Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025

Lore

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Lore

  • Placering
    Landkrabba
  1. Svedero, vad var det för motorer/motor 2002? När nästa ägare sålde, var det samma motorer/motor 2009? Skillnad på vikt D4 vs KAD44.?
  2. Om du hoppade över oljebytet utgår jag från att du kollade upp oljan att den var ok, gorde du det? L: Japp - utöver att varvet kollade både olja i drev och motor inför sjösättning 2011 kollar vi alltid nivå på olja mm innan vi lättar (oavsett hur länge vi legat i hamn).. Och den konserverades före vintern? Glykolblandning genom kylsystem och konserveringsolja in till cylindrarna? L: Japp - varvsskött alla år jag har haft den sedan 2005. Den dog och sedan svårstartad. Överhettning och kolv skurit i cylinder, därefter totalhaveri. En teori bara. Överheetning på grund av bristande kylning, teori dålig impeller. L: Kan en lång process med uppstartsförsök fått den överhettad? (Teminstrument har inte indikerat överhettning, å andra sidan kommer ju inte instrumenten igång ordentligt vid uppstart (den verkade grymt sur men kom igång efter många försök). Eller kan en längre tids tomgångskörning orsakat överhettening (men återigen - inge instrument indikerade överhettning). Lore, vem sålde båten till dig? privatperson eller firma? L: Privatperson.
  3. Har försökt hitta statistik över köpeskilling för olika båtmodeller, bland annat Windy 27. 1. Någon som har uppfattning om vad en Windy 27:as marknadsvärde bör ligga på idag. Naturligtvis är skick och utrustning sådant som kan diffa från båt till båt - och påverka priset. Men om ni tänker en i bra skick, standardutrustning och med en KAD 44. 2. Har någon tips op en sådan hemsida som listar köp av båtar (motsvarade som finns på fastigheter)?
  4. Kan ngn sitta på en möjlig orsak/teori till att en vevstake gått av i en Volvo Penta AQ 145? Brottet resulterade i hål i blocket på bägge sidor. Motorn är från 89/90. Innan vi köpte båten kan jag inte säga så mkt om service/renoveringar men från 2005 är normal service genomförd av varv. Oljor bytt/vinterkonservering etc årligen. översyn och ok fr varv att sjösätta. Kört i snitt 100-150 dist per år (har ej 100 koll på antalet gångtimmar totalt men motorn är ju äldrel). Motorn gick fram till dagen innan olyckan ok, dock hade motorn svårt på tomgång (motorn dog ibland när den var varm på låga varv). Den enda avvikelsen jag kan se var att vi dagen innan olyckan körde runt länge på låga varv, fick då ett motorstop och sen var den mkt svår (sur?) att starta upp igen. Dagen efter körde vi ca 15 minuter på 3000varv och sen PANG... varvet har ingen förklaring/orsak. Någon som har egen erfarenhet eller idé vad som kan orsakat felet?
×
×
  • Skapa nytt...