Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025

Scand_7100

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    31
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Scand_7100

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Lite återkoppling om fler än jag stöter på samma problem: Denna metalldistans skall inte monteras på propelleraxeln, åtminstone inte på mitt DP-290-drev. När övriga distanser hamnade på rätt ställe och denna mystiska metalldistans försvann, så blev det hur bra som helst. Måste varit nån quick fix från tidigare ägare. Ha en bra sommar!
  2. Hej, Ingen som känner igen denna metallbit? Tvivlar på att den skall vara där. Tacksam för svar! Mvh
  3. Hej, Vid upptagningen i höstas märkte jag att propellern tuggat på offeranoden. Tog lös alla delar på propelleraxeln och jämförde med sprängskissen. Ser att position 48 (se bild) saknas och att den innersta distansen (närmast anoden) inte varit placerad på rätt ställe. Därav tuggandet. Så långt känns allt väldigt logiskt. Vad som gör mig fundersam är den metalldistans(?) som fanns i ena propellern, se separata bilder. Ska den verkligen vara där? Den finns nämligen inte med på sprängskissen och den ser ut att vara sliten. Mvh
  4. Tack för svaren, jag kollar upp detta! Förhoppningsvis hittar jag linavskärare eller distanser som passar! Mvh Marcus
  5. Näe, det är inte kul med bensin sådana gånger. Jag torkade upp direkt och lät sedan båten stå helt öppen under många timmar för att vädra ur. Skruvarna går genom packningen, som för övrigt saknar klister, och fortsätter ner i tankens skruvhål. Saknar alltså både klister under packning samt tätningar för varje enskild skruv. Frågan är om jag löser problemet genom att införa detta? Tack!
  6. OK tack för info! Då blir det inte sika iaf...
  7. Hej, Känns som att det saknas en detalj här, eller hur? Skall det vara en s.k. vasskärare mellan propellrarna?
  8. Hej, Jag demonterade tankens bränslegivare/flottör inför förra säsongen och satte dit en ny packning efter det. Inspektionsuckan, som har en diamter på ca 1dm, sitter i 3 skruvar på tankens ovansida. När jag tankade fullt för första gången förväntade jag mig att bensin skulle spruta ut genom avluftningsslangen, som ett tecken på att tanken var full, men slangen hade veckat sig (för trångt mellan avluftningsnippel och durkens undersida) vilket innebar att det blev fullt hela vägen upp till påfyllningshålet. Bensindusch. Som att det inte vore nog. När jag en stund senare av en slump tittar till tanken ser jag att bensin läckt ut genom bränslegivarens packning på ovansidan. All bensin som fanns kvar i slangen rann ut, vilket var åtskilliga liter. Fick hänga med huvudet nere vid kölsvinet och torka bensin tills jag såg stjärnor. Vill gärna kunna tanka fullt utan att stöta på detta problem igen, men frågan är hur jag tätar packningen på bästa sätt? Anar att det läcker både från lockets skruvhål samt att packningen i sig inte håller tätt (för få skruvar?). Kan jag limma, använda sikaflex eller liknande? Bör jag byta ut locket och ersätta det med ett som även täcker skruvhålen? Då plockar jag isf bort bränslegivaren eftersom den fortfarande inte ger något utslag. Någon som varit med om liknande problem? Tacksam för svar!
  9. Bra tips, Skall 2 eller 3 kablar vara kopplade till tanken (givaren)?
  10. Hej, Har också problem med tankmätaren (volvo penta), men min visar ingenting. I våras demonterade jag instrumentet (flottören) och den visade sig vara OK. Till denna givare är det anslutet 2 kablar och en 3:e kabel hänger lös (tejpad) bredvid. Känns som att det ska vara så, men jag blir lite misstänksam. Hur många kablar är kopplade till givaren (i tanken) på din båt? Kan det vara så enkelt...?
  11. Bra idé, tänkte inte på att den funktionen fanns. Nu ligger iaf annonsen uppe, hoppas nu att ni där ute kan hjälpa mig! Söksträngen är: Motorkåpa till Volvo Penta 740
  12. Hej, Söker en motorkåpa till min Volvo Penta 740 (7.4 L). Big Block V8 på 330 hk, se bild. Väldigt tacksam för hjälp, betalar bra för rätt grejjer!
  13. Hej, Jag köpte nytt kapell till min Scand 7100 inför denna säsong, genom Henricssons Kapell. De beställer från en fabrik i Norge, som tillverkade originalkapellen åt Scand förut. Är helnöjd! Inredningsdetaljer var aktuellt för mig också, men jag tillverkade mkt själv. Bytte bl.a. golv, handtag och innerväggar. Kapade även bort sittdynan och demonterade ryggstödet, så idag sitter man på soldäcket med kuddar bakom. Blev riktigt bra, kan skicka över bilder vid något tillfälle. Mer plats för bordet och man kommer samtidigt upp i bättre sitthöjd. Lycka till! /Marcus
×
×
  • Skapa nytt...