Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025

Carlsson59

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Carlsson59

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej och tack för svar! Jag håller av princip med de som tycker man skall höra båda sidor. Det enda jag kan tillägga - förutom att jag kapat bort den värsta ilskan i mitt inlägg ovan, det var betydligt elakare i första utkastet - är att det alldeles säkert varit en usel sommar för dem. Frågan är hur man behandlar en sådan situation? Man kanske borde ringa själv NÅGON gång till kunden och berätta om förseningar. Eller säga i slutet av juni att det är kört, vi hinner inte. Så hade jag haft möjligheten att leta någon annan. Och när allt så uppenbart gått åt skogen skall man hålla fasaden uppe, låtsas som det regnar, ta i för kung och fosterland med priset. Som om jag vore idiot. Det är en förolämpning. Man känner sig inte som kund, mer som en lurad sate till som gick på bluffen, haha, han LÄMNADE sin båt här, sicken looser, ett bevis på att han går att köra med... Där har ni känslan, där kommer mitt fullständigt tappade förtroende och även besvikelsen över att ha förlorat de där magiska dagarna som man lever på resten av året... Säkert har dom nöjda kunder, konstigt vore det annars. Men Carlsson ser dom aldrig mer. Det är som en gammal säljutbildningsfilm som visades på 90-talet. Den gav exempel på hur en kund i olika situationer blev illa behandlad, något han tog med jämnmod. Filmen avslutades med texxten: Det är jag som är kunden - och jag kommer aldrig tillbaka.
  2. Hej! jag köpte förra året en Monark 580 från 70-talet med en Penta 130/280 i, sjövattenkyld. Den gick sådär. Så fort jag gick upp i plan med den stack temperaturen. I 6-7 knop var allt lugnt. Tog bort tändstiften och de hade olika färg och stiftet längst bak såg ut att ha gått varmt. Då jag haft en båt förut med 130-motorn misstänkte jag att kylkanalerna var igensatta. Båten har gått på västkusten hela sitt liv. Visserligen är motorn utbytes år 2000 men 10 år är också ganska lång tid. Då har man ett val. Ställa sig och riva i båten eller åka i 6-7 knop första sommaren och renovera senare. Jag valde det sistnämnda. Nu är jag företagare med två små firmor och ingen tid längre att lägga en vecka på våren att fixa med allt. För första gången tänkte jag alltså låta en marina sköta rubbet. Lyfta ur motorn, rensa kylkanalerna, vid behov fixa annat när den ändå är ur, låta sy om kapellet och sist byta alla oljor och sedan få den sjösatt. Lyxigt värre för en ganska liten och gammal båt men den är perfekt i storlek då jag och min grabb skall ut på sommarsemester. Han är 10 år nu och ivrig att lära sig sjölivet. Förut har jag haft några båtar på 7-8 meter och det känns för stort just nu. När vi fick barn slutade båtlivet och jag har tagit upp det igen gradvis med Plasteka, plasteka med utombordare och så nu båt man kan bo i. Nästa steg är såklart en båt på 7-8 meter igen så att han känner att han är med och behärskar allt. Förra sommaren puttrade vi alltså omkring i lugn fart och det var ju egentligen lagom. Vi fick några underbara dagar och såg fram emot nästa sommar. Jo, det låter väl bra det hela. Körde båten till Gustavsviks marina utanför Kristinehamn i april, blev utlovad att den skulle vara klar åtminstone före juni. En tjej med firma som var duktiga kontaktades som skulle fixa nytt kapell. Hon var ut och kikade, ringde mig, vi kom överens om ett pris och så var det beslutat. (tänk, sådär tror man ju att de flesta affärer man gör går till) I Maj köpte jag en ny Weberförgasare i Göteborg på Misab. De skickade upp den till Gustavsviks Marina som skulle montera den. Sedan går tiden… I maj hör jag inget utom att de snart skall börja med min båt. I början av Juni blir jag förvånad vid besök, båten star fortfarande utanför, orörd. Fast med nytt fint kapell som verkar sitta kalas. På fråga om hur de tänkt sig det hela säger de att den