Hej ! Jag är ny på detta forum, har däremot tillbringat ganska mycket tid på screamandfly.com. Jag och familjen kör en Bella 640ht med en 1991 Johnson 175. Båten har denna sommar givit oss mycket glädje med mycket sol och vattensport. Nu är den på land, parkerad bredvid garaget i väntan på nästa säsong. Jag upplever att det är hyfsat mos i motorn, dock så verkar inte skrovet gilla några riktiga farter. 45kn på knopmätaren har jag lyckats få den att gå, motorn verkar däremot rätt opåverkad med högt varv. Det som verkar hindra mig från högre fart är att båten plöjer ned stäven när jag ger fullt skaft, oavsett hur mycket jag trimmar ut den... Propellern är en vanlig alu 14x1/4 x 21. Min plan nu är att lyfta av snurran för lite vinterservice i garaget. I och med detta skall jag montera stuffers(utfyllnadsblock i gummi) i vevhuset - för bättre komp, Samt Boyesen-reeds för bättre flöde. Min förhoppning är att detta skall skapa 15-20hp (skall teoretiskt kunna ge mer..)Tillsammans med en manuell bracket för tillbakaflyttat motormontage, hoppas jag detta skall ge några knop till genom framförallt mindre våt yta. Bieffekt torde bli aningen lägre förbrukning. Några frågor; - Hur lång setback skall jag använda ? både 14 och 20cm finns att tillgå för upp till 200hp. Planen för denna förändring är att flytta vikten längre bak och på så sätt få upp stäven. Styrviren verkar kunna vara begränsande - hur mycket törs man böja den ? - Reedbytet bör kunna ske relativt enkelt, dock så är det mycket i vägen runt förgasarna (slangar, ledningar m.m) någon som har erfarenhet av detta ? Är det rimligt att lösa detta utan en verkstadshandbok ? - Finns det något fördraget för varvräknare i kabelhärvan från motorn ? Jag fick låna en varvräknare av en båtmekaniker, vilken fungerar genom resonans. Resultaten litar jag inte riktigt på - motorn varvade ca 5100varv vid 25kn, vid full gas fick vi tyvärr inget värde. Om detta stämmer borde jag kunna gå upp ordentligt i propeller!? -Det verkar vid första åsynen som att det går att går att koppla loss det mesta från motorn vid motorlyft. Däremot verkar kablaget till powertrim sakna koppling - är det bara klippa av och skarva med Abeko som gäller ? Tacksam för många kloka svar/funderingar. (Jag är ganska van att skruva och trimma 2t, dock ganska ny på båtmotorer...) //Anders