Lyfter up en gammal tråd och passar på att säga hej. Ny anvädare här. Vi har en Tumlare årsmodell 79 eller nåt sånt. Motor på den (med risk för at svära i kyrkan) är en Parsun 9.9. Det satt en, lika gammal som båten, Yamaha 40 på den vid köp men den var totalt tvärslut. Allt över halvgas så la den sig på sidan, men gick ingenstans. Det enda den gjorde bra var att slicka i sig soppa. Min kusin köpte båten för vi ska ha den som fiskebåt i insjö, säljaren menade på att motorn var nyservad men det visade sig vara ren lögn. Vi kan säga att den skitgamla Yamahan blev ett sänke, och vi köpte en ny Parsun 9.9. Som sagt, det ska vara en trollingbåt i en insjö, hellre en liten rackare som kan gå på lågfart hela dagen än en större som sotar igen... Dessutom har vi ingen brått nånstans. Det ska vara lång rigg på en Ryds Tumlare, och motorn har det. Så längt är allt bra. Men vi upptäckte att kavitationsplattan ändå inte går under botten, ligger ca 5 cm över den istället, beroende hur man tittar. Botten på en Tumlare går uppåt från ca 50 cm från aktern, så följer man den sista biten ser det ok ut. Båten känns lite instabil i låg fart, jag kan inte riktigt förklara hur, men den är svår att köra rakt fram. Vi fick med ett par trimfenor med båten som aldrig varit monterade, och vi vet inte vad mer nytta de gör förutom hjälpa båten att plana. Vilket den aldrig kommer att göra med 9.9 hästar... Kan det tänkas båten blir mer kursstabil med dem, eller borrar vi sönder kavitationsplattan i onödan? Senast ändrad av berko | 15 september 2011 | 01:58 Senast ändrad av berko | 15 september 2011 | 01:58 Senast ändrad av berko | 15 september 2011 | 07:54