NiBa
Medlemmar-
Innehålls Antal
82 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm NiBa
-
Placering
Kapten
-
Hej Nu finns de upprattade apparna over Europa och Danmark att ladda ner (kopa) igen. MVH N
-
Bara att invanta ny app då... tack for allt engagemang och svar
-
Ove hann fore mig. Jag skrev till UK retailer och finc liknande svar. "The iOS Marine apps have been temporarily removed from the iTunes store while we work on correcting some functionality issues we recently discovered. It is important that we provide our customer with the highest quality apps possible. Improved iOS Marine apps will be available soon. We apologise for any inconvenience." Dock inga tider for nar det skall vara fixat, men bra att de kommer tilbaka. MVH NiBa
-
Ok, då ar det inte bara jag som sokte fel. Det ar något med Apple Store och denna app. Skall se om jag kan kontakta Navionics på något satt och få lite besked, Har borat skissa på semeter rutten i "paddan" och då vill man ju inte att sjokorten slutar fungera lite random.
-
Hej Jag har anvant Navionics Boating App i min IPad några år som planeringsverktyg och backup till den stora navigatorn i båten. Jag tipsade/visade en kompis den i min Ipad och han gillade den, och skulle kopa den. Men nar vi letade på natet så verkar den inte finnas langre. Vi får bara up en Cykel och en Skid app. Ar det någon som vet om Navioncis har lagt ner denna app, om den heter något annat, eller om det finns en annan app med liknande funktionalitet? N
-
Jag väcker liv i min egna gamla tråd då jag nu sjösatt och skulle (trodde jag) tillbringa en natt i båten med min nya värmare. Grejjen är den att jag inte får den att blåsa ut värmen, det är mer en väldigt stilla bris som kommer ut uttagen och det räcker inte långt för att hålla emot 7 grader ute temp. Jag behöver hjälp av någon som kan Webasto och kan ge mig tips på felsökning. Jag har den nya manöverpanelen med 3 lägen på fläkten och ett värmevred. På läge 3 står det till och med "boost", men det är det långt ifrån. När jag sätter igång värmaren så fungerar den ungefär som den ska, den tänder upp sakta men sen kommer liksom inte fläkten igång mer än på "läge 1". Det sitter en tempgivare i kupen som jag provat att ha på lite olika ställen men med samma resultat. Installationen har två huvudslinor, en y-koppling direkt vid värmaren och sedand går 1 slinga direkt ut i cockpitten med 90 rör, ett andra 90 rör går mot kupen (först tar jag lite i en omvänd skarv till en annan del av cockpit). I kupen har jag ett stort 90 uttag som alltid är öppet, och sedan två 90mm som är stängbara. Detta är ju inte dirkt någon stor installation för denna väraren och jag fattar inte varför man inte kan få fart och köra boost för att snabbt värma upp och sedan sätta lägre varvtal för att behålla nivån. Tacksam för alla svar.
-
Mackey, tyvärr kan jag inte svara på de frågorna. Antennen antar jag fungerar och även tvn. Fast om det nu inte finns några analoga kanaler att ta ner längre (som någon svarade) så hjälper det ju inte mig - tror jag.
-
Aj då... Då gissar jag att man även måste dra fram en ny kabel (HDMI). Idag går det ju en antennkabel och RGB till DVD'n. Då måste man ju plocka ner inredning mm för att få dit kablarna .
-
Hejsan, skulle testa tvn i den nya båten men lyckades inte få in någon kanal. Det sitter en rund-antenn kopplad till en slags förstärkare och sedan in i tvn (en LG platt tv utan box/kort). När jag går in på kanalinställningar kunde jag välja mellan BG, I, DK och L. Sökte igenom alla dessa men hittade ingen kanal. Finns det några kanaler kvar att hämta analogt, eller måste jag fixa någon box? Ni som har TV i era båtar, vad har ni för prylar? Känns tröstlöst att söka runt bland Etervågorna.
