Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

affe53

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om affe53

  • Placering
    Kadett
  1. Har du kraftig gnista på stiftet? har råkat ut för motsvarande på bilar och mopeder. I mitt fall kunde man öka gasen utan att motorn dog om den den fick gå länge på tomgång och bli varm. I mitt fall hjälpte det att byta kondensatorn. / Arne
  2. Har man seglardrev med kylvattenintag i drevet går det fint att använda vanlig spolmuff för utombordare, Anslut till sötvatten. Låt inte vattentrycket vara på om motorn inte är igång, risk att vattenfylla cylindern via avgassystemet. Enkelt att varmköra länge och mindre glykolspill. Glöm inte avsluta med glykol via sjövattenpumpen om motorn skall viterkonserveras.
  3. Tack igen för alla tips, skall kolla vatten och lufta innan vinterkonserveringen.
  4. Tack för tipset, lite enklare än att ge sig på bränslepumpen. Har ändå funderat på att byta matarpumpen i förebyggande syfte.
  5. Har en Volvo Penta MD21A diesel installerad i min snipa. På sista tiden har det hänt att varvtalet plötsligt ökar något för att snabbt återgå till det ursprungliga. Det inträffar kanske kanske 2 gånger i timmen när jag ligger på marchfart runt 2200 rpm. Har inte märkt av det på tomgång. Ser inget samband med rattrörelser eller annat yttre som kan påverka gaswiren. Några ideer om vad som orsakar detta utöver varvtalsregulatorn?
  6. Passerade Ormo skärmanläggning i Nordre älv för några veckor sedan. Den har till uppgift att begränsa utflödet av sötvatten i Nordre älv och styra över flödet till Göta älv ner mot Göteborg. Genom detta hindrar man saltvatten att strömma upp till Göteborgs vattenintäkt vid Alelyckan. Småbåtsspassagen, utan skärm, max 1,5m djup och bredd 5m bjöd på kraftig motsröm, rena forsfärden, var tvungen att gasa på för fullt för att komma igenom, uppskattar det till 3-4 knops ström. Någon som känner till hur skärmanläggningen fungerar rent mekaniskt? Har bara läst att den är höj och sänkbar men det kräver en sinnrik konstruktion med tanke på bredden på runt 35m? / Arne
  7. Hej, har du sett om det bubblaravgaser i sötvattenbehållaren när motorn är igång. Kan medföra att termostaten beter sig underligt. Testa att ta bort termostaten helt och hållet eller enbart disken om termostathuset behöver sitta kvar för att täta. / Arne
  8. Tack för bra förslag och förklaringar! Jag kommer fortsättningsvis att dränera backslaget från sjövatten, via bottenpluggen, före vinterkonserveringen med glykol. / Affe53
  9. Tack för svaret Kalle, Tog loss anslutningen mot backslaget igår för att undersöka noggrannare. Det finns en rejäl öppning mellan inkommande och utgående kylvatten (bypass), ungefär lika stor area som slangarna, inga korrisionsskader utan designat på detta viset. Se snöret, mellan slanganslutningarna, jag dragit på bifogad bild, Eftersom vattnet alltid går lättaste vägen innebär det uppstår minimalt eller inget flöde i backslaget med risk för att man inte får in glykol på några minuters konservering. Någon som kan ge en förklaring? / Affe 53
  10. Vet inte om man skall skapa en ny tråd för detta? men forsätter på den gamla. Var nere till båten i morse och lossade slangen från sjövattenintaget till RB backslaget samt slangen från RB backslaget till sjövattenfiltret för att bytatill nya. Det har varit plusgrader flera dagar . Körde genom sjövattensystemet från bordläggning via backslaget ut i avgasröret med glykolblandning i höstas. Passade på att lossa botten pluggen för kylningen för kolla att det inte var igensatt. Det kom inte en droppe. Rensade med ståltråd i bottenanslutningen, utan resultat. Provade att hälla i glykol på toppen av backslagets slanganslutning, kom fortfarande inte droppe i botten, däremot rann det ut i den andra slananslutningen på toppen av backslaget. Många frågor, tacksam för synpunkter. 1) Skall försöka spola genom slingan med vatten till våren. Någon som har erfarenhet av tillsatsmedel för kylarrens? 2) Det har antgligen rostat hål mellan in och ut anslutningarna på backslaget. Hela sjövattenflödet skall väl gå genom kylslingan, annars får man väl stillastående vatten i kylslingan? Gårlätt att skruva loss och byta mot bättre begagnat eller plugga passagen. 3) Om kylslingan är helt igensatt har jag kör en sesong utan kylning utan problem!! 4) Frysrisk om glykolen inte kom ner i kylslingan. 5) Sjövattenfiltret borde väl ligga före backslaget? /affe53
  11. Tack för bra synpunkter,säkrast att inte använda kylvatten med högre temperatur än idag. När jag skriver färskvattenkyld menar jag kylvatten med glykol, har du kölkyl som går vidare till backslaget?
  12. Planerar att montera gångvärme från min färskvattenkylda dieselmotor MD21A.Motorn är försedd med uttag för gångvärme. Funderar på att samtidigt dra returledningen från värmaren via det sjövattenkylda backslaget tyb RB. Anledningen är att minska korrisionen och förenkla vinterkonserveringen. Finns det risk att backslaget överhettas när värmarens fläkt inte avkyls, Returvattnet ligger då på 80 -90 grader C. Alternativet är naturligtvis att kyla backslaget via motorns kylssystem och därmed komma ner till 50 grader C, men dettainnebär ännu mera slangdragning.. Tacksam för synpunkter.
  13. Tack för svaren, brukar själv behandla den gamla motorn försiktigt, kör normal inte över 2300 varv. Är bara nyfik varför gasstoppet sitter där med en plombering. >Affe53
  14. affe53

    MD21 effekt

    Hejsan, undrrar lite angående effekten på MD21a, den uppges till mellan 61 och 75hk. Min halvplanande snipa Sefyr 700 toppar 9,5knop vid 3200 rpm. Gissar att effekten vid angivet maxvarvtal 4500 rpm ligger på 61hk. Hävarmen på bränslepumpen stoppas från fullt utslag av en plomberad ställskruv på bränslepumpen. Kan man öka effekten genom att justera stoppskruven och låta armen ge maximalt utslag.?
  15. Tack för snabbt svar, det är naturligtvis helt rätt.
×
×
  • Skapa nytt...