-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Askeladden2505
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tjena! Vi har haft båtar med både redknow och yachtsafe. Redknow är väll lite mer simpelt men jag har aldrig varit med om att det tar lång tid för larmet att upptäcka om båten har flyttats osv. Yachtsafe är ett trevligt larm som man kan styra via mobilapp vilket är riktigt nice men de händer att de har "server" problem och då går det inte att få tag på larmenheten. Det som är bra med appen är att du kan kolla batterispänning, temperatur osv. I vår stora båt har vi även kopplat in en trampdyna som ligger inunder heltäckningsmattan. I bland kan det ta lite tid för yachtsafe men larmar det gör det alltid.
-
Tjena! Vi hade en Bayliner 2655 95a för några år sen. Det man bör kolla efter är läckage vid fönster (takluckan och de svarta sidofönstren). Kolla även allra längst fram i båten där det är en lucka i konstläder i denna lucka ska det finnas ett dränerings rör/hål, om det blir tilltäppt ställer sig vatten där och bildar mögel. Kolla även elen som sitter vid styrkonsollen, strömbrytarna tar mycket stryk av vattnet och kan behöva bytas. Komp prov är att rekommendera jänkar järn är inte gjort för att gå hårt... Vi hade lite o flyt med den båten, det var tydligen dåligt komp på 3 cylindrar när vi köpte den 5,0a. Dock märkte vi inte det fören vi gjorde service på motorn. Vi bytte då till en förgasar 5,7a med 260 hk. Den gick i ca 100 liter bränsle innan toppen rasa på den. Sedan bytte vi till en 5,7 EFI med 250 hk och den gick bra dock sålde vi båten 2 år senare. EFI är ju port insprut på så de motorerna startar mycket lättare än förgasarmotorerna.
-
Tjenare, vi har samma typ av "vagga" som du tänker sätta dit, tror att den är byggd av ett båtvarv. Den består i alla fall av kryssfaner ca 70mm tjock som är målad i vitt. Fastskruvad rätt på akterspegeln och badbryggan med hjälp av fästen i rostfritt stål.
-
Diamants gelcoatrent funkar kanon, tydligen bäst i test också. http://diamant.my123eshop.com/
-
Tja! Det verkar som du vill ha en snabb båt. Men om du nu vill ha det så borde du kanske inte köpt en Ryds... Istället kanske du skulle ha köpt en speed boat(shakespeare clubman) eller liknande som är gjorda för höga hastigheter och starka motorer...Samt har de ett helt annat skrov som är säkrare vid höga farter.. MVH André
-
Bayliner 2655 cierra sunbridge 5,7L V8 250hk 32 knop om man fäller ner
-
Ett annat fel kan vara att stigningen på propellerna är för liten så att motorerna varvar för mycket. Altså så mycket att motorerna tappar all kraft vid toppvarv/ övervarvning och där av inte öser inte propellrarna lillräckligt med vatten för attt komma upp i plan? Om man såtter dit större så kör man mer på vridmomäntet! (som det ska vara) och propellrarna öser mer vatten? / André
-
Hej! Här är en länk så ni kan titta mer detaljerat på skrovet! http://www.facebook.com/media/set/?set=a.118827024902014.20065.100003241529228&type=3 Inloggning: askeladden2505@gmail.com OBS mailto: ska inte vara med det är hemsidan som tror att det är en mail adress! Lösen: mercedes OBS det är en fake profil Om ni undrar varför jag la upp bilderna på facebook så var det därför det inte fungerade lägga upp på denna sida / André Senast ändrad av Askeladden2505 | 23 december 2011 | 11:22 Senast ändrad av Askeladden2505 | 23 december 2011 | 13:14 Senast ändrad av Askeladden2505 | 23 december 2011 | 13:18 Senast ändrad av Askeladden2505 | 23 december 2011 | 13:19 Senast ändrad av Askeladden2505 | 23 december 2011 | 13:20 Senast ändrad av Askeladden2505 | 23 december 2011 | 13:23
-
En evinrude E-tec med elektronisk bränsle insprutning drar nästan lika mycket som en 4-takare. Och den har en egen tank för 2-takts oljan så man behöver inte blanda i tanken (stort ) Och den är ca 25-35000 billigare är en Yamaha i samma stolek! MVH André Senast ändrad av Askeladden2505 | 22 december 2011 | 11:18
-
Askeladden 2505 Sportic med Johnson 50 hk VRO den gör 39,8 knop när man ger fullt
-
Tja! Jo vi fick tag på en gammal service kille. Han jobbade åt rusta som service person för Närke... Rusta sålde en gång i tiden sålde Parsun utombordare. Så det finns reservdelar till allt. Sen en kul grej är att om man byter förgasare på en 9,9 hk så blir det en 15 hästare Priset på CDI boxen kommer jag inte ihåg men bytet av CDI box (arberet) ny CDI box låg på ca 4200:- vill jag minnas. Är inte riktigt säker... Senast ändrad av Askeladden2505 | 22 december 2011 | 10:59
-
Ja precis det är den! Vi var och kollade på den i Danmark och när man tittade på skrovet så ser det ut att vara ett planande skrov. Anledningen till att den inte kommer upp i plan är troligtvis att trimplanen är för korta (vill minnas18-23cm ca) och när man fäller ner dem så blir de som två bromskolssar istället för att trycka upp aktern ur vattnet! Frågan är hur långa trimplattor man kan sätta på och hitta? Det som finns att köpa är 30cm djupa och 102 cm breda frågan är om det räcker?
-
Hej! Vi hade en Parsun 9,9 och den gick skit bra, starta lätt och var ganska bränsle ekonomisk tills CDI boxen gick sönder så kvaliten är väll inte den bästa men det kan man inte räkna med till de låga priserna! MVH André
-
Hej! Jag har tittat på en President 39 sundeck. Den har två Caterpillar 3208 375 hk styck med raka axlar! Båten väger ca 10 ton 12m lång 4,3 m bred men prestandan verkar dålig för så stora motorer! Ägaren säger att den går som bäst mellan 8-12 knop och toppfarten är ca 19 knop! Problemet är att båten inte kommer upp i plan och då undrar jag hur man kan få den att komma upp i plan ? Båten har trimplan men de är mycket korta. Räcker det om man sätter dit större trimplattor cylindrar? Man tycker att med så stora motorer borde den gå att få upp i plan! Tacksam för svar! MVH André Senast ändrad av Askeladden2505 | 21 december 2011 | 11:26 Senast ändrad av Askeladden2505 | 21 december 2011 | 11:27