-
Jag har en fraga om Webasto och avgasdragning. Jag har precis installerat en Webasto 3900 i båten och skall nu dra avgaserna till skrovet. Den medfoljande ljuddamparen ar något for kort och jag behover nu forlanga den. Då kommer lite frågor.... 1) Hur forlanger man den bast for att undivika lackage? Tar man 22mm ror och skarvar med en innerhylsa och sedan avgasklammor 2) Med tanke på varmen - vilken ande ar det bast att skarva, den som sitter narmast varmaren eller den som ar narmast jutblåset i skrovet? 3) Om man vill isolera skarven (varme), vad rekommederar ni for losning? MVH Niklas
-
Ursäkta om jag kanske lägger detta i fel forum, men jag står och väger mellan polera själv eller leja ut till varvet. Förra året gjorde jag allt själv på vitt skrov och det gick bra - även om det var mycket slit. Detta året har jag bytt båt och har nu ett blått skrov och jag har hört att det är svårare att få bra om man inte har rätt grejer eller är allmänt duktig på att polera. Det skulle kunna bli ränder och svirvlar. Båten är inte jätte mycket repig, men har fått lite skrap där funderar legat och gnagt på gelcoten. Båten är 35 ft. Så frågan är om det är sant att det är svårare med färgat skrov och om det kanske är lika bra att leja ut det denna gång och sedan sköta normalt underhåll (vaxning) själv. Dessutom så frigör man man tid att pyssla med annat och ens egen tid är ju oxå pengar. Förlåt svammel, tacksam för råd och synpunkter.
-
Njae, inte säker på att jag finner det jag är ute efter på tackel o tåg. Jag letar efter den typ av bokstäver som man kan se på större motorbåtar - typ i plast men med cromad yta som limmas eller fästes med tejp. Skall försöka ta en bild och skicka in. Tackel o tråg verkar mest ha saker till rejäla träbåtar.
-
Hej Jag kapar en gammal tråd då jag har samma fråga. Jag söker någon som producerar/säljer större bokstäver (10-15 cm) i krom/silver, med tjocklek ca 5-10mm, som fästes med dubbelhäftande tejp på plastsrov. Bokstäverna får gärna vara i plast eller liknande, bara de har viss tjocklek och att ytan ser kromad ut. Någon?
-
Tyvärr har jag inga bra stuvutrymmen som kan användas till värmaren. Webastos 3900 är relativt stor, dessutom behövs manöverutrymme för rörböjar med 90mm rör. Annars hade det varit optimalt då man sluppit dra rör till förbränning och tilluft. Nu sätter jag den på en platta på golvet i maskinrummet - det blir bra då man har nära till bränslet (dykrör i tanken) samt avgaser som skall ut i skrovet någonstans. Exakt var är ej bestämt än, funderade på aktern men jag brukar backa in så det blir inte så trevligt för bryggan om man spyr ut avgaser ditåt, fast å andra sidan så blir ju ett sidoblås ohälsa till båtgrannen. Pest eller Kolera
-
toaen, tack för ditt svar. Du bekräftade ungefär mina funderingar. Jag började fundera på hårda rör av de två anledningarna du nämner. 1) De är tåligare, 2) Behöver ej ha värmeskydd. Det viktiga är väl att inte ha för liten diameter så luftdtörmmen/suget blir tillräcklig, Sen när det gäller att inte köra värmaren med motorerna gång menade jag mer att de gånger vi använder värmaren (i vår gamla båt) var ju på morgnar och fuktiga kvällar då man brygg-seglar. Det är sällan vi har haft värmaren på när man kör. Och precis som du säger - kommer det in diesel ångor i förbärnningen så spelar det kvittar. Den skall ju ändå in och blandas med dieslen och värmeslingan är ju skild från förbränningen. Kul att jag även kunde få dig på samma rör-tankar för din installation.