Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025

gunverth

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om gunverth

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Där satt den! Vilket ställe! Tack för tipset! Han hade ju en hel låda med remskivor också...och hela lokalen full av renoverade klassiker.
  2. Tack för tipsen! Startmotor kunde inte hjälpa till. Jag köpte faktiskt Dynastarten med tillbehör hos Albin Motor, men tyvärr hade han inga remskivor i rätt storlek. De som erbjuds är för små och ger med andra ord för högt varvtal vid laddning. Skall till Davids Mekaniska i Hildedal imorgon och kolla igenom hans skrotdelar från MD2.
  3. Någon som med säkerhet vet vem som säljer dessa? Gärna i Göteborgstrakten. Remskivan som skulle flyttas från den gamla havererade EFEL Dynastarten till den sprillans nya, sprack rakt av när jag värmde den. Så jävla typiskt. Vet inte om jag vågar silverlöda ihop den igen. Kanske TIG funkar. Allt sitter för övrigt på en MD2b. Skivan är 100x26mm med två A-spår. Axeldiameter 17mm. Gjutjärn. Begagnat går naturligtvis bra.
  4. Någon som vet var man kan hitta info utifrån ett certifikatnummer för Norske Veritas? Det är handstansade siffror så det borde unikt för båten. Hos Norske Veritas (www.dnv.com) finns inget att hitta.
  5. För att förtydliga angående avgasrör på snipor som mynnar under vattenlinjen: Det är alltså originalinstallationen som är proppad och ersatt av en hemmafixad lösning med ny håltagning över vattenlinje. Albin 25, Monark 690 och min Fjord 21 Nordic är exempel på båtar där jag har sett detta. På samtliga båtar har originalmynningen ett inplastat stigarrör i brons eller galvat stål till runt 30 cm ovan vattenlinjen. Det har alltså aldrig funnits risk för läckage som sänker båten. Det är samma förutsättning som för en självläns i en segelbåt. Jag fick en kommentar från annat håll att Naturvårdsverket hade rekommenderat båtägare att göra så här på 80-talet, men det verkar långsökt.
  6. ...Väljer man en sån bild som gunverth gjort får man nog ta för givet att man kan få en och annan gliring. .. Hehe! Det var faktiskt andra gången på snart 15 år med den avataren/bilden som någon reagerade. Har den som bild på i princip alla forum. ...med gliringen fattade jag direkt
  7. Det fungerar alldeles utmärkt på RB-backslag om det är rätt gjort. Fjord har ursprungligen )70-talet) kortat armen, vridit backslagshuset och armen och borrat upp ett hål i armen för ett fäste av växelvajern. Armens kortade längd ger ett slag på 30 mm åt vardera håll vilket är som hand i handske för Volvo Pentas enspaksmekanism (1140095). Hur som helst fungerar det mycket bra rent praktiskt och jag använder det nu. Skall återkomma med bilder/filmer.
  8. Hej allihopa! Ny på forumet med en norsk plastsnipa från -74 och med. Jag hålller på att återställa snipan med en MD2b i något sånär originalskick, fast med moderna förbättringar som inte syns. Typ, enspaksreglage, bättre axeltätningar, rostfri bränsletank med givare, templarm och annat. Något som dock förbryllar mig är att nästan alla båtar från 70-talet (framför allt snipor) med dieselinombordare har sitt avgasutlopp ovanför vattenlinjen, när båten levererades med ett avgasutlopp under vattenlinjen. Det senare är nästan alltid proppade och ett nytt hål har tagits upp i aktern. Varför? Det gör ju jättemycket för ljudnivån att skicka ut avgaser och kylvatten under vattenytan. Jag kan förstå att man är orolig för flödet av kylvatten, med det kan lätta lösas med en bit transparent nätad PVC-rörsbit för inspektion.
×
×
  • Skapa nytt...