bjornx
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm bjornx
-
Placering
Kadett
-
Tja alla, tänkte slänga ut en fråga om det är någon som har sålt sin båt nu under vintern, eller har "erfarenhet" att annonsera ut sin båt före säsongen ? Funderar på att sälja min Aquador 26HT -04 för att köpa en större båt, och funderar om det är huvudtaget någon mening att lägga ut den nu.... Må gott! /B
-
Har en AQ26HT 2004 med KAD44EDC (260hk) motor med DP-E och de tunga C4 stål propellrarna. Har inga som helst problem att plana ut enkelt med fullastad båt (semesterpackning 4 vuxna) och fulla tankar. Man skall lära sig att använda trimplanen och trimma båten rätt, det är de är tillför. De enda gånger jag har kunnat uppleva att det vore något som helst trögt, är i stark motvind, men då pratar vi om en plannings skillnad på några extra sekunder. I en AQ26 har jag alltid funderat på vad man ska ha de extra hästkrafterna över 260 till. Jag marschar 24 och max ca 31. Men tycker man om att åka fort, då behöver man ha de extra hästkrafterna eller/och andra propellrar. /B
-
Hej, Har en AQ26HT 2004 med KAD44EDC (260hk) motor med DP-E och de tunga C4 stål propellrarna. Har inga som helst problem att plana ut enkelt med fullastad båt (semesterpackning 4 vuxna) och fulla tankar. Man skall lära sig att använda trimplanen och trimma båten rätt, det är de är tillför. De enda gånger jag har kunnat uppleva att det vore något som helst trögt, är i stark motvind, men då pratar vi om en plannings skillnad på några extra sekunder. I en AQ26 har jag alltid funderat på vad man ska ha de extra hästkrafterna över 260 till. Jag marschar 24 och max ca 31. Men tycker du om att åka fort, då behöver du ha de extra hästkrafterna eller/och andra propellrar. Lycka till! /B
-
Halloj, Tänkte bara kolla om du har kalibrerat reglagen ? Om du har manualen kvar, står det där hur du kalibrerar gaspådraget, förutsatt att det är elektroniska reglage du har. Enda tipset jag har nu mitt i den svenska natten /bjornx
-
Ekolodet kommer användas till se botten generellt och användas för målsökning när vi anväder båten för dykning. Inget till fiske. Vid dykning vill vi bara se att man kommit till rätt GPS punkt och att något är där på botten, innan man slänger ankaret. /Björn
-
Postade innan i Aqudortråden, men ingen lycka testar här nu ! Någon snäll själ som har infomration som kan hjälpa mig vid mitt probelm. Hej alla, Äntligen börjar isen smälta i hamnen..... Innan det blir dax att sjösätta min Aquador 26HT från -04, tänkte jag installera ett nytt ekolod. Jag har införskaffat mig en Garmin 720s som är placerad i taket vid förstaplatsen. Nu till stora fråga, jag står i valet och kvalet till vilken givare jag skall montera till ekolodet. Väljer mellan en genomskrovsgivare eller en aktergivare. Vid genomskrovsgivare är min tanke att tabort lodet som sitter och sätta givaren i det hålet. Vid Allt för sjön pratade jag med representanter för Garmin och de rekommenderade Airmar P319 för genomskrovsgivare , Airmar P79 för inombordsgivare och Airmar P66 för akterspelgelgivare. Inombordsgivaren har jag redan valtbort. Jag tvekar på vilken givare jag vill ha pga skrovvinkeln som 26:an har, dvs 18 grader, och vid genomskrovsgivaren P319 är det ingen tilt på, men klarar 0-24 grader enligt produktbladet. Men då kommer jag inte få Ekot direkt under båten. Akterspelgelgivaren P66 ser jag problem med själva kabeldragningen genom skrovet pga av hur plattformen ibak är utformad. Är det någon som någon erfarenhet att installera någon av dessa givare eller information till mig som kan vara nyttigt för val av givare och underlätta själva installationen? Mycket tacksam för eventuella tips och råd. /Björn
-
Hej alla, Äntligen börjar isen smälta i hamnen..... Innan det blir dax att sjösätta min 26:a från -04, tänkte jag installera ett nytt ekolod. Jag har införskaffat mig en Garmin 720s som är placerad i taket vid förstaplatsen. Nu till stora fråga, jag står i valet och kvalet till vilken givare jag skall montera till ekolodet. Väljer mellan en genomskrovsgivare eller en aktergivare. Vid genomskrovsgivare är min tanke att tabort lodet som sitter och sätta givaren i det hålet. Vid Allt för sjön pratade jag med representanter för Garmin och de rekommenderade Airmar P319 för genomskrovsgivare , Airmar P79 för inombordsgivare och Airmar P66 för akterspelgelgivare. Inombordsgivaren har jag redan valtbort. Jag tvekar på vilken givare jag vill ha pga skrovvinkeln som 26:an har, dvs 18 grader, och vid genomskrovsgivaren P319 är det ingen tilt på, men klarar 0-24 grader enligt produktbladet. Men då kommer jag inte få Ekot direkt under båten. Akterspelgelgivaren P66 ser jag problem med själva kabeldragningen genom skrovet. Är det någon som någon erfarenhet att installera någon av dessa givare eller information till mig som kan vara nyttigt för val av givare och underlätta själva installationen? Mycket tacksam för eventuella tips och råd. /Björn
-
Hej, för alla ni som funderar på att använda ett sugrör i oljesticksröret för att suga upp oljan för att nå botten, har ni en bild nu hur oljesticksröret är monterat i KAD motorerna, och säkert i alla de flesta andra motorer. Oljesticksröret sitter under sumpsugen, dvs lägsta punkten i oljetråget. Så arbeta med ett sugrör i röret är bara risken som nämnts tidigare är att den slangen böjs uppåt, och ni får inte med slaggen på botten. Oljesticksröret är designat för att bästa sättet att tömma ur oljan. På bilden har ni en motor som är Uppochner, med sumpröret för oljepumpen och under den oljesticksröret. Må gott alla, Bx
-
Halloj, Kan tyvärr bara ge dig förklaring på slang fenomenet, vart oljan är vet jag inte... . Röret som oljestickan sitter i som du använder för att föra ned sug slangen/röret är böjt. Denna böj är det som du upplever att det tar stopp vid, som du sen kan pressa förbi. Oljesticks röret går ned under sumpen, munstycket som oljepumpen suger ifrån i oljetråget. Det är designat så att man skall kunna använda den typ av sug som sluter tätt runt oljesticksröret och använda det som sugrör med i den lägsta punkten i tåget, samt att slagg som läggs på botten av tåget skall sugas upp vid oljebyten. Dessvärre är det alltid en del olja som ligger kvar under oljesticksröret, men inte 6 liter. Kollade du nivån innan du började, för om du hade under eller nära lägsta nivån på oljestickan har du ca 3 liter olja upp till max nivån ( skillnaden mellan min och Max). Då har du 5+3=8 liter, då är det bara 3 liter som saknas till 11. Sen nästan 0.5 i filtret, då är det 2,5 som saknas. Sen vet jag inte om oljekylaren är svår att tömma, så den kanske håller kvar en del. Hoppas du förstod hur jag tänkte. När jag bytte i år fick jag bara ut 7, och då hade jag låg nivå med olja. Lycka till!