heading
Medlemmar-
Innehålls Antal
141 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm heading
-
Placering
Örlogskapten
-
Hej Tänkte åka till Ölands Norra udde , Byxelkrok, från Åkersberga med motorbåt. Hart ingen större lust att köra med en motor från punkt a-b utan följa kusten. Måste dessutom tanka. Hörde om en rutt som kallas E4 ner mot Västervik. Exakt hur ser den rutten ut? Vilka hållpunkter? Sjömackar längs vägen?
-
Jag har också funderat på krympplast. Undrar bara över en sak, det ser väldigt tätt ut vilket ju inte är så bra för mögeltillväxten som alltid frodas under täckningsperioden. Tar du bort all dynor? Hur fixar man luftgenomströmningen? Är det kostsamt ex 28 fot utan fly?
-
Tack för synpunkter. Nu är det ju inte jag personligen som varit och skruvat och bytt bland alla reläer och plintar utan en auktoriserad marinelektriker som jag dessvärre inte har kontakt med. Därför vet jag att allt var gjort enligt expertnormen (prislappen indikerade åtminstone flera timmars arbete!!) dvs start och förbrukare åtskilda men vid behov alla tillsammans. Allt reglerat med huvudströmbrytarens lägen. Felet ligger säkert i felkoppling i batteribanken. Återkommer när saken är löst för den intresserade!
-
Tack Jag skall dyka ned med lite utprintade kopplings alternativ från nätet. Eftersom jag inte rört några plintar eller relän så är det väl mest en fråga om att se att + /- sitter som de skall. Vad man kan se på scheman så skall förbrukarna vara parallellkopplade med - till start och + till någon plint eller skiljerelä.
-
På väg hem inbjöd det spegelblanka vattnet till att "dra på". Sagt och gjort jag tryckte gasen i botten och motorn ,350 MAG MPI. varvade ur ca 5800 men under det momentet tjöt alarmet med två tonstötar och varvet gick ner kraftigt med snabb inbromsning som följd. Sedan var det bara att fortsätta som vanligt men nu tog jag det lite lugnt. Vad hände? Finns det vartalsregulator ??
-
Hej Tog ur batterierna och när jag satte tillbaka dem så har jag uppenbarligen gjort något fel. Ett batteri är uppmärkt som start och de andra är förbrukning. Jag antar att de skall inte kopplas samman utan det sköter batteri boxen dvs vredet där man väljer 1.,2 eller both? Just nu har jag ingen el i läge 2? Tar gärna emot en snabblektion vad jag gjort för fel.
-
Jag blir imponerad av alla teknikgurus som kan bygga elektronik. Det kan inte jag men jag ville ha en exakt mätning av förbrukningen av min 5.7 liters V8 på grund av analog bensinmätare som inte går att lita på med någon större precision när det börjar gå mot kvarts tank. Det blev en flödesmätare från Lowrance och ett dito multiinstrument. Är väl inte så imponerad av instrumentet som sådant men den mäter förbrukningen, Lite bökigt vid tankning eftersom du själv måste kalibrera och knappa in hur mycket du fyller på med eller om du fyller fullt. Håller du ordning på detta får du en noggranna mätning liter per timme och hur mycket som finns kvar i tanken. Vill du ha l/nm så måste du koppla ihop den med plottern och NMEA 2K dit du även kan koppla motorinformationen om du har hyfsad ny motor. Jag tror jag betalade ca 3000 för givare och instrument lägg sedan till nmea2k och motor kabel om du vill ha det fullt utbyggt.
-
Bytte som vanligt bränslefiltret till min Mercrusier 350 MAG MPI. Inget konstigt noterades av besiktning av soppan som fanns i röret. Efter problemfri första start på året samt provkörning som varvar ut fint runt 5900 varv och ca 40 knop så visar mitt multiinstrument "warning water in fuel". Var sitter givaren? Tanken eller bränslepaketet på motorn? Varför varnar det? Motorn går ju ua? Åtgärda eller bara vänta ut tankning och rotation av soppan??
-
Hej Har använt Siggebocken i tre år. Amerikansk DC 3 ton. Står mycket stadigt. Antagligen beroende på den låga tyngdpunkten. "Grusa" fast sidopallarna så de står plant och glöm inte spännband runt bägge.Dra åt ordentligt när båten ligger på dem. Brukar lägga en 5cm förhöjning på främre bocken för att få lite lutning bakåt. Den här typen av uppallning är mycket vanlig i bland annat USA. Om inte annat är ju priset tilltalande.
-
Med tanke på vädret så skulle jag aldrig igen köpa en DC. Skall du ändå välja en DC så är USA båtar det självklara valet. Har aldrig förstått storheten med den sk kvaliteten i nordiska båtar. Drivlinan är viktig. En pålitlig Mercury Mpi minst 5.7 liter är det självklara valet. Problemfri och med Bravo 3 DP så har du hela registret i fart. Alla båtar i premiumskiktet från USA är prisvärda. Sea Ray är för dyra. Titta på andra märken.
-
Du kanske har en Attwood. Till höger på fronten där alla anslutningar finns sitter en tappkran i nylon/plast eller kan vara utbytt med en vanlig iskruvad plugg. Kan vara svår att se. Ta bort och vattnet rinner ut till en nivå som klarar att frysa utan att behållaren i aluminium sprängs.
-
Tack för svaret. Bogprop verkar vara standard utrustning. Rent allmänt hur ser man på kvaliteten på den här båten?Inte som Bavaria som verkar dras med läckande ventiler och luckor som man måste tejpa? Tacksa återigen för lite allmän upplysning beträgffande Beneteau.