Gå till innehåll
söndag 01 december 2024

aakerfelt

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om aakerfelt

  • Placering
    Landkrabba
  1. Håller just på skaffar mig båt och funderar på lämpliga namn Sisyfos kunde vara ett alternativ, eftersom jobbet med en båt aldrig tar slut. Men troligtvis blir det Java efter mina och sonens första bokstäver i våra namn.
  2. Hej, Jag har hittat en båt som jag funderar på att köpa. Både båt och motor är från -89. Eftersom jag inte är så bra på motorer och inte har intresse av att skruva hela vintrarna så vill jag ha en båt med motor i hyfsat skick. Båten i fråga har en BMW dieselmotor från -89, det är en trecylindrig motor på 50 hk som har gått ca 1500 timmar. Den går och låter bra (iaf under en kortare provtur). Det syntes varken rost eller oljeläckage på själva motorn. Däremot låg det lite olja i kölsvinet, inga stora mängder, men iaf. Säljaren säjer att det är normalt och han aldrig har haft en båtmotor som varit helt tät utan att alla läcker lite olja. Nu undrar jag om det stämmer eller om det är något som borde få en att dra öronen åt sig. Förra ägaren hade också kört slut på backslaget, kört utan olja. Backlsaget är dock bytt nu. Tacksam för synpunkter och erfarenheter. Båten har ett bra pris och är i hyfsat bra skick annars, så det är mest frågan om motorns ålder, gångtid och oljeläckaget som gör mig lite tveksam.
  3. Tack för dom informativa svaren! Jag tror faktiskt att jag inväntar ett lite fräschare exemplar med utbytesmotor. Det verkar ju som sagt vara köparens marknad och hösten är ju på kommande. Det känns inte helt tryggt att ge sig ut med en halvtaskig motor när man inte har någon större sjövana ännu.
  4. Hej, Jag är ny på detta forum och funderar just nu på att köpa en Albin 25 DL från -74. Det är dock några saker jag funderar över före ett köp. Båten har en orginal Volvo Penta Diesel (36 hk). Är det här något man borde vara orolig över? Ett eventuellt motorbyte blir ju inte direkt billigt. Vad bör man vara uppmärksam på angående motorn? Båten har också en skrovskada i fören, som är lagad med gelcoat i annan färg (grå) Inte så snygt men det går att leva med sklnhetsfläcken så länge skadan inte inverkar negativt på båtens egenskaper. Är det här något jag borde vara orolog över? Skadan är ovanför vattenlinjen. Eventuella andra råd och tips på vad jag ska tänka på före ett eventuellt köp mottages med tacksamhet!
×
×
  • Skapa nytt...