Gå till innehåll
måndag 02 december 2024

gbak

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    36
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om gbak

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nr 3 ser ut att vara luftskruven, brukar backas ut från bottenläget ca 1,5-2 varv. Nr 13 gissar jag sitter i botten på flottörhuset? Då är det troligen en evakueringsskruv, skall skruvas in i botten.
  2. Vet inte om det här är till nån hjälp men jag hade en svårstartad DT75 -89 Tomgången var ojämn också. Bytte ut allt och rengjorde noga under två års tid! Inget hjälpte.... ....förän jag utraljuds tvättade alla tre förgasarna! Båtmotorn blev som ny och startar numera direkt. Din motor är gammal och det kan mycket väl sitta nån gucka inne i de pyttesmå kanalerna i förgasarna. Kolla alla vacumslangarna också när du ändå håller på så att de inte är spruckna och checka att reed ventilerna håller tätt (mät m bladmått) Har du ingen verkstadshandbok så köp en!
  3. Det är lättare att lossa hela pumphuset än att låta det sitta kvar på motorn, men det går säkert det också! Börja med att släppa ut oljan via oljepluggen i botten. Det brukar vara väldigt besvärligt att kränga av elkabeln och övre kåpan samtidigt, bänd bort brickan och använd rikligt med Yes som smörjmedel så fixar det sig. Efter att du smort in kabeln så lossar du de två lååånga skruvarna som sitter på övre motorkåpan och håller ihop hela pumphuset, och drar/vrider försiktigt loss övre kåpan. Dina o-ringar kommer garanterat att ha torkat efter 30 år om ingen bytt dem tidigare, så jag rek dig att byta dem också, annars kommer troligen oljan att läcka ut på sikt. Vid hopmontering är ett spår i statorns ände som skall passa mot oljepumpen, språret kan vara svårt att få in i rätt läge vid hopmontering, kolla det extra noga innan du skruvar ihop alltsammans. När du sedan tror att du är klar så kommer du att få jäklas en del med att få ur luften ur systemet men det går det också. Jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men du får öppna/stänga luftskruven och manuellt lyfta/sänka motorn .......
  4. Mångar problem beror på att förgasarna är fyllda med gammal gucka så jag skulle absolut börja där! Köp en renoveringssats (nya packningar nålventiler) till förgasarna och plocka isär dem och rengör noga. Kolla att nålventilen stänger vid rätt bränslenivå.
  5. Har du löst problemet? Här är annars lite tips: Finns det inte en varvtalbegränsning som löser ut och hindrar motorn att varva mer än 2500 rpm om motorn blir överhettad får för lite olja e.dyl. Köp en manual för några hundringar på Margie Bookshop inne i stan så kan du börja felsöka. http://www.margie-bookshop.se/ På min DT75 -89 sitter ett oljefilter (under oljetanken) som känner av att det kommer in olja till injectorerna, är det igensatt så tillåts inte motorn att varva mer än 2500 rpm, kanske finns det ett liknande filter på din motor? Om motorn blir för varm blockeras också varvtalet.
  6. Börja med att felsöka och hitta felet innan du köper nåt nytt för dyra pengar! Exakt vad har lagt av? Är det ett elfel eller hydraulfel du har?
  7. Att bara sätta dit ett nytt insug och förgasare med högre flöden och sedan tro att man får massor med extra hk/vrid är en utopi! Det som kommer att hända är att bränsleförbrukningen går upp, vridet försämras på låga varvtal, effekten ökas marginellt vid höga varvtal. För att kunna dra nytta av en ökad fyllnadsgrad i förbränningsrummen måste man också se till att öka flödet på andra sidan, dvs sätta på headers eller på något annat sätt öka luftflödet ut från motorn.
  8. Jag har aldrig varit med om att en enda motor jag köpt under 20' varit ok, det är alltid någonting som är kass. Jag skulle vilja påstå att de flesta motorer under 20' från 70-80-talet är mer eller mindre slutkörda eller kräver en renovering av något slag. Gissa varför man säljer en gamal motor och köper en ny? Just det, det är nåt fel på den! Om du hittar en motor som du verkligen tror är ok, köp den inte utan att provköra den, oberoende på vad säljaren påstår! Om möjligt köp INTE en motor som gått i saltvatten och i synnerhet inte en från västkusten. Då alla skruvar ärgar/rostar fast. Du skall få några enkla tips så att du undviker de värsta fallgroparna: Kräv att få provköra motorn i minst en 20-30 minuter och kör den