mappo
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm mappo
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tack för alla svar och åsikter! Härligt att 90-talets forum finns kvar och att inte hela internet består av facebook... Ifall någon är intresserad, kommer jag först slanga ur tanken m.h.a. hävert (tack, @Mackey) och sedan köra motorn en stund med slang nedstoppad i en dunk "blåbensin" (tack @Lintott & @Makro) så att det är den som blir stående i motorn över vintern. Sedan kommer ju det vanliga bestyret med växelhusolja och nåt gott i cylindrarna också, men det är ämnen för andra bråk/trådar. Hoppas alla får några fina dagar på vattnet i höst!
-
Några förtydliganden: Det är bensin i mitt fall. Jag köpte båten ganska sen den här säsongen så jag har inte koll på exakt hur stor tanken är, men enligt den här (högst opålitliga) källan rymmer den 135 liter. 😁 Jag är endast bekymrad över kondens. Båten kommer stå inomhus men otempererat. (Det är p.g.a. att det är inomhus man inte får ha full tank - gäller även diesel och gasol.) @Lintott nämnde alkylatbensin och det har jag sett fler rekommendera att man kör på sista timmarna innan vinterförvaringen. Men det kräver ju fortfarande att jag suger ur "pumpbensinen".
-
Hela internet verkar överens om att man ska vinterförvara båten med full tank. Tyvärr är det inte tillåtet på stället där jag förvarar min båt. Detta är ju bara ett problem eftersom båten har fast tank. Hur bör jag gå tillväga? Min tanke är att stabilisera det lilla som finns i tanken (c:a 20% full) och se till att ha ett fräscht vattenseparationsfilter i vår. Har forumet andra förslag?
-
Nu var det ett tag sedan frågan ställdes, så jag ger detta tips till de som hittar tråden i efterhand. Försök få tag i ett "vänsterborr" d.v.s. ett som borrar moturs. Det finns en risk att borret griper tag i skruven och då är det bra om man inte driver in den djupare.
-
mappo började följa epoxi på trädäck ... men beslagen då?
-
Den förre ägaren av min båt bytte originaldäcket till durkplywood som liknar teakdäck. Väl utfört arbete som tyvärr avslutades med en avbärarlist som låg högre än själva däcket. Givetvis blev vatten stående och skivorna ruttnade. Nu har jag ägnat två somrar åt att skära ut de dåliga partierna, lappa ihop med ny durkplywood samt slipa bort all gammal fernissa. Jag har skaffat XtreemCoat (vilket verkar vara jämförbart med Coelan) och ska snart börja lacka pärlan. Men hur blir det med all "hårvara" på däcket - halkipar, knapar, flaggstångsfäste etc.? De är givetvis bortplockade nu, men i vilket läge ska de tillbaka? Min första tanke var att lacka klart däcket, sedan borra fram de gamla hålen igen och fylla dem med fogmassa innan beslagen monteras. Hur låter det tycker ni? Detta måste ju vara ett hundraårigt problem som klokare gubbar än jag grubblat över och löst.
-
@Thomas-1 intressant! en närmare undersökning av motorn visade att plomberingen på den skruven var bruten. Knepigt nog verkar den skruvats ända ned i bott vilket betyder att man bara kan justera åt ett håll. Men jag hittade en annan intressant sak. Vi skruvade loss rören från högtryckspumpen och vevade runt motorn för hand. Det spruttar upp diesel ur anslutningarna precis som det ska. Så testade vi att göra samma sak, men med strypspaken åtdragen. Den ena anslutningen fortsatte att leverera bränsle. Så nu misstänker jag högtryckspumpen (incejtion pump). Några tankar kring detta? Men så återstår frågan om varför den bara beter sig illa när den är varm. Kanske har det inte med värmen att göra, utan snarare att den kalla motor (med kall olja) bjuder nog med motstånd för att kunna strypas. När motorn är varm måste motståndet komma från axeln. Bara en tanke.
-
Previously on Diesel rusar på friläge Teori 1: för mycket olja Test: sug ur olja tills nivån på stickan ligger kring halvfull (eller möjligen halvtom...) Resultat: samma beteende - även efter två gångtimmar Teori 2 var det här med reglagen, men jag tycker att det ser ok ut. Teori 3: flytande olja via vevhusventilationen. Test: kopplade bort slangstumpen som leder oljegaserna in i luftfiltret. Resultat: samma beteende Teori 4: stopp i dieselreturen som gör att motorn behåller dieseln Test: kopplade bort returslangen Resultat: samma beteende (det kommer diesel i returslangen) Ett irriterande faktum är att den inte gjorde såhär när jag provkörde inför köpet. Så vad har jag (inte) gjort sedan dess? Jag har bytt impellern, bytt olja (samma sort som förre ägaren använde) och oljefilter. Vad mer kan jag testa för att få fason på min motor?
-
Ja, det är ett enkelt reglage med bara en spak - inga andra knappar (se bif. bild). Jag återkommer med hur det ser ut.
-
Min Myra 21:a har en Yanmar 2GM20. Den startar utan protest och puttrar fint på tomgång, men efter att ha kört en liten stund har jag problem med friläget. Jag hör på motorn att växeln läggs ur och till en början är allt frid o fröjd, men efter ett par sekunder börjar varvtalet öka tills motorn nästar rusar. När detta hänt svarar den inte längre på strypspaken. Om jag däremot lägger i en växel (DUNK!) sjunker varvtalet igen och jag kan strypa motorn. Jag misstänkte att den eldade motorolja så jag har pumpat ur så mycket jag tordes, men problemet kvarstår. Andra förklaringar? Jag har misstänkt reglaget, men då borde väl problemet komma direkt, inte efter ett tag?