Alvin
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Alvin
-
Placering
Kadett
-
Det var en blandning av goda ideer och förslag till lösning. Det var ingen plastplugg som man kunde slå ur och det gick inte med en femkrona i spåret. De spåren ledde inte till någon lösning men det hade ju varit bra om det gått så enkelt. Värme tillräckligt för att få aluminiumoxid att släppa ett massivt tag om varandra fungerade inte heller i det här fallet. Slagmejsel funkade inte heller, slagen vred sönder den relativt mjuka aluminiumen och det fanns ganska snart ingenting kvar av spåret. Återstod bara att borra ett hål och sen att täppa till hålet. Båten skulle köras en kort bit för att läggas upp och vinterförvaras och jag hade behov att bli klar inom hyfsad tid. Den lösning på problemet jag fick fram var så enkel att den också blir rejäl i sig själv. Jag är inte alls orolig för att lösningen är så bristfällig att båten börjar läcka eller sjunka. Jag är inte otacksam för alla råd och var och en ger råd utifrån sina erfarenheter. Det är jag tacksam för. Däremot verkade det inte som nån erfarit samma ihopoxiderade bottenplugg som jag stötte på. Kan nämna att jag också frågade Busterhandlaren till råds och han svar var:slå in en skruvmejsel i plastpluggen så får du ur den. -Men jag sa ju att det var en aluplugg! -Jaså, finns det såna också, då vet inte jag hur du ska göra. Men jag kan ta hem nya plastpluggar åt dig...
-
Tack för alla goda ideer. Så här blev det till slut: Pluggen, original gängad aluminium plugg, hade fullständigt oxiderat ihop med muffen så det vara bara att borra ur den. Jag fick inget grepp om var gängorna hade varit och att börja med insatsgängor för att få lika original kändes som overkill. Tog en expanderande gipsplugg och en planbricka av lämplig storlek, gjorde en gummipackning till brickan, och satte in i dräneringshålet likt en termosplugg. Runt dräneringshålet är det en stos så pluggen som är väldigt enkel är ändå skyddad från mekanisk påverkan. Förutom att det blev tätt och var väldigt billigt tycker jag det var en elegant enkel lösning.
-
På akterspegeln av min Buster RS är det en gängad avtappningsplugg av aluminium för kölen. Har nyligen övertagit båten som är 20 år gammal och pluggen har förmodligen aldrig varit ur. Pumpen tar ur det mesta vattnet i kölen men helt torrt blir det inte. Nu ska pluggen ur och grejerna ska fungera. Det är ett spår i den för en bautaskruvmejsel men pluggen rubbas inte alls. Nån som har nåt bra knep?
-
Om det låter för bra för att vara sant så är det oftast inte sant
-
Efter att plockat isär och kollat allt så är det sannolikt så här: packningarna har med tiden blivit otäta och släppt in vatten i vx huset, på vintern har vattnet frusit och svagaste punkten har varit stora ringmuttern av kompositmaterial där gängorna offrat sig för trycket. Vid de s k reparationerna har inga packningar eller delar bytts utan allt har bara skruvats ihop igen så gott det gått. Sen har det bara fortsatt på samma sätt igen när vattnet i vx huset frusit på vintern. Kan tilläggas att båten knappt inte använts alls de senaste åren så det har inte funnits anledning kolla upp det här ordentligt. Nu har jag fixat nya lager, packboxar, o-ring och kompositmutter. Skulle uppskattas om nån kunde ge allmänna tips på montering av vinkelväxel, på hur hårt muttern ska dras och vad man lämpligen använder om man inte har en special haknyckel? Senast ändrad av Alvin | 11 september 2011 | 21:04
-
Har övertagit en båt av förra generationen. Ett fel som inträffat några gånger förut måste åtgärdas igen är att vinkelväxeln i vx huset har gått isär och motorn driver inte propellern. Förmodligen är det en frysskada pga vatten som läckt in i vx huset och tryckt isär vinkelväxeln när temperaturen gått under 0 vid vinterförvaringen. Nån som känner igen felet och kan ge tips på vad som ska göras för att det ska bli ordentligt lagat? Motorn är från 1992. Jag har inte tagit hem båt motor ännu och jag vet inte hur det egentligen ser ut. Vet bara att det här varit ett problem några gånger förut och att felet förmodligen inte blivit helt åtgärdat.