Gå till innehåll
lördag 21 december 2024

qbtq

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om qbtq

  • Placering
    Kadett
  1. Nu är det kontrollerat vad som är felet... Vad är oddsen... Den har inte skurit utan när den gick varm så har fodret släppt från blocket och vridit sig... så att den har inte fullt genomsläpp på insug och avgassidan därav att den inte orkar upp i högre varv.. Enligt Marinan så får man riva hela.. värma upp blocket så att fodren släpper och montera om dom i blocket egen... vilket skulle landa på närmare 20k.... Är det rimligt med 20k för det och är det någon som har alternativa lösningar?
  2. Nu är den inlämnad på en marina... väntar på besked.... vad det kan vara... Hoppas att det inte blir för dyrt... för det är sjukt dyrt med begagnade motorer...
  3. Nu har jag fått svar från en tredje marina som inte tror att kompen är för dålig... nu har han semester i 2 veckor till... så jag avvaktar och sedan får han titta på den ordentligt... han trodde inte det skulle bli så farligt...
  4. Nej det har jag inte gjort än... Det hände på första turen i år och jag låg bara på 5-6 kn innan det hände.. så jag har inte dragit ur den i år.. Men i höstas var det inga problem den gick som den skulle upp till 5500 varv.. Men jag får ta isär förgasarna och rengöra..
  5. Ja.... Ringde en annan marina han sa att det var ok komp om det låg mellan 8-9. Enligt honom var hans rekomendationer att felsöka vidare för att få fram orsaken till att den inte har ork... innan jag dömmer ut den och skrotar/helrenoverar den....så det blir till att jaga runt på ett par till marinor för att få flera utlåtanden...
  6. Tyvärr inte bra än... kommer upp i 4200 varv... ringde till en marina... fick då veta att kompet ska ligga mellan 12-13 kg... ju lägre från det desto mindre ork... vid 6-7 så kommer den inte starta.... så enligt honom så har den tagit stryk av övervärmen.... Men jag håller på att jaga någon mera marina för att få ett andra utlåtande.. sedan får jag se vad jag gör... låter lite knepigt att alla 3 cylindrarna har tagit lika mycket stryk... (även fast dom blev lika varma.. så brukar det vara en som tar smällen)
  7. Tackar för svaret... ja att den ena är mera sliten inser jag... nu ska jag bara få tillfälle att lägga i henne och se om hon har fått tillbaka orken..
  8. Har testad skillnaden innan och efter en matsked olja i cylindern... Utan Olja Med olja Övre 8 kg/112 psi 8,4 kg/120 psi Mellan 9 kg/128 psi 9,3 kg/132 psi Nedre 8,6 kg/122 psi 9,5 kg/135 psi Siffrorna är ca .. lite svårt att se exakt då mätaren är analog.. :-) Någon som har kommentar om skillnaden ? spontant känns det inte som att någon cylinder är helkörd iaf.... det skulle vara att det är större skillnad på nedre cylindern... Blir till att lägga i för en provtur ikväll... har inte testat den i vatten efter nya tändstift... Men kollar jag på YouTube när dom kör med en motsvarande fast 60hp... så är det kanske jag som är känslig för min går inte mycket ojämnare än den..... Återkommer med resultatet efter provkörning ..
  9. Får testa med en matsked olja imorgon för att se vad det blir för skillnad... vad är normalt ?? för en viss ökning kan jag tänka mig att det blir även på en bra cylinder..
  10. Hmm testar jag med kompressionsmätare ligger jag mellan 7,9 kg/cm till 8,9 kg/cm eller ca motsvarande i bar... för psi är det 112-125 ca.. Det är ju för att kontrollera hur täta cyllindrarna är... men frågan var om det är bra eller dåligt... för som tidigare skrivit.. låter inte så troligt att alla 3 har gett sig samtidigt... Men vad menar du med 8:1 ?? förstår inte riktigt så du får gärna förklara vidare..
  11. Någon som vet vad kompressionen ska ligga på ? när det är en 3 cyl 2 taktare..?
  12. Hej. Var ute på premiärturen häromdagen (väldigt sent) då hände det.. motorn kylde inte som den skulle och den stannade av värmeslag när jag tog av kåpan så osade det av värme.. den värmenöp inte då den gick runt utan problem.. Men vägrade starta... fick bogsering in till hamn.. Tog hem den.. och såg till att den får kylning.. dvs. bytte impeller och testade allt med spolmuff... väldigt fin skvallerstråle.. och efter 15 min på gården hemma är det inga problem att lägga handel på motorn så den blir kyld som den ska.. Dagen efter åkte vi ut igen... den var lite mera svårstartad än vad jag kommer ihåg sedan förra året.. Men den kommer inte upp i mera än ca 3700 varv.. och ca 20 knop.. i höstas så toppade den 28-29 knop.. och den orkar nu knappt över planingströskeln... med 2 vuxna och 2 barn... det gjorde den utan problem i höstas. Hem igen... har satt i nya tändstift. sedan kontrollerade jag kompressionen. På översta cyllindern var det 7,9 Kg mitten 8,9 Kg och nedersta 8,4 Kg... Då vi endast har varit ute med båten 4 gånger förra året efter köp så sviker minnen men jag tycker den går lite ojämnt och rustar till med jämna mellanrum.. ( ca var 5 sekund).. Jag har båten på trailer och har den i insjöar.. det är en Jofa Winth 555. Någon som har några tips ?? är det för stor differans på kompressionen så det är den översta cylindern som inte är bra.. eller vad kan det vara??.. \Jonas
  13. Är lite osäker men kolla på denna sida där på 1977 så finns det en modell som har Modellbeteckning 35752C 1977 men på din står det 357B62C så är du säker på att det är en -77 ?
×
×
  • Skapa nytt...