![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_default_photo.png)
Lufto
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Hallå på er igen! Jag instämmer med föregående talare.....bilden är en elektrolytkonding som inte har ett dugg med kylskpåets drift att göra. Denna konding ser ut att vara eftermonterad. Edit: Någon kan ha försökt att göra ett filter för att undvika en spik/transient då kompressorn slår till/från. Men då är det ett 12v-kompressor-skåp vi talar om. Själv hade jag lagt en diod över lasten då vi förmodligen talar om ett 12VDC kylskåp. Men utveckla och förklara gärna vidare. Vi båtmänniskor gillar att hjälpa! Mvh Lufto
-
Hej alla! Jag vill kontrollera/ställa tändning på nämnd motor. Clymer-manualen för Mercury/Mariner säger i princip: -Starta motorn, lägg i växel och kör på 5000-5500 varv och checka med stroboscope mot svänghjul. (ca 30 graders förtändning här) Tack för den....då dom kör i stora bassänger. ------------------ Javisst...eller hur? Gör jag det i tunna eller på öppet hav så blir det veckans snackis på youtube. Jag förmodar att en rent MANUELL spjällgasning i friläge inte gör att oljetillförsel sker. (Har rivit insug ett par ggr, men minns f-n inte hur det regleras...olja då..., därav misstanke om rekommenderat tillvägagångssätt) Har bytt tändtrigger nyss (under svänghjul) och upplever att motorn inte är lika rapp längre. Kan ha klantat mig på något sätt. Därav önskemål om tändinställning.....på ett SMARTARE sätt. Ni som meckat mycket Mecury 80 (MY-87) 3 cyl. Har ni något smidigare tillvägagångssätt/tips att bidra med avseende tändinställning? Edit:: Överväger starkt att konvertera till oljablandad soppa och slita loss all olje-inblandningsautomatik. Tryggare. Mvh Lufto
-
Om det är en kondensator (och inte en kondensor så kan du hitta alla typ av kondensatorer på elfa.se Detta betyder samtidigt att ditt kylskåp är matat med 230V...och kondensatorn utgör hjälpfas till kompressormotorn. Nu finns det en till svårighet här...du känner förmodligen inte till kapacitansen på original-kondingen (?) Jag gissar på mellan 2 -12 microfarad. Edit: Jag kan hjälpa dig, men mer info om kondingen eller kylskåpet måste fram då. Mvh Lufto
-
***********Problem hittat löst******************** Mycket riktigt trasigt membran i bränslepump skadade backventiler. Rep. sats komplett från Marinshopen = 139kr !!! Tack för er hjälp och trevlig sommar!!! /Lufto
-
Aha, intressant. Drivs alltså membranpumpen (som det då måste vara) med undertryck övertryck från vevhuset? Borde isfl vara från cyl 3. Är även inne på nålventiler till resp. förgasare. (Som jag har för mig att det fanns då jag rev ner förgasarbryggan för längesedan). Ponera att dom är ruskigt otäta. (?) Det som ändå verkar hända och vara fallet är att motorn tok-fylls med bränsle. Återigen....tack för engagemang!! Mvh
-
Uppdatering goda vänner: Jag får tändimpulser på tändsidan till alla cyllar. Nytt stroboscope förtäljer att detta sker fint och frekvent. Komp-test visar: OK! (8.3 bar cyl 3, 7,9 cyl 2 och 7,9 cyl 1) Felet är alltså bränslerelaterat då 2:an och 3:an dryper av bränsle vid teststart. Motorn startar på 1:an med går otroligt fett när man ser på stiftet. Nu är frågan: VARFÖR går den så j-a fett? Har haft isär hela förgasarbryggan i molekyler för 1 år sedan. Såg helt fantastiskt fin ut. Det som gnager mig lite är om bladventiler till vevhus (reed-ventiler) är helt slut/otäta? Kan det vara något tro? Edit: För dagens test handlade jag 5 liter soppa. Efter några teststarter och några min gasande var ca 1 liter kvar =) Något är så sjukt fel så det borde vara skitenkelt. (Min syrenbuske som jag gasade på håller nog med). Senast ändrad av Lufto | 10 juni 2012 | 17:22
-
Tack Anders! Jag vet.....(råkar vara elektriker åxå =) Det första momentet blir att kolla om det existerar tändimpulser på högspänningssidan från felande cylindrar. Därefter (om dessa uteblir) vill jag veta om jag får impulser på lågspänningssidan på spolarna. (Det är detta jag kan logga med bra utrustning, i kontenuitet samt frekvens samt amplitud) med en analog mätning). Jag har sådan utrustning.....men den störs oerhört av min just nu minst sagt icke-avstörda högspänningssida). Jag återkommer med info!! Trevlig kväll och helg!
-
Köpte ny stroboscopelampa idag komptestare. Ska sätta igång mätning avseende jordning byta lite kablage kontaktera om på vissa ställen. Jag återkommer med mer info. Tack för att du/ni engagerar er. p.s. Båten var RIKTIGT billig igår innan första tröst-pilsnern slank ner =) d.s.
