morto
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm morto
-
Placering
Kadett
-
Batterierna är helt nya så ska ej va dåliga. Men vad ska spänningen ligga på när regulator försöker ladda batterierna? Borde den ej ligga mellan 13.5-14v när batteriet är så pass urladdat? Ja mätningarna verkar stämma. Jag har mätt: 12.3V mellan regulator och batteri. ca 17V mellan solcell och regulator. Nu när jag mätte strömmen igen i serie mellan regulator och batteri var det 0.8A då det blivit lite molnigt men känns fortfarande lite för en 80w.
-
Har fråga angående laddning från solcell då jag tycker min laddar för lite. Har googlat och läst massa på forumet men blir inte helt klok.. Jag har en 80w solcell som är kopplat via en MPPT regulator. Mellan solcellen och regulatorn mäter jag ca 17V. Mäter jag solcellen när den ej är inkopplad till regulatorn får jag ca 21V. Detta verkar ju korrekt ? Men om jag ska se om regulatorn verkligen laddar batterierna kan man mäta mellan regulator och batteri? Vad ska volten vara då om batteriet från början har tex 12.3V lägger sig den bara precis över det typ 12.4V? Mäter jag ampare så får jag ca 1.12 vilket jag tycker verkar lite för en 80w solcell när det är klarblp himmel mitt på dagen? Och den är riktad mot solen i ca 45%. Min huvudfråga är när regulatorn laddar ett halvtomt batteri vilken V lägger den på? Är det bara när batterierna är fulladdade och den ska underhålls ladda den ska lägga på en högra spänning ca 13.5-14V? Tacksam för hjälp.
-
morto började följa Laddning via solsell via regulator hjälp
-
Har en iPad 3 med iSailor som jag använt nu i sommar när jag var ute i stockholmsskärgård. Hade den monterad på en hålle snettöver ratten under vidrutan. Har fungerat helt utmärkt tycker jag. Ända nackdelen var med iSailor att zoma man ut för få en stor överblick så försvann alla märken osv.. Var ute en vecka med strålande sol och hade inga som helst problem att se i starkt solljus visst den är säkert inte lika bra som en plotter men fungerar utan problem.
-
Okej tack för svaren. 1) Men om man vill byta till en hårdfärg så måste man ta bort all färg antar jag. 2) Hur fasiken ser man om det finns 2-komps färg under? Hade tänkt antingen skrapa/vårslipa eller ha på någon form av färgborttagning för att få bort färgen sen måla dit ny.
-
Hej! Skaffade en båt förra sommaren en Bayliner från 2005. Den var båtten målad med någon färg en mjuk färg tror jag då den färgar av sig lite. Den påmålade bottemfärgen har nu släppt lite sp min fråga är måste man tabort all den båttenfärgen som är påmålad eller kan man peta loss det som släppt sen slipa så det blir jämt och måla över? Hoppas på hjäp då man är nybörjare på detta.
-
Lite sent svar men. Trädgårdsslang till pumpen vår pump var lite paj när vi fick den utan jag märkte det så tejpa fast slangen med silvertejp sen bytte jag den senare. Sen vanlig gardena koppling som du sa till spolmuffen. Kopplade pumpen till batteriet på båten med 2 kablar men batteriladdare lär väl funka de med.
-
Jag körde med denna till våran mercruiser 5.0 mpi med bravo 3 drev. Fungerade kanon. Den som är 62l/min och kost 199:- http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Lanspump2/ Senast ändrad av morto | 19 oktober 2011 | 14:21
-
Jag gjorde på liknande sätt. Varmkörde med vatten från slang med spolmuff tills termostaten öppna. Tömde sedan blocken. Sen koppla jag en vattenpump som pumpa glykol till spolmuffen och körde motorn igen. Jag körde dock motorn längre med glykol så den vart varm igen för vara säker att termostaten öppna sig igen. För annars känns det som det finns risk att termostaten hunnit stänga sig igen eller?
-
Hej igen tack för alla svar. Lite ny information Efter lite sökande och letande så fick vi tag i en person på Brunswick (som är ägare av båttillverkaren) Han kunde söka på CIN nummret och kunde se att den fanns i deras register över europeiska båtar så han säger att ce märkningen ska vara OK. Den var importerad till england av en general agent där. Dock har jag inte fått tag i dom. Sen pratade jag med en person på transportsyrelsen om vad dom säger angående att dokumentationen är borta och den ursprungliga båttillverkaren är nerlaggd så det kan bli knepigt få tag i en kopia. Då han ej var expert på området så skulle han kolla det imorgon med en kollega och återkomma till mig. Återkommer med vad han säger
-
Tack för ditt svar Fredrik! Grejen är att personen har en Firma och han håller på och handlar med båtar på sidan av sitt vanliga jobb. Så den kommer köpas av en firma som är ett riktigt AB. Han sa att det räckte med den aleminium skylten CIN nummret eller vad det kallas som står på akterspegeln. Denna båten ser ut att vara märkt direkt från fakbriken då det står båttillverkarens namn på CE skylten och även i det CIN (båten unika nummer på akterspegeln) så börjar den med båttrillverkarens 3 boktstäver. Bifogar bilder på det. Jag tror faktiskt den är ce-märkt från fabrik då den ska vara såld i sverige. Men frågar vad tex transportsyrelsen säger när man inte har det pappret. Läste att man skulle kontakta tillverkaren så kunde dom skicka en kopia men problemet är att det är en maxum båt som lades ner eller som slogs ihop med bayliner 2009...
-
Hej! Har idag varit och kollat på en båt som jag och min far funderar på att köpa. Har dock en fråga. Har läst och sökt på forumet men inte hittat nått. Båten vi kollat på är en amerikansk båt och ska inte vara importerad utan såld i sverige dock inte köpt förn början av nuvarande ägare. Den har en CE-märkningsskylt vid förarsätet som ser rätt ut och är från till verkaren. Dock har säljaren inget Försäkran om Överensstämmelse eller instruktionsbock. Då undrar jag då duger det med Den blåt märkningen i båten eller är den inte värt nått utan dokumenten. Tacksam för svar i CE-djungeln