, om du kört igenom glykolblandning i din motor efter konstens alla regler så bör du inte hitta rent vatten någonstans i motorn. Så troligtvis har du missat något. Ett vanligt fel är att man inte varmkört motorn så att termostaten / termostaterna är öppna när kör in glykolblandningen. (Eller att termostaten hunnit stänga innan du får in glykolblandningen). Om du har vatten i motorn och det fryser kan det så klart vara komponenter som pajar. Om du har en vattenkyld oljekylare och du har kört in glykolblandning i den är det inga problem med frysning. Kolla i din manual var / om du har oljekylare eller hör med en auktoriserad verkstad för säkerhets skull. Det kan bli dyrt att missa vid vinterkonserveringen...... Lycka till.
-
Hej, din båt kommer bli lika fin som ny - inga problem. Några tips bara för att du ska göra det så enkelt som möjligt. 1. en billig polermaskin är nog nödvänding i ditt fall, går knappast att polera bort repor från 1200 papper för hand (om man är petig och vill ha ny-blank yta). 2.Stegen är 4000 papper / abralon - grov rubbing - fin rubbing - polish - vax / form av ytskydd. TESTA ALLA STEG PÅ LITEN YTA ALLA STEG FÖRST. Gelcoat är poröst efter att man slipat ner yttersta skiktet, och endel medel fastnar i porerna och sen blir det inte bra. Vi har testat massor av medel och använder Lahega, M3 och FLEX medel beroende på vilket steg vi är på. Men det finns säkert massor som funkar bra. Tipset är alltså - testa på liten yta först så det vet att det blir bra slutresultat. Lycka till! Gör man rätt (och har rätt utrustning, våra proffsmaskiner tillbehör kostar över 20000 kr) går det snabbt och enkelt att fixa till en perfekt yta som är finare än när båten var ny. Även med en billig polermaskin för några hundralappar kan du få riktigt bra resultat - bara att det tar längre tid, vibrerar mer och väsnas mer.
-
Rickard1982 - blir nog kanonbra. Lycka till! Jarb - jag har svarat på din fråga tidigare i denna tråd, och även efter att frågor ställts förtydligat om varför jag gillar viss produkt. Har försökt vara saklig, och tycker att jag i mina första inlägg var saklig om ämnet (vattenflödet & vinterkonservering). Har du fler frågor som är offtopic är du alltid välkommen att maila mig eller starta ny tråd, så slipper vi förstöra denna.
-
Nu börjar det bli offtopic men eftersom du frågar. Yamaha fuel stabiliser (som i sin reklam visar att deras stålstav inte rostar i olja salt???) kostar 96 kr för 250 ml. Enligt Yamaha blandas den For operational use add one ounce of Yamaha Fuel Stabilizer for every 2 gallons of gasoline.For storage add one ounce to each gallon of gasoline. (du måste väl läst/hört fel om 250 liter soppa, eller) Det blir Yamaha fuel stabiliser Till dagligt bruk 96 kr 250 ml till 64 liter = 1,50 kr / liter Till långtidsförvaring 96 kr 250 ml till 32 liter = 3 kr /liter STA-BIL MARINE Formula (som i alla tester är överlägset bäst inklusive korrosionstest av stålstav i etanolinblandad bensin som är vattenkontanimnerad, fasseparerad och sen får ligga lång tid - där stålstaven den STA-BIL behandlade bensinen är den enda som har minimal korrosion) blandas enligt anvisningar på www.STA-BIL.se Ger STA-BIL MARINE Formula Till dagligt bruk 179 kr, 296 ml till 400 liter = 0,45 kr / liter Till långtidsförvaring 179 kr, 296 ml till 200 liter = 0,89 kr /liter Så Yamahas bränslestabilisator är över 230% dyrare än STA-BIL i denna jämförelse.
-
Jo, en ska till med tanke på K-sprit inlägget oven. K-sprit eller för den delen någon tillsats med alkohol i ska man INTE hälla i etanolinblandad bensin. I princip alltid förvärras då problemen. Att K-Sprit var bra förr i tiden berodde på att man då inte hade etanol i bensinen, och då blev inte bensinen mättad med fasseparation som följd. Idag får många problem pga att etanlolen sugit åt sig så mycket fukt att etanolen vattnet separerar från bensinen (kallas att bensinen fasseparerar). Att hälla i något med alkohol i bensin som redan fasseparerat förvärrar problemen och kan leda till allvarliga problem i värsta fall motorhaveri. Kolla alltid att alla tillsatser som används till etanolinblandad bensin (eller diesel) är garanterat fri från alkohol.