-
Hej, nej. Blöta av endast soppa! Redigerat: Har satt en stroboskopelampa kring samtliga tändkablar vi start. Men min måste vara trasig då den inte strobe:ar då den är kopplad runt cylinder 1´ s tändkabel. (1:an funkar ju) I helgen tänker jag logga tändimpulser på primärsidan av tändspolararna igen. (Mycket skärmande ska till då HSP-sidan stör ut mycket) Hör gärna av er med tips! Mvh Senast ändrad av Lufto | 07 juni 2012 | 19:00
-
Hejsan! Har ett svårfunnet problem på min motor. Den tänder bara på 1cyl av 3. Problemen började när jag insåg att jag inte bytt tändstift på länge...och mycket riktigt förra året så vill den inte starta vid sjösättning. Såg direkt att elektroderna var slut. Köpte nya stift omedelbart men samma fel. Den gick igång på 1:ans cylle. De 2 andra är blöta i stiften. Felsökning följde.. * Kompressionsprov = OK * Kablar till tändtrigger under svänghjul var brända = ej OK. Köpte ny tändtrigger och samtidigt ny CDI-enhet. Har skaffat nya tändkablar (ej original utan med kopparledare (endast för test) vilket förorsakar irritation hos grannar när jag testat =) Nog f-n kvarstår problemet. Den tänder BARA på cylinder 1. Har bytt: Stift, CDI-enhet, tändtrigger, tändkablar, mät upp relevant kablage. Resistansmätt spolar (svårt på primärsida pga låg impedans) Ser dock rimligt ut. Skiftat tändspole mellan 1:ans cylle med 2:ans...samma fel. Fortfarande går den bara på 1:an. (=ej fel på tändspole nr 2) Finns det någon som känner igen detta eller drabbats av liknande?? MVH
-
Hej på Er båtlivsmänniskor Är elektriker och felsökte idag på en värmare av typ Thermo 2500 som inte ville starta. Glödtråden fick inte kräm. Bränslepump och fläkt fungerade direkt då man via styrpanelens vippströmbrytare valde HEAT . (Dvs start av värmaren i värmeläge). Jag hävdar att det finns ett fabrikationsfel/konstruktionsfel på dessa i elektroniken/kretskort. Lödbana (mellan pin 9 och 10) är helt enkelt för klen för glödtrådens ström som måste passera till jordanslutning här. DEN KAN HELT ENKELT BRÄNNAS AV! Kretsschema som kan återfinnas på nätet är EJ KOMPLETT! Den är mest symbolisk. Den berättar tex INTE hela historien med timerkretsen Motorola MC 541xxxxxx (som har för avsikt att frånslagsfördröja uppvärmning av glödtråden i max 2 min vi start). För er som har en liknande värmare kan jag tipsa om att lägga en solid lödbrygga mellan pin 9 och 10 på den stora kontakten. (Kretskortet har ju 2st kontakter) Vi kan kalla dom stor och liten. Pin 10 är inkommande jordanslutning. Pin 9 är 3st komponenters minussida som måste ha anslutning till jord....nämligen glödtråd, transistor BC337 (kollektorsida) samt timerkretsens (IC´ ns) jordanslutning ...alla dessa komponenters minus-sida dräneras till jord (pin 9) via en diod. Lödbana mellan pin 9 och 10 räcker inte för ström den utsätts för. Den är för klen. (Glödtråden tar 3-4 A) Hoppas jag hjälp någon stackars själ =) Annars bara att kontakta mig. Jag fixar kretskortet =) /L.R.
-
Tack igen Gelis! (och andra) Jag uppskattar verkligen inläggen. Nu börjar jag få en bild om hur det ligger till kring detta originalproblem. Skriv gärna mer om Era erfarenheter! Cylinderhuvudet i fråga är på svetsning just nu (igen), för att därefter bearbetas. Jag är ändå lite förvånad över hur lite man hör om Volvo Pentas tillverkningsansvar i detta. Jag anser att VP har gjort en mindre bra konstruktion här. /Lufto Senast ändrad av Lufto | 13 augusti 2011 | 16:53 Senast ändrad av Lufto | 13 augusti 2011 | 16:54
-
Hej och tack för alla era kommentarer och tips! (Mycket uppskattat). Jag ville ju verkligen veta rot-orsaken till det onda här. Gelis sa att en av orsakerna är sönderrostat gods i avgaslimpa som medger att vatten börjar äta på material kring utblås i cylinderhuvudets material (som vi alla vet är aluminium). Detta köper jag rakt av (Tack Gelis!) Ponera följande: Om avgaslimpan är perfekt, kylning OK, tätningsyta cylinderhuvud <--> avgaslimpa OK, packning OK...finns det då andra faktorer (utöver värme) som ändå ställer till detta? (Nämnas bör för övrigt att motorn kyls via sötvatten värmeväxlare till havsvatten om nu inte alla AQ145 gör det....det vet jag ej). Tidigare har den drabbade gjort som tidigare talare gjort......nämligen tilläggssvetsat upp material i toppen igen och sedan maskinbearbetatat toppen i en fräsmaskin. (Detta är alltså 2:a gången detta händer...) Tack ska Ni ha för alla inlägg kring detta. /Lufto Danjel: Finns det chans att kontakta dig personligen ang. dina erfarenheter per mail eller telefon? Jag hjälper en äldre släkting som inte är speciellt up to date med internet. Dina erfarenheter med dina 2st AQ145 skulle förtälja mycket. /Lufto Senast ändrad av Lufto | 12 augusti 2011 | 20:39
-
Tack Gelis! Mycket intressant information. Vet du var jag kan finna mer information kring detta och/eller andra källor? Trevlig kväll! Lufto Senast ändrad av Lufto | 11 augusti 2011 | 21:32