Lowtech
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Lowtech
-
Placering
Kadett
-
Kanske inte helt fel att återuppliva båtregistret som fanns förut? Hade man varit rik skulle man ha en LRAD och / eller högtrycks vattenkanon, ingen som hånler tillbaka efter den kombinationen
-
Ja drar du den så trycker du in kylvatten i hela motorn när den inte är igång och aktivt pumpar ut vattnet som sker normalt vid drift. Men det är inga avancerade saker att klämma ihop slangen så kan man dra runt vattenskotern vart man vill. Dessutom tror jag inte det gäller seadoo då dom har inget öppet kylsystem för motorn i sig. men självklart yamaha / kawa. Dock tror jag man kan skippa hela iden enbart pga vikten och tyngden 400kg märks nog en del att dra runt på.
-
Nordhavn är iofs inte byggda direkt i usa men designade och företaget i sig är ju baserat i usa. Visst dom kostar pengar så det heter duga, men dom är nog bland dom bästa båtarna för sitt syfte.
-
Tja...stenrik och Bill Gates rik... Mega yacht i storlek 60-80m lite beroende på design. Tänk LUNA fast mindre. En lagom blandning mellan Explorer yacht & Shadow yacht så man kan ta med ordentliga 40ft's tenders för lite alone time och cruising på områden där man inte kommer in med yachten. Eller ett mindre alternativt. Dawshew's FPB 64 alt 97 modellen.
-
Många som tycker att ICW är otroligt dålig skick nu för tiden med klart begränsat djup osv. Verkar dock som en otroligt intressant väg att åka.
-
Tar slut? Känns ytterst tveksamt då en del stora motorer kan gå 20000h innan en större genomgång, och efter en rivning lika mycket till. Åka jorden runt på några år med en trawler yacht försvinner 3000-5000h så 20k tar nog ett bra tag. Iofs ren gissning men iaf. På små båtar kan ju motorn vara 50% av kostnaden på båten, men skulle gissa att när man börjar komma upp i mega yacht storlek på jollen så är nog den betydligt mindre % av total kostnaden. Kan ju ha fel men jag tror inte motorerna kostar 500m på en båt för 1000m. Folk & företag som har dom pengarna att spendera på en jolle har nog råd med aktersnurran.
-
Kanske lite repition av vad folk redan sagt men iaf. Nu är det ju inte vattenskotrarna's fel att folk saknar omdömme, och det kanske låter rått men som i många andra fall tex MC olyckor med höga hastigheter osv är det säkert 9/10 fall rena darwin awards det handlar om. Många eller kanske alla? olyckor handlar ofta om att det saknas flytväst och folk blir medvetslösa eller dissorienterade vid en avåkning och drunkar och det har ju inget direkt att göra med vattenskotrar utan sker ju säkert mer ur tex småbåtar osv.. ska man förbjuda dom med? (inte medvetlöshet osv, men svårhet att ta sig upp osv) Sen kan man ju fråga sig hur jävla kassa folk är på att köra om dom ramlar av övt, finner det tämligen svårt att åka av om man själv kör oavsett väder och vind. Åker man bakpå är det självklart lätt för föraren att kasta av en om han vill men som sagt man bör inte vara där utan minst en flytväst och helst våt / torrdräkt. Sen ett problem som säkert mer har att göra med stockholm än vattenskotrarna, är attityden som du påpekade. För en som ytterst sällan befinner sig på vattnet i stockholm så märks det väldigt tydligt att i storsett alla har den oavsett storlek eller typ av farkost sen att det syns mer på större motorbåtar som har sin storlek att bråka med och vattenskotrar sin hastighet är en annan sak. Sen verkar du ha missat att dom faktiskt är bra transportmedel och är ytterst trevliga att åka runt på i 25-30knop ist för full fart.
-
Det var PWC Endurance du såg. 15-20 mils samåkning med vattenskotrar 2ggr per år. http://www.guppa.se/index.php?option=com_jfusion&Itemid=7&jfile=viewtopic.php&f=19&t=3569