Gå till innehåll
söndag 22 september 2024

Haddock_

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    155
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

10 Trovärdig

Om Haddock_

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Du måste tömma motorn på kylvätska, vilket du gör genom en av slangarna på motorns styrbordssida (de ska vara märkta med färg, blått är sjövatten och ingen märkning är kylvätska (på min var det så). sen måste luftfilterbox och svarta rören bort samt det gröna rör på baksidan som knyter ihop den med intercoolern. Svarta ”knäet” sitter med en eller var det två (?) insex skruvar undertill...lite svårt att beskriva men de lossas ur tvärs båtens riktning, behöver inte skruvas ur helt. därefter kan du ta bort vatten och oljeslangarna. därefter lossar du de fyra muttrarna som håller den på plats och krånglar ur den. Den är ganska tung...och ja muttrarna, de nedre under, är jobbiga att nå...och oftast svårt att hitta saker som trillar ner. Lycka till!
  2. En del grundfärg epoxy har ganska långa övermålningstider, så klarar av fler månader utan mellanslip, om den bara får stå. Men då har de andra egenskaper som innebär andra kompromisser, ofta många lager...så det är lite vad man kan kompromissa på och inte som bestämmer.
  3. Tack för tipsen. Jag hade öppningen på toppen så öppen det går, men förmodligen lådan för långt ut, står den ska vara max ett finger utdragen, precis så den får luft. Instruktionerna säger också toppluckan ska vara lika mycket stängd, troligtvis för då håller man värmen inuti så gott det går? Det är ju lätt att prova olika kombinationer.
  4. Min kom i måndags också och testade nu ikväll. Blev goda hamburgare men kommer nog ta ett par tillfällen innan man blir helt kompis med hur man snabbast får igång glöden och får det jämnt, blev lite ojämnt nu första gången. Men god mat blev det ju ändå. Har inte provat stekbordet jag beställde, men kommer bli bra sen när man vill köra lök eller "steka" potatis eller så på den.
  5. Ja, de ligger helt okej till i pris, jag är väsentligt mer nöjd med dessa än de *host* timberland "seglarskor" jag haft innan som bara blir hårda och torra i sulan.
  6. Jag har ett par Sperry billfish, väldigt nöjd och torkar inte, trots ofrivilliga bad. Kommer köpa ett till par Sperry definitivt, kanske med mer klassisk stil.
  7. Plasten fäster inte på det svartbruna på formplyfa särskilt väl, det lagret måste bort. Vidare måste träskivan du har rundas av i kanterna, då glasfibret inte kan vikas i skarpa kanter. När du sen plastar fast detta på underlaget, om det är inne i båten, så måste gelcoaten bort på de ytor du ska fästa på, plasten ruggad med slippaper (vilket det ju blir) och acetonad det sista du gör, så du har plast mot plast. Sen när du är klar, för att snygga till, kan du måla på ny topcoat. Det vanligaste sättet att fästa en skiva på ett underlag, om det är "platt mot platt" är att kanske lägga ett eller ett par lager mellan skiva och underlag, och sedan täcker du över skivan med ett eller två ytterligare lager utanpå, så träet blir helt inneslutet. Träskivan blir därmed "sandwichad" mellan plastlager och det blir styvt och starkt. För att få fast skivan om det är uppåt, och den trillar ned av egenvikten, kan du plasta två tillfällen under en dag - sätt den i spänn tills det undre lagret härdar och inom 12-24h beroende på temp, lägger du det yttre lagret, då behöver man inte mellanslipa plastlagrena då de är "vått i vått" som det heter.
  8. Det var det, ursäkta otydligheten. Tack, då vet jag
  9. Ser bra ut, men vad är det för ”dubbelrelä” du har? Har bara hittat reläer som är enkelriktade (som inte drar massor av ström när öppna).
  10. Jag har förstått det som att metallsidan ska vara inåt mot olje-sidan. I verkstadshandboken står det ”Montera nya tätningsringar väl infettade i propeller- axeln. Vänd stålkanten (1) framåt.” Framåt betyder inåt i detta fallet.
  11. Finns redan snarlik konstruktion, kolla: https://www.freedomlift.com/
  12. Finns appar på i alla fall iphone som gör att blixten strobar och man kan därmed se / läsa varvtalet. Om de är exakta är en annan fråga...har inte testat.
  13. Precis, köp inte blå olja, köp svart från Swedol. Brukar köpa en sån svart 20l dunk från SeaSea (nära mig), det är samma kvalitet som volvo blåa, men till väsentligt lägre pris. Glykol återanvänds, det "går åt" bara några fåtal liter i splash runtom, men det mesta återanvänder jag. Filter x4 är inte tusenlappar, har inte kollat på kvittona förvisso. Impeller är väl ett par hundra. Måste jag kolla kvittona åt er? googla lite. Drevolja, som sagt, räcker två år, så ja, vartannat går är det någon tusenlapp till.
  14. Jag gör allting själv hittils på mina KAD300. Normal service med olja, filter, bränslefilter, impeller osv går väl kanske på 2500-3000 per år för båda mina i material. Just i år har jag gjort 400h ventiljustering. Detta ör ett ganska omfattande arbete och man bör vara väldigt van. Jag gjorde enligt verkstadsboken och det blec mer omfattande än plan, visat sig man inte ska dra kulbultarna med 25Nm utan bara "lagom"..."det vet alla" sa verkstan när jag frågade... Remmar har jag inte bytt npgra än, har en komplett uppsättning med mig ut på sjön. Har kört ca 70h med mina maskiner på de 1,5säsong jag ägt båten. Har bytt en turbo, den andra byttes precis innan jag köpte båten. De var då 12 resp 13 år gamla, vatten och salt äter upp dem inifrån, inte timmarna. Material för turbobyte, utbytes, var väl strax under 20 tusen per motor, arbete tillkommer om du inte gör det själv. Detta var inte svårt men det kan vara trångt, mellankomplexitet skulle jag säga. På sikt är det lämpligt att demontera värmeväxlaren och ta en titt, men detta är ju bara jobb och kanske nån slangklämma. Så även något av gummislangarna som börjar bli något hård. Inget av detta är konstigt för 14-15 år gamla maskiner. På dreven får man byta olja vartannat år som lägst frekvens enligt mig, kontroll varje år iafl enligt mitt anvöndningsmönster på ca 50-60 drifttimmar per år. Jag har varje år bytt någon av packningarna, så nu till hösten blir det sista gänget packningar (tre i huvudsak på varje drev) och jag behöver ta isär gaffeln på ett drev då bussningen behöver bytas. Återigen inte svårt men lite lagom meck på vinterkvällar att göra i lugn och ro hemma i garaget. Verkstadshandböcker finns på nätet, man bör vara van vid att läsa såna, ha momentnycklar av bra kvalitet och veta vad man gör. Packningarna kanske lever 4-5 år sen måste de bytas i cykel. Provtryckning bör göras varje år för att hålla koll på skicket. Jag anser inte något av detta är särskilt anmärkningsvärt. Skiter man i det så till slut blir det mer omfattande saker, men min princip är att vara så proaktiv och förebyggande som det går inom rimliga gränser och därmed minska riskerna för större haverier.
  15. Det löste sig - fick tag på Arild Berntsen i Hässelby som hade en begagnad. Stort tack till honom!!
×
×
  • Skapa nytt...