med full last så att den får jobba ordentligt. Undersök motorn noga, en ren och nylackad motor betyder ingenting, det finns ingenting som säger hur den ser ut på insidan. En gamal motor som är orenoverad är nästan stört omöjlig att få isär då många skruvar ärgat/rostat fast totalt. Lyssna efter lagerknack, mycket dyrt och svårt att åtgärda. Ta ett kompressions prov, skall vara jämt mellan de olika cylindrarna (max 10% får skilja mellan cyl ) Kolla att växlarna (både fram och back) inte hoppar ur vid gaspådrag (utsliten koppling eller drev, och svårt/dyrt att laga). Kolla att kylningen fungerar, dvs att det skvätter/sprutar ut ordentligt. Om du har möjlighet, mät även temperaturen för kylvattnet, bör hamna någonstans runt 60 grader om termostaten funkar (vid tomgång). Under drift kan temperaturen vara högre. Man kan även lägga en hand mot cyl väggarna för att känna om någon cyl är mer varm än någon annan. 20-30 år gamla (biliga) motorer har ofta problem med att vatten tränger in i slutväxeln, vilket i sin tur beror på att tätningarna mot propelleraxeln och drivaxeln är utslitna. Axlarna i sig kan också vara ärgade och då är det bara att köpa en ny axel (dyrt). De motorer jag har erfarenhet av är Mercury och Suzuki. Mercury -78: Driv/propeller axlarna var sönderärgade och det gick inte att få tätt till växelhuset, samt alla skruvarna small av när jag skulle lossa en läckande kylmantel, motorn skrotades pga detta. Suzuki -83 & -88: Många skruvar fastärgade, inga problem med axlarna. Mina nuvarande motorer. (Johnson: VRO olje pumparna är en stor risk för haveri.) Lycka till! Senast ändrad av gbak | 28 januari 2012 | 21:19
  9. Robert99: Du fick mig faktiskt att tänka till lite iom att jag testade med en batteriladdare. Efter att jag bytt till ett vanligt bilbatteri att jag nog hade fuskat lite med luftningen av systemet så ökade lyfthastigheten markant samt oljudet minskade också en hel del. Det låter fortfarande lite men det kan jag nog leva med, jag misstänker att det fortfarande finns lite luft kvar i systemet. Får försöka lufta ur det lite senare i vår. Gott nytt år!
  10. Det är fullt i reservoaren, fick fylla på en skvätt efter att jag kört upp/ner några ggr. Rätt olja? Jag kör med vanlig automatlåde-olja typ Dextron. Manuella nödkörningsventilen: Det är väl skruven man öppnar ett par varv för att kunna manuellt höja/sänka motorn, ja den är inskruvad i botten! Men kan det möjligen saknas någon del som gör att oljan kilar förbi ventilen?
  11. Jag har haft isär allting utom just själva pumpen! Oringarna är bl.a utbytta till nya, pumpmotorn rengjord Olja är påfylld allt enl manualen. Om det nu är luft någonstans hur 17 för man då bort den? Lagringarna är infettade och jag upplever inte att lagringen kärvar. (Lossade skruven som håller motorn mot motorstativet för bättre åtkomst) Senast ändrad av gbak | 30 december 2011 | 23:07
  12. Det här låter inte bra! Var kan missljudet komma ifrån? Det låter bara illa vid lyft när pumpen verkligen får jobba hårt, men vid sänkning är ljudet helt normalt. Nån som har råkat ut för nåt liknande och bör jag riva isär servopumpen eller kan jag låta den vara? http://s236.photobucket.com/albums/ff28/gbak/Boat/P1030105.mp4
  13. Liten uppdatering: Fick loss bultarna med en lång rörtång och gas svets! Men det svåra var ju inte de tre bultarna mot toppen, utan att få loss de åtta långa M8 orna som satt mellan blocket och stommen. De var fast ärgade nåt otroligt, men med gas och brytjärn så fick jag efter många timmars jobb isär alltsammans. Nu är blocket hos Värmdö motorteknik för omborrning, borde vara klart nästa vecka!
  14. Slagen kommer ifrån att clutch dog'en (kopplingen) en kort stund tappar greppet mot fram/backdrevet och kuggar över nere i växellådan. Det här är ett allvarligt fel och kan väldigt snabbt förstöra dreven i växellådan, och kostar en rejäl slant att fixa om du inte själv kan göra jobbet. Clutch dog'en (kopplingen) går inte fullt in och bottnar då inte heller mot bak eller framdrevet vilket i sin tur beror på något av följande: -Dåligt justerad växelwire glapp eller slack någonstans. -Dåligt justerat eller slitet växelreglage. -Nersliten clutch rod, sitter nere i växelhuset och kostar inte många kr, men hela växelhuset måste rivas isär. Senast ändrad av gbak | 29 september 2011 | 00:49
×
×
  • Skapa nytt...