Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024

RalfL

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om RalfL

  • Placering
    Kadett
  1. Själv lämnade in min styrbox till min Mercury 50 EFI och fick den omprogrammerad för 3500:- med programvaran för Mercury 60 EFI. Ville inte riskera att förstöra motorn.
  2. Jag måste byta Tilt/trim motorn på min Mercury 50 EFI 4-stroke från 2004. Ser att den är fäst med fyra bultar men frågan är om jag måste tömma ut oljan innan jag tar loss motorn. Sedan är det elsladden som går in på undersidan av motorn och jag kan inte se var den tar vägen då det är så trångt i motorutrymmet. Hur kommer man åt att koppla loss motorn. Någon som har tagit loss Tilt/Trim motorn på sin Mercury? Snälla, någon som vet ???? Senast ändrad av RalfL | 29 maj 2012 | 13:29
  3. Hej Har själv en Mercury som jag gjort om från 50 eller 60. Vad du än gör så ta inte bort strypbrickan utan att du programmerat om elektronikboxen !!! Tar du bara bort strypbrickan så får motorn får snål blandningen och det finns stor risk att motorn skär. Det man gör är att programmera om elektronikboxen med programmet för 60 hästars motorn så den får fetare blandning. Mvh Ralf Senast ändrad av RalfL | 28 maj 2012 | 13:58
  4. Hej Vore intressant att ta den av hur det gick för dig att ta loss tiltmotorn. Ska själv byta tiltmotor på min Mercury 50EFI från 2004. Ser att motorn sitter med fyra bultar men måste man tömma system på oljan innan man skruvar loss den? Det andra problemet är elkabeln som går in i motorn. Omöjligt att komma åt den eller följa den. Hur gör man? Måste man ta loss den undre motorkåpan för att komma åt eldragningen? Tacksam för svar då jag tänkte byta motorn nästa helg. Mvh Ralf
  5. Hej Är det någon som har erfarenhet av att byta tiltmotor på en Mercury 50 EFI 2004 års modell. Att få loss själva tiltmotorn ska jag nog kunna klara då den sitter med fyra insexskruvar men jag ser inte var elanslutning tar vägen. Den går in i motorn undre del men det är helt omöjligt att komma åt där då den undre kåpan sitter ivägen. Måste man lossa underkåpan och hur mycket jobb kan det vara?? Snälla, uppskattar tips om detta.
  6. Låter intressant att ta bort plattan med tändspolarna. Har du någon bild eller tips vad man behöver lossa på? Hade faktiskt tänkt göra det men jag förstod inte riktigt hur man skulle kunna plocka loss den och vilka sladdar som behöver lossas. Går det att få ta på någon sprängskiss på motorn eller är det bara verkstäderna som har detta? /Ralf
  7. OK, var på biltema och köpte nyckeln. Fick loss tändstiftet men höll inte på att få dit det nya tändstiftet. Slutet med att jag köpte en 16 mm hyls och en förlängare som är ca 5 cm. Lyckades efter ca 45 minuter lirka dit tändstiftet. Hur gör de på serviceverkstan? Tack ännu en gång för tipset av tändstiftsnyckeln!
  8. Tack för tipset! Ska genast åka till Biltema och införskaffa en sådan.
  9. Hej Är det någon här som bytt tändstift på en Mercury 50 EFI 4-takt årsmodell 2004? Den har fyra cylindrar och det nedersta tändstiftet sitter så långt ned att det inte går att komma åt det. Har en 16mm smal lång hylsa men som sagt så sitter det så långt ned att jag inte kommer åt att sätta dit hylsan. Några tips eller finsn det något specialverktyg för detta?? Kanske en länkad nyckel med förlängning? Tacksam för snabbt svar då jag bara har helgen på mig att spruta in konserveringsoljan, /Ralf
×
×
  • Skapa nytt...