-
Till harry och andra som undrar - jag är auktoriserad mekaniker, och när jag servar båtar så säljer jag olja, filter, bränslestabilisator, mm, mm. Mina inlägg här på forumet är menade att hjälpa, och jag ber om ursäkt om jag förolämpat någon med mitt inlägg. Att jag nämner bränslestabilisator är därför att det numera pga den bensin vi har i Sverige är en av de viktigaste delarna i en korrekt vinterkonservering. Som tydligt framgår i denna tråd finns det fortfarande många hemmapulare som inte känner till vikten av bränslestabilisator trots att de flesta tillverkarna, verkstäderna, tillbehörsbutikerna och många bensinmackar säljer och marknadsför bränslestabilisatorer. Att folk klagar på förnybara inslag i våra drivmedel som t.ex. etanol i bensinen eller biomassa i dieseln beror till 100% på att de inte har lärt sig hur man ska sköta sitt bränslesystem. Synd om folk pga okunskap kör med mindre miljövänligt bränsle. Att jag nämner märket på just en viss bränslestabilisator är menat som hjälp. Tyvärr finns det i Sverige idag på många tillbehörshyllor bränsletillsatser (inkl. produkter märkta som bränslestabilisatorer) som i oberoende tester visat sig vara direkt skadliga för motorerna. Finns tillsatser som är bra på t.ex. rengöring men å andra sidan förorsakar korrosion. Flera produkter som kallas bränslestabilisatorer har i oberoende tester visat sig förkorta livslängden på bensinen. Detta har lett till många havererade motorer och Svenska Petroliuminstitutet har därför gått ut och varnat för att man inte ska använda andra tillsatser än de som rekommenderas av tillverkarna. Menat som hjälp har jag därför nämnt den bränslestabilisator som i alla oberoende tester jag kommit över (och jag har läst många) har varit bäst i alla delmoment och överlägset bäst totalt. Denna överlägset bästa bränslestabilisator rekommenderas också av över 130 stora tillverkare som t.ex. VOLVO PENTA, SUZUKI, SEA RAY, m.fl. Plus att denna tillverkare dessutom tillverkar bränslestabilisatorer åt många stora motortillverkare med egna bränslestabilisatorer- men det är bara original flaskan som innehåller alla original additiver. Där jag jobbar har vi under senaste åren sålt flera olika märken på bränslestabilisator, men numera är det just den jag nämnt som gäller då den inte bara rekommenderas av de flesta fabrikanter och är överlägset bäst i oberoende tester - den är också billigast. Hoppas detta svarar på din fråga. Det är alltid roligt att hjälpa till. Senast ändrad av rpm99 | 18 oktober 2011 | 21:27 Senast ändrad av rpm99 | 18 oktober 2011 | 21:30 Senast ändrad av rpm99 | 18 oktober 2011 | 21:35
-
1. Jag är orolig för att vattenflödet är blockerat då vid tomgång i sjön så stiger bara värmen. Men när man kör så lägger den sig hyfsat stadigt på rätt temperatur. > Detta är vanligt och ofta inget problem, impellern kan behöva lite extra fart för att få igång vattenflödet när båten legat still. Troligtvis inget problem med termostat eller flöde i motorn - då skulle den överhetta när du kör. Men att kolla IMPELLERN kan vara vettigt om den inte är bytt på länge. Termostat måste du ha, man tar bara bort den på racingmotorer och då håller man koll på motortempen på andra sätt. Att köra motorn för kall är också skadligt. 2. Några tips på vad man kan göra för att säkerställa vattenflödet genom motorn fungerar som det ska? > Kolla att motortempen ligger som den ska. Funkar allt annat bra är vattenflödet troligtvis också bra då. Vill man kan man plocka isär motorn och kolla alla enskilda komponenter, men vad jag kan läsa ur ditt inlägg är det inget du ska göra. 3. Vinterförvaring: a. Skydda bränslesystemet - STA-BIL bränslestabilisator 95% full tank. Kör några minuter. Läs mer på www.STA-BIL.se. Att skydda bränslesystemet är numera mycket viktigt och numera är misskött bränslesystem en allt vanligare orsak till motorrelaterade problem. b. kylarvätska (glykol vatten) i hela systemet motor drev. c. ny olja i drevet. snåla inte med ny packning till dräneringsskruven tvätta, tag ut dynor, ställ in fuktsamlare, täck över båten. Klart. Lycka till!
-
Med en lite utombordare är det enkelt men ändå viktigt att göra rätt så här kommer en kort guide. Viktigt = måste göras annars tor risk för dyra problem Bör = bör göras, men är allt ok går det bra ändå du behöver: viktigt: Konseveringssolja, STA-BIL bränslestabilisator bör: växelhusolja och ny packning till skruven på växelhuset. 1. Bör. Byt växelhusoljan. Kommer det vatten först eller om oljan är grå/vit när du tömmer ut gamla oljan betyder det att det läcker in vatten i växelhuset och någon packning kan behöva bytas. Ser oljan ok ut är allt bra. Fyll på med ny olja och använd ny packning till skruven (packningen till skruven kostar normalt 6 kr, så det är inget att snåla på). 2. Viktigt! Tanka med fräsch bensin (alltså fräsch bensin från mack och inte gammal dunk bensin), tillsätt STA-BIL bränslestabilisator eller liknande www.STA-BIL.se till bensinen så du har stabiliserad bensin. Mycket viktigt för att slippa problem med bensin som blivit dålig. Dålig bensin är det i särklass vanligaste problemet när det gäller motorproblem på sjön. 3. Viktigt! Starta motorn (i sötvatten / kopplad till en vattenslang) så eventuellt saltvatten sköljs ur kylsystemet. Kör motorn 5-10 minuter så det stabiliserade bränslet fyller förgasare, mm. 4. Viktigt! Spruta in konserveringsolja in i luftburken/förgasaren. Det ska komma rikligt med vit rök. Stanna motorn. 5.Viktigt! Förvara motorn upprätt - då rinnner allt vatten ut och eventuell kondens rinner ut. KLART, nu är motorn korrekt vinterförvarad. /kommentar. a, Kör du motorn i saltvatten kan du byta offeranoder om anderna ser slitna ut. b, endel menar att man ska tömma förgasarna på bensin. Det leder ofta till att packningar och gummislangar torkar ut. Användandet av STA-BIL bränslestabilisator är mycket bättre och skyddar mot kondens och korrosion. Plus att bensinen håller oktantalet och ä fräsch till våren. c. konserveringsoljan skitar ner tändstiftet. Starta motorn på våren så konserveringsoljan försvinner. Byt därefter till nya tändstift så har du rena fräscha tändstift. d. STA-BIL finns hos välsorterade butiker även i Sverige, t.ex. Marinshopen. Återförsäljare hittar du på www.STA-BIL.se.