-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm inan
-
Placering
Kadett
-
Har vissa problem med min IAC som inte fungerar som den ska. Jag har bytt den gamla IAC (från 2005) till en ny IAC utan någon förändring. Det är svårt att hitta vad som är fel eftersom jag inte har alla detaljer hur det ska fungera. Hoppas att någon kan ge mig lite information om denna fråga. Först skulle jag vilja fråga hur snabbt en Volvo Penta IAC ändras från en position till en annan, jag har inte sett den i rörelse. Hur många sekunder kommer den att behöva för att gå från inre läget till yttre position? Det är fyra elektriska stiften i hylsan, som är anslutna till två induktiva belastningar. Är det en motor eller en spole som rör axeln? Vad är normal spänning vid positionering och viloläge? Hur kan jag kontrollera om signalen från styrenheten är ok? (När jag mäter spänningen verkar det som den har 12V på två tappar det mesta av tiden och det är en växelström vid två av stiften.) IAC kolven kan flyttas för hand, men den intar inga positioner när den är ansluten. Det är samma resultat med den gamla och den nya IAC. Vad är det som påverkar positioneringen av IAC? Kan jag påverka läget genom att skicka signaler från styrningen genom aktivera eller inaktivera vissa sensorer? Hoppas någon kan hjälpa mig att komma vidare.
-
Hej på er alla glada båtägare Någon som vet vilken motortyp som Volvo Penta har byggt sin 5,7liters motor på? Har själv en Volvo Penta 5,7 Gi-E. Skulle vara spännande att veta lite mer om hur man tänker när man bygger motorer hos Volvo Penta. Trodde först att alla motorerna var uppbyggda på Volvodelar. Motorerna sätts väl samman i USA har jag hört. Skall bli spännande att få höra hur det ligger till. Trevlig helg alla glada båtfolk
-
Nu har jag haft en servicetekniker tittat på min båtmotor. Det visade sig att tomgångsservot inte fungerade. Detta skapade också oljudet. Ljudet var en kombination mellan luftflödet och flamskyddet. Undrar var man får tag på ett tomgångsservo till en Volvo Penta 5,7 Gi-E vilkren motor är denna motor uppbyggd från, Cheva? Vet att Marine parts har prylar men finns det biligare ställen att köpa ett tomgångsservo? Tacksam för svar
-
Hittade ett klipp på Youube som någon lagt upp verkar som det är samma oljud. http://youtu.be/uVyYKU58d7Y Undrar omtjuvluften skall testa i morgon tack för all hjälp. Pratade med en mekaniker nyss han pratade något om en servoventil för tomgången. Det står sensor på den givare som sitter i spjället bredvid vinkelgivaren för sjället men jag vet inte vad denna sensor gör eller om det är denna som är servot som reglerar tomgången? Bra att ha lite olika tips inan man åker till båten. Tack snälla för hjälpen.
-
Har kollat skruvar och packningar runt insugningskåpor allt ser väldigt fint ut men jag skall testa med startspray för att se om det ändå kan vara tjuvluft. undrar hur stort hål det behöver vara för att motorn skall rusa? Har funderingar om det kan ha med styrboxen som sköter motorn att göra? Stort tack för tipset =)
-
Hej, Här kommer något att bita i Har ett problem som jag hoppas någon duktig tekniker kan hjälpa mig. Har en båt med innombordsmotor: Volvo Penta V8 5,7 Gi-E med SX drev 2005 års model. Motorn har hela tiden gått bra förutom att den ibland kan stanna då den går på tomgång. Normal tomgång ligger på runt 700v/min. Har fått ställa upp gasreglaget något vid start och sedan motorn varit igång en minut ställa ner det. Detta tänkte jag avhjälpa med insprutningsrengörning som man häller i tanken typ STP. Detta gjorde jag också och följande händer: Fyller på bensin så att tanken är halvfull ca 125liter. Fyller på två flaskor STP insprutningsrengörning för bensinmotorer. Startar motorn med lite gaspådragmotorn gör då ca 1000varv/min. Motorn låter som vanligt inga missljud. Varvtalet ökar något när den blir varmare ca 1200varv/min när motorn varit igång 30sekunder. Sänker gaspådraget till tomgång motorn går ner i varv till normal tomgång på drygt 700v/min Så här långt är allt som det varit tidigare, men nu händer följande: Helt plötsligt ökar motorns varvtal till ca 2200v/min samtidigt uppstår någon form av missljud som på minner om ett skuret lager. För gasreglaget fram och tillbaka men motorn fortsätter att varva för gasreglaget fram och bak med växel inkopplad det finns kraft i propellern i båda riktningar. Motorn fortsätter varva på samma varvtal 2200 varv/min. Stänger av motorn. Kollar gasreglagevajer och att luftintaget som är i viloläge, spjället var opåverkat när motorn varvade. Kollar så att inga slangar är lösa eller skadade som är kopplade till insugningskåpan/röret. Plockar bort drivremmen och kollar genom att med handen snurra och vicka på alla remhjul, generator servostyrning vattenpump men alla lager verkar riktiga. Startar motorn utan drivrem under 5 sekunder och oljudet kvarstår vilket visar att alla lager som ligger på drivremmen är riktiga. Kollar packningar i insugningsspjället och alla skruvar som finns i anslutning till insugning och överkåpan vid insugningen. Allt verkar vara som det skall. Fick ett tips av en verkstad om att starta motorn med MAT/MAP givarens kontakt urkopplad. Gjorde detta och varvet gick då ner till 1200v/min. Vad detta vill säga vet jag inte? Finns det kullager vid utgående axel som har gått sönder eller uppstår ljudet på något annat sätt? Vilket sammanhang finns mellan förhöjt varvtal och oljud? Kan inte tänka mig att rengörningen med STP skulle ha något samband med förhöjt varvtal och oljudet? Har lagt upp två filmer med bild och ljud på Youtube: Med MAPgivare motorn varvar 2200v/min Utan mappgivare motorn varvar 1200v/min Skulle vilja ha tips om vad jag mer kan kolla för att hitta felet på min motor. Min båt ligger i Bolmen så jag har en bit till närmsta verkstad. Hoppas på att hittafelet och att jag kan byta ut delen på egen hand eller med hjälp av någon lokal mekaniker. Tacksam för tips och råd.