Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

oskarohrstrom

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    51
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om oskarohrstrom

  • Placering
    Löjtnant
  1. Jag har köpt samma som de som var i när jag köpte den. men det kan ju iof vara fel kanske?
  2. Stiften ser hela ut, motorn går bra tills stiften slutar tända, rycker inte något märkvärt, kan det vara fel på nån spole tro? Det som händer är att det plötsligt dör i en cylinder efter ett tag....
  3. Hej, har en 90tals mariner 9.9hk tvåtaktare som verkar ta sönder tändstiften eftersom.... vad kan vara felet? Mvh/Oskar
  4. grattis kompis, hoppas du får en fin jul och ett gott nytt år, kanske en tur med båten, för den är väl kvar i vattnet som vanligt. tänkte kika förbi november då jag seglade tillbaka fingalen från oslo men det blev så ont om tid innan jag flög till canariöarna för ARC-rallyt. sköt om dig! /oskar
  5. Hmm, kanske får köpa ett till stift och se hur länge den överlever.. Men nåt måste det ju vara som gör att det går sönder efter en stund.. Du tror inte det är någon vits att byta spole alltså? Tack!
  6. Det är en äldre (japanmodell) tvåtaktare, mm gnistan slår där den tar i jord. Stiften ser bra ut och jag har prövat byta emellan stiften och båda cylindrarna går med det andra stiftet... Tändhattar och kablar är bra med.
  7. Har en mariner på 9,9 hk, ett tändstift lade av för ett tag sedan, bytte ut det och ser gick den nån timme eller så innan den dog på ena cylindern igen. Tog lös tändstiftet och kollade gnistan. Det var gnista fast överallt utom där den skall vara. Kan det vara så att det blivit nåt fel på spolen som gör att den börjar ta död på tändstiften eller vad tror folket? Tack.
  8. hej simon! drar nu ner till min båt och seglar hem den för vintern. grym resa ni gjort. du borde göra en videodagbok på kanalresan tycker jag! föresten, tristian jones resa utspelade sig mest i hans huvud under alkoholens rus så ta inte hans fantasier för seriöst. du är säkert bättre seglare än vad han var ändå däremot så är det underhållande läsning!' vi får se till att ses då du kommer hem, efter jag kommer tillbaka från ARC-rallyt! kör i vind!
  9. Att en båt som seglat över atlanten är mer sliten än en som inte gjort det kan man inte säga, de flesta seglar i passadvindarna och har stadiga, snälla länsvindar. det sliter mindre på båten än att kryssa i svenska skärgården en halv sommar så jag köper hellre en båt som seglat långt och över hav än en som gått hemma i sverige. man kan se det lite som med bilar, en bil som gått korta sträckor i städer är oftast mer sliten än en som gått längre sträckor. i sverige har vi så bra skärgård med så de flesta som seglar i sverige gör bara dagsseglingar. i usa så seglar man nästan alltid längre sträckor då man väl seglar för att man inte har samma möjlighet till fina dagsseglingar som vi har i sverige. möjligen i Maine så har de liknande arkipelag. Båtar som går längre sträckor är normalt sätt mer underhållna också då det gäller säkerhet än de båtar som seglas kortare etapper. mitt tips är att köpa en båt i där du lättast kan ordna med transport och köper du en båt i usa så får du garanterat ett bra pris och hittar du rätt båt så gör du helt säkert ett klipp. En kompis till mig köpte just en 30fotare med full utrustning, ais,vhf, 200w solpanel, plotter, massor av tillbehör, generator, autopilot osv för 1000dollar. lycka till! / S/y free spirit i venezuela.
  10. hej, jag seglade från island i höstas så jag har seglat den sträckan, jag säger bara kör hårt! sålänge ni har väntat in vädret och har de säkerhetsdetaljer som är självklart så är det bara att kasta loss. det är inte en superlång sträcka så det skall nog gå bra sålänge man är ödmjuk, lycka till, hälsningar från s/y free spirit i venezuela. /oskar
  11. hej jag bytte just rutor av samma skäl som du skall byta dina, jag köpte 6mm lexan, M6 bult (ej försänkt skalle) lexanrutorna borrades med 8mm borr och genom båten 6mm. sikaflex som tätning och var noga med maskeringen, det blev kanon! så du är på rätt spår lycka till! mvh/oskar
  12. jag beställde min rulle i december, har inte fått min heller, i senaste mailet jag fick stod det såhär kopia av mail: SMART-ROLLER har blivit uppköpta av ett annat företag och dom har tagit över allt produktion och försäljning, dom arbetar med att få igång sin nya hemsida där all info kommer att finnas. Vi har i dag 12st kunder kvar som inte har fått sin rulle levererad och detta är naturligt vis mycket tråkigt att vi inte har haft denna möjlighet, men vi har levererat till kunderna i tur ordning efter betalning, och kommer att leverera dom sista i turordning så fort vi får in nya rullar av det nya företaget, dom är i gång med produktions uppstarten. Tack vare att ni har fått vänta på leverans så bjuder vi på en segelstrumpa värde ca 2000kr som kompensation vi hoppas att ni har förståelse för denna försening Mvh / Claes hoppas grejorna kommer inom kort, för jag börjar bli lagom less nu... skulle nog köpt en rulle av nåt etablerat företag istället verkar det som.
  13. jag tog bort limresterna efter den gamla friktionstejpen på däck med aceton. det var det enda som bet alls. det funkar nog, men god ventilation är nog att rekomendera då. Mvh/Oskar
  14. hej! Det är inget alternativ att köpa en större utombordare begagnat enbart för den resan, vindrodret kan du montera på då du kommer ner. så kan du köra med den motorn du tänkt resten av resan utan att känna att du slitit ut den i kanalerna? fixar du ett bra fäste så borde det gå. och ju snabbare du tar dig igenom, ju mindre runtomkringkostnader blir det ju. annars kostar det väl inte så mkt, de flesta slussar är väl gratis neröver? fast det är klart, du måste nog vara mer än bara dig i besättningen om du ska kunna hålla i alla tampar osv. Stoppa en spansk lastbil som kört grejor norrut å erbjud en back norrlands guld å några burgare så kanske han slänger upp den på släpet
  15. okej, då ska jag leta reda på nån kättingstump modell vilkensom i bra grovlek:) tackar.
×
×
  • Skapa nytt...