båt de har inne för tillfället strular något alldeles förfärligt men att min star näst på tur. OK sager jag, bara den är klar veckan innan midsommar, sedan är det båtsemester bokat. Två veckor senare och jag har inte hört något. Midsommar är en vecka bort, jag tittar in och båten står på samma plats, orörd. Nu börjar jag känna mig frustrerad. Samma visa om mycket strul, samma båt ligger i vägen och krånglar. Ägaren säger : fast det har ju bara regnat, du har ju inte missat något. Man gör en överläggning med sig själv. Jobbet dom skall göra är inte särskilt stort bara dom sätter igång. Man blir lite gisslan, vad är alternativen,m skall man avbryta, fast då blir det inget åkt alls i sommar… Dessutom är första semesterveckan borta, vi får hitta på något annat… Midsommar kommer och går, min tur att ta ett pass ensam på företaget, tänker att båten säkert är klar i slutet av Juli, då har dom ju haft massor av extra tid på sig och jag och lillen kan kanske få en vecka ihop där åtminstone. Ringer i slutet på juli och får höra hur synd det har varit om dom. Min båt har inte hunnits med, det har varit familjer i motorbåtar där dieseln havererat och dom har varit strandsatta, en massa akutjobb, makalöst konstig sommar… Jag påpekar att det väl snart är … host … juni….. och han sager att ja, men du kan inte räkna riktigt med att komma i april och tro att vi skall hinna med… Men jag kom ju i april och du lovade ju före juni, det är dealen. Jo, jag vet, ansvaret är mitt, jag skulle inte tagit emot din båt… Men nu kan vi snart börja, den står först i tur. Nytt samtal i början av augusti (det är jag som ringer, aldrig tvärtom på hela sommaren): Men vi måste nog ta ur motorn och när vi ändå har tagit ur motorn tror du inte det är lika bra att vi kikar på att renovera den? Jag kände mig måttligt intresserad men han skulle räkna på ett pris eftersom han haft ett liknande jobb bara ett par dar före. Idag 4 augusti var jag dit och nu minsann stod båten inomhus, motorluckan öppen och en del attiraljer bortskruvade från kylningen. Letade upp Albert och Herbert och frågade hur det gick. Jo, idag skulle de nog lyfta ur motorn men de behövde ju veta hur mycket som skulle göras innan. Vad ansåg jag om en renovering? Jag undrade vad den skulle omfatta och kosta? Jo, om man bytte vevlager och ramlager, packningar, frostplugg och grejer… en bit över tjugotusen kronor. Eftersom drevet inte behövde åtgärdas. Nånstans där förstod jag, till slut... Med en kille som de valsat med en hel sommar, där semestern blivit inställd och dessutom en kille som inte begärt ett fast pris eller gnällt om någonting... då säger man: som kompensation för allt besvär och trassel så bjuder vi på halva jobbet. Eller en tredjedel eller what ever. Men inte. Jag sa då att vi bryter här, plocka ut verktyg och pinaler ur båten, lägg med nycklarna och den nya Webern så tar jag med båten hem. Tystnad. Sedan: är det priset du reagerar över? vad hade du tänkt dig för nivå ungefär själv? (milde himmel, köpa bra bil kompis, billig vet du...) Nej, säger jag, visst låter det lite dyrt men strunt samma, nu skiter vi i det här, sommaren är borta, jag tar hem båten och så är det bra med det. Plockar ni undan verktygen så jag kan dra iväg den. Då svara den yngre “jag skall montera en förgasare på en annan båt först sedan kanske i eftermiddag...” Den killen skulle inte klara två månader på en normal konkurrensutsatt marknad. Nu är båten hemma. Det blev ingen båtsemester det här året. Det gör mig ledsen, för den kvalitetstid en pappa och hans son kan få i båt, slår allt annat. Dom här två figurerna hoppas jag försvinner som näringsidkare. Mig ser dom aldrig mer och det är nästan synd att de inte har något att fakturera mig. Då skulle det vara mycket märkliga saker som kom ivägen för just deras faktura hela tiden, trassel, akuta saker, otur... Men kapellet blev bra och hade rimligt pris, man får glädjas åt det lilla. mvh
×
×
  • Skapa